23948sdkhjf

Gram öppnar nytt "skouniversum"

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Gram har stängt butiken på Södermannagatan i Stockholm och öppnat större på Götgatan. Butiken smygöppnades före jul, men det är först i slutet av januari som den kommer att stå helt klar.

– Vår önskan är att öka kreativiteten. Vi vill att det ska vara spännande och roligt att vara kund hos Gram. Butiken är en del, webben en annan och produkterbjudandet en tredje, säger Kim Lindgren, operativ chef.

Butiksöppningen blir startskottet för en ny satsning: Utöver det egna varumärket Gram lanseras ytterligare egna varumärken under nya namn.

– Vi vill öka möjligheten för våra kunder att upptäcka nya delar inom vårt universum. Kundbehoven blir allt mer specifika och suget efter något nytt är starkt. Därför passar vissa produkter bättre under ett eget paraply. Det kommer vara allt ifrån en enda sko till minikollektioner. Om de kommer leva länge eller kort, vet vi inte i dag. De har en annan identitet och inriktning än Grams kärnvärden.

Av samma anledning blir Gram återförsäljare av externa varumärken, men vilka, vill Kim Lindgren inte avslöja.

– Kunderna ska hitta en viss typ av produkter som saknas på den skandinaviska marknaden i dag. Vårt mål är att på riktigt förändra skobranschen, se till att öka tempot och förändra tonaliteten i både produkterbjudandet och kommunikationen. Nya butiken blir en del i att sprida det.

Ytan längst in i lokalen ägnas åt specialeditioner, nya släpp och samarbeten med konstnärer och kreativa personer, och kommer att ändra utseende allt eftersom nyheterna lanseras.

– Vi har utformat butiken som en stor del av vår identitet. Det viktigaste är att konst och kreativitet ska ta en större del. Där ingår skaparglädje och saker som gör livet gladare, säger Kim Lindgren.

Kunden är en viktig del i Grams process framåt.

– Vår målgrupp har en stor önskan om upplevelser och att se något nytt. Många hör av sig till oss med förslag om produktutveckling och material. Vi vill gärna kunna tillgodose deras behov. De är del i vår utveckling. Det är det som gör oss till Gram.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Nyhetsbrev

Naturnära och långsiktigt

Möt Lisa Thörnqvist som omsorgsfullt väljer ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Arkiv

Retrostrumpbyxor för en modern värld

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Så sålde Sportamore

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

XXL tappar chef

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Karl Lagerfeld död

Här öppnar varuhusjätten outlet

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163