23948sdkhjf

Digitalt butikskoncept ökar marginalerna

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Hur ska butikerna minska sin kapitalbindning och undvika marginalsåll? Kanske är The Fitting Room något på spåren.

Testbutiken, som fungerade som ett showroom, höll öppet under en månad i oktober/november i Nordstan i Göteborg. Här erbjöd skovarumärket Sneaky Steve och klädvarumärket Wacay tillsammans sitt fulla sortiment på en minimal yta utan lager – knappt 20 kvadratmeter vardera. Resten av ytan, cirka 25 kvadratmeter, upptogs av provrum. Kunderna kunde lägga beställningar på touchskärmar, som gick via respektive varumärkes e-handel, för att sedan få varorna hemlevererade.

När det var en knapp vecka kvar till stängning hade respektive varumärkes e-handelsförsäljning ökat med cirka 30 procent – tillväxt som härleddes till The Fitting Rom. Det uppger Deniz Chaban, vd för Touchtech, som är en av initiativtagarna. Varumärkena hade heller inte en enda retur.

– Förklaringen är enkel, säger han. Kunderna provade ut rätt storlek i butiken och fick full uppmärksamhet av personalen. De hade heller inga problem med att de inte fick varan med sig hem direkt.

Läs också: Skoföretag satsar med egna ytor

Testbutiken är minst lika lönsamt som vilken annaa traditionell butik som helst, hävdar Deniz Chaban. Sneaky Steves snittförsäljning låg på 50 000 till 60 000 kronor per kvadratmeter och år, att jämföra med snittet i Nordstan på 33 000 kronor, enligt Chaban.

Han nämner även andra fördelar med The Fitting Room.

– Kunderna registrerade sig till nyhetsbrev, vi har statistik på hur många som gick in i butiken och hur många som interagerade med varumärkena, provade varorna och vi vet hur stor konverteringsgraden var.

Kommer vi få se fler exempel som detta, tror du?

– Absolut. Intresset verkar stort. Kostnaderna är betydligt lägre eftersom man bara behöver en bråkdel av utrymmet. Formatet passar inte bara leverantörer. Även en multibrandaktör kan ha e-handelskonceptet på en del av sin yta, säger Deniz Chaban.

Modevarumärket Sveaprovar under ett år en liknande lösning i sitt showroom i Stockholm.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Arkiv

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Så ska Lager 157 charma Norge

Tvärstopp för Odd Molly

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.117