23948sdkhjf

Digitalt butikskoncept ökar marginalerna

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Hur ska butikerna minska sin kapitalbindning och undvika marginalsåll? Kanske är The Fitting Room något på spåren.

Testbutiken, som fungerade som ett showroom, höll öppet under en månad i oktober/november i Nordstan i Göteborg. Här erbjöd skovarumärket Sneaky Steve och klädvarumärket Wacay tillsammans sitt fulla sortiment på en minimal yta utan lager – knappt 20 kvadratmeter vardera. Resten av ytan, cirka 25 kvadratmeter, upptogs av provrum. Kunderna kunde lägga beställningar på touchskärmar, som gick via respektive varumärkes e-handel, för att sedan få varorna hemlevererade.

När det var en knapp vecka kvar till stängning hade respektive varumärkes e-handelsförsäljning ökat med cirka 30 procent – tillväxt som härleddes till The Fitting Rom. Det uppger Deniz Chaban, vd för Touchtech, som är en av initiativtagarna. Varumärkena hade heller inte en enda retur.

– Förklaringen är enkel, säger han. Kunderna provade ut rätt storlek i butiken och fick full uppmärksamhet av personalen. De hade heller inga problem med att de inte fick varan med sig hem direkt.

Läs också: Textual rekryterar från Touchtech

Testbutiken är minst lika lönsamt som vilken annaa traditionell butik som helst, hävdar Deniz Chaban. Sneaky Steves snittförsäljning låg på 50 000 till 60 000 kronor per kvadratmeter och år, att jämföra med snittet i Nordstan på 33 000 kronor, enligt Chaban.

Han nämner även andra fördelar med The Fitting Room.

– Kunderna registrerade sig till nyhetsbrev, vi har statistik på hur många som gick in i butiken och hur många som interagerade med varumärkena, provade varorna och vi vet hur stor konverteringsgraden var.

Kommer vi få se fler exempel som detta, tror du?

– Absolut. Intresset verkar stort. Kostnaderna är betydligt lägre eftersom man bara behöver en bråkdel av utrymmet. Formatet passar inte bara leverantörer. Även en multibrandaktör kan ha e-handelskonceptet på en del av sin yta, säger Deniz Chaban.

Modevarumärket Sveaprovar under ett år en liknande lösning i sitt showroom i Stockholm.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rains butik i Stockholm stängd

Den danska modeverksamheten letar nya butikslägen i Stockholm.

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

Nyhetsbrev

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Arkiv

Stylein växer digitalt

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Sellpy växer och nyanställer

Maska för alla

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Dansk modekoncern stänger butiker

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.141