23948sdkhjf

Knaper jul för klädhandeln

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Dystra siffror i december.

Försäljningen av kläder har minskat med 5,5 procent och skohandeln med 4,2 procent under perioden 1-19 december, jämfört med samma period i fjol.

Det visar en undersökning av Svensk Handel Stil, enligt ett pressmeddelande.

Prognosen för helåret 2018 ligger på -3,0 procent för klädhandeln och på -3,8
procent för skohandeln.

Läs också: Tapp i klädhandeln - tillväxt i skohandeln

"Månaden fick en dålig start, vilket delvis beror på efterdyningar av Black
Fridays försäljning där konsumenterna flyttar en del av sina inköp till
november istället för december. Dessutom tappade vi en fredag i början av
december", säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Enligt honom väntas inte heller resten av december ge något lyft till
försäljningen. Den 23 december, som vanligtvis är en viktig försäljningsdag,

Läs också: Kläder säljer som smör i solskenet
ligger i år på en söndag som generellt har ett lägre konsumentintresse och
dessutom kortare öppettider som ger en mindre försäljning den dagen.

"Min bedömning är inte heller att mellandagsrean, med konkurrens från allt
fler priskampanjer, kommer att ge någon extra skjuts till utvecklingen,
vilket gör att prognosen för hela månaden ligger i närheten av utfallet för
perioden till och med den 19 december", säger Mikael Sandström.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Modemärke med ny identitet

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Här stänger Polarn O. Pyret

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.106