23948sdkhjf

Digitalt butikskoncept ökar marginalerna

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Hur ska butikerna minska sin kapitalbindning och undvika marginalsåll? Kanske är The Fitting Room något på spåren.

Testbutiken, som fungerade som ett showroom, höll öppet under en månad i oktober/november i Nordstan i Göteborg. Här erbjöd skovarumärket Sneaky Steve och klädvarumärket Wacay tillsammans sitt fulla sortiment på en minimal yta utan lager – knappt 20 kvadratmeter vardera. Resten av ytan, cirka 25 kvadratmeter, upptogs av provrum. Kunderna kunde lägga beställningar på touchskärmar, som gick via respektive varumärkes e-handel, för att sedan få varorna hemlevererade.

När det var en knapp vecka kvar till stängning hade respektive varumärkes e-handelsförsäljning ökat med cirka 30 procent – tillväxt som härleddes till The Fitting Rom. Det uppger Deniz Chaban, vd för Touchtech, som är en av initiativtagarna. Varumärkena hade heller inte en enda retur.

– Förklaringen är enkel, säger han. Kunderna provade ut rätt storlek i butiken och fick full uppmärksamhet av personalen. De hade heller inga problem med att de inte fick varan med sig hem direkt.

Läs också: Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Testbutiken är minst lika lönsamt som vilken annaa traditionell butik som helst, hävdar Deniz Chaban. Sneaky Steves snittförsäljning låg på 50 000 till 60 000 kronor per kvadratmeter och år, att jämföra med snittet i Nordstan på 33 000 kronor, enligt Chaban.

Han nämner även andra fördelar med The Fitting Room.

– Kunderna registrerade sig till nyhetsbrev, vi har statistik på hur många som gick in i butiken och hur många som interagerade med varumärkena, provade varorna och vi vet hur stor konverteringsgraden var.

Kommer vi få se fler exempel som detta, tror du?

– Absolut. Intresset verkar stort. Kostnaderna är betydligt lägre eftersom man bara behöver en bråkdel av utrymmet. Formatet passar inte bara leverantörer. Även en multibrandaktör kan ha e-handelskonceptet på en del av sin yta, säger Deniz Chaban.

Modevarumärket Sveaprovar under ett år en liknande lösning i sitt showroom i Stockholm.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Babyshop plockar in marknadschef

E-handelsgruppen har även en ny creative director.

Kappahl krymper styrelsen

Jobb & Karriär
Efter skandalen – XXL med ny Sverigechef

Second hand-marknaden för lyxmode en miljardindustri

Mötet med kunden ska göra skillnad

Kunddrivet ledarskap – nyckeln till framgång inom retail

Zara sprängde miljardvallen

Nyhetsbrev

Houdini Sportswears e-handel prisad

Arkiv

Spinnova och Fortum har en textilfiber ihop

Plus

Hon satsar på lyxmode

Är marknadsplatserna framtiden för modebranschen? Habit har träffat grundaren och vd:n till lyxplattformen Seezona, Anna-Carina Helander, som investerat miljontals kronor i en affärsmodell utan lagerrisk.

Franskt modemärke öppnar i Skandinavien

Här öppnar JC

1

KRÖNIKA: "Vi är tydliga med vad vi mäter"

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Duo herrmodets mäktigaste om King får välja

Flera butiksägare på modetidningens topp 100.

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

Eton drar upp leveranstempot

Nya modekedjor till Norden när Mall of Tripla öppnar

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Jobb & Karriär
Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

XXL gör riktad nyemission – grundaren lämnar ordförandeposten

Monki startar community

Butiksnytt
Sandqvist lanserar nytt butiksuttryck på ny marknad

Butiksnytt
Här är Gina Tricots nya etableringar

Nelly lämnar Falkenberg

Marimekko höjer vinstprognos

Floyd växer med fler butiker

Spinnova i investeringsrunda

Pure London breddas

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Hugo Boss sänker prognos för helåret

Butiksnytt
Na-kd tillbaka i Helsingborg

Indiska hoppas hitta guldkorn i kundernas garderober

Wesc ökade förorder: "Ytterligare ett litet steg i rätt riktning"

Vintagekoncept vill öppna i Stockholm

Jobb & Karriär
Från Eton till Nordic Leather Group

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.16