23948sdkhjf

Gram öppnar nytt "skouniversum"

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Gram har stängt butiken på Södermannagatan i Stockholm och öppnat större på Götgatan. Butiken smygöppnades före jul, men det är först i slutet av januari som den kommer att stå helt klar.

– Vår önskan är att öka kreativiteten. Vi vill att det ska vara spännande och roligt att vara kund hos Gram. Butiken är en del, webben en annan och produkterbjudandet en tredje, säger Kim Lindgren, operativ chef.

Butiksöppningen blir startskottet för en ny satsning: Utöver det egna varumärket Gram lanseras ytterligare egna varumärken under nya namn.

– Vi vill öka möjligheten för våra kunder att upptäcka nya delar inom vårt universum. Kundbehoven blir allt mer specifika och suget efter något nytt är starkt. Därför passar vissa produkter bättre under ett eget paraply. Det kommer vara allt ifrån en enda sko till minikollektioner. Om de kommer leva länge eller kort, vet vi inte i dag. De har en annan identitet och inriktning än Grams kärnvärden.

Av samma anledning blir Gram återförsäljare av externa varumärken, men vilka, vill Kim Lindgren inte avslöja.

– Kunderna ska hitta en viss typ av produkter som saknas på den skandinaviska marknaden i dag. Vårt mål är att på riktigt förändra skobranschen, se till att öka tempot och förändra tonaliteten i både produkterbjudandet och kommunikationen. Nya butiken blir en del i att sprida det.

Ytan längst in i lokalen ägnas åt specialeditioner, nya släpp och samarbeten med konstnärer och kreativa personer, och kommer att ändra utseende allt eftersom nyheterna lanseras.

– Vi har utformat butiken som en stor del av vår identitet. Det viktigaste är att konst och kreativitet ska ta en större del. Där ingår skaparglädje och saker som gör livet gladare, säger Kim Lindgren.

Kunden är en viktig del i Grams process framåt.

– Vår målgrupp har en stor önskan om upplevelser och att se något nytt. Många hör av sig till oss med förslag om produktutveckling och material. Vi vill gärna kunna tillgodose deras behov. De är del i vår utveckling. Det är det som gör oss till Gram.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Zara sprängde miljardvallen

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Houdini Sportswears e-handel prisad

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Nyhetsbrev

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Arkiv

Här öppnar JC

Medvetna konsumenter driver på hållbar textilproduktion

Calik Denim leder utvecklingen inom ”ansvarsfullt mode”

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

Eton drar upp leveranstempot

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Monki startar community

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Butiksnytt
Anrik vintagebutik till Stockholm

Broadway & Sons öppnar tillfällig butik i Stockholm i veckan.

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.134