23948sdkhjf

Tiger of Sweden tappade i egna butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Jämförbar försäljning i Tiger of Sweden och By Malene Birgers butiker rasade med nära 13 procent under andra kvartalet, enligt danska modekoncernen IC Groups kvartalsrapport.

IC group omsatte under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret 271 miljoner danska kronor (268) vilket var en tillväxt med 1,2 procent, 3 procent lokala valutor, jämfört med motsvarande kvartal föregående räkenskapsår.

Läs också: Minskad omsättning för Tiger of Sweden

Tillväxten drevs enligt rapporten främst avTiger of Swedens försäljning i återförsäljarledet. Även hos By Malene Birger så var det återförsäljarna som drev försäljningen då modekoncernens försäljning via de egna butikerna rasade med 12,9 procent under kvartalet. Antalet butiker var desamma som vid utgången av samma kvartal föregående räkenskapsår.

Tiger of Swedens försäljning under årets andra kvartal uppgick till 196 miljoner danska kronor (189) och för By Malene Birger till 75 miljoner danska kronor (78) med ett rörelseresultat om 4 miljoner danska kronor för Tiger of Sweden och 2 miljoner danska kronor för By Malene Birger.

Rörelsemarginalen för Tiger of Sweden uppgick till 2,0 procent för Tiger of Sweden och 2,7 procent för By Malene Birger.

Utsikterna för det innevarande året ligger kvar.

31 januari gick försäljningen av Saint Tropez till DK Company igenom och Tiger of Sweden och By Malene Birger är de enda två varumärken som nu kvarstår i koncernen.

Mer om: Tiger of Sweden
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Nyhetsbrev

Naturnära och långsiktigt

Möt Lisa Thörnqvist som omsorgsfullt väljer ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Arkiv

Retrostrumpbyxor för en modern värld

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Så sålde Sportamore

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

XXL tappar chef

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Karl Lagerfeld död

Här öppnar varuhusjätten outlet

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.47