23948sdkhjf

De lanserar virtuellt provrum

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Jimmy Herdberg och Rickard Lindqvist, som är grundarna till Atacac, ligger i framkant vad gäller nya sätt att driva ett modevarumärke. För det vann de Habits Årets Nykomling på branschgalan i november.  

Läs också: De har chans till modepris

Vad betyder utmärkelsen?

– Det är väldigt roligt och en bekräftelse för oss att vi är något på spåren, säger Rickard Lindqvist, designer och grundare av Atacac tillsammans med Jimmy Herdberg.

Vad är ni mest stolta över sedan starten för snart tre år sedan?

– Att vi har byggt upp vår egen produktionsanläggning, att vi tillverkar kläder med vinst, att allt funkar hela vägen; från design till tillverkning. Vi är också stolta över att vi lyckas med fotorealistiska 3D-renderingar av plagg som inte är producerade.

Hur summerar du 2018?

– Vi har fått väldigt mycket uppmärksamhet och fler och fler externa uppdragsgivare. Nu tar vi ett krafttag för att sälja våra egna plagg, vilket vi har gjort i alldeles för liten utsträckning. Det är vår nästa utmaning.

Vad har ni på gång nästa år?

– Vi räknar med att lansera ett virtuellt provrum online under första halvåret. Sedan har vi flera roliga samarbetsprojekt på gång som ännu inte är officiella.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Frank Dandy växer digitalt

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

Arkiv

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Stockmann sänker prognos

Trög utveckling för Åhléns modedel

Daniel Wellington ökar utdelningen

Studio för Eduards Accessories

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

By Malina lanserar barnkläder

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Datum för tre kommande CFW släppta

Lågprismodekedja i konkurs

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132