23948sdkhjf

Klartecken för kompetenslyft

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

EU-miljoner till utbildning i handeln.

Utbildningsprojektet ”Kompetenslyft för handeln” har fått grönt ljus från Svenska ESF-rådet. Det innebär att EU tillför drygt 19 miljoner kronor till projektet som under ftre år ska göra det möjligt för mindre företag inom handeln att utbilda sin personal. Utbildningarna blir kostnadsfria för företagen, priset är personalens tid.

Läs också: ”Fysiska butiker sätts under press”

– I och med digitaliseringen är såväl partihandeln som detaljhandeln inne i en omvälvande fas. Det är viktigt att uppdatera kompetensen hos de anställda som redan i dag jobbar i handeln, säger Mats Johansson, Handelsrådets expert på yrke- och kompetensfrågor.

Hela projektbudgeten är på totalt 28 miljoner, där en tredjedel handlar om medfinansiering. Den utgörs dels av Handelsrådets förstudier, dels av den tid som företagen själva satsar genom att låta sina anställda gå utbildningen.

– Industrin har traditionellt varit duktiga på att skapa den här typen av projekt och att dra nytta av EU-bidrag. Nu gör vi på handelssidan likadant, säger Mats Johansson.

Under våren och sommaren i år identifieras utbildningsbehoven och de företag som kan medverka rekryteras. Målgruppen är mindre företag med upp till 49 anställda, och utbildningarna vänder sig till både arbetare och tjänstemän.

Läs också: När handeln är tillväxtmotor

– Men förhoppningen är att utbildningsinnehållet kommer att användas av hela branschen, även efter det att projektet avslutats, säger Mats Johansson.

Själva genomförandet påbörjas i september och pågår sedan fram till och med februari 2022. Åtta-tio utbildningsmoduler kring viktiga kompetenser i ett digitalt landskap tas fram.

– Det handlar om fri fortbildning, men vi ser med ödmjukhet på arbetet med att fylla platserna. Många mindre handelsföretag är pressade och upplever det som en utmaning att avvara medarbetare som går på utbildning, säger Mats Johansson.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Här stänger Polarn O. Pyret

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135