23948sdkhjf

Norsk ägare till Park Lane

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Det blir en fortsättning för varumärket som försattes i konkurs i oktober.

Det var i oktober som Habit var först med att rapportera att modemärket Park Lane försatts i konkurs vid Helsingborgs tingrätt.

Nu står det klart att norska Jotunfjell, med vd Hans Kristian Melbye i spetsen, förvärvat varumärket, lager och orderstocken inför våren via dotterbolaget Airport retail Group. Förvärvet skedde den 16 november.

Det nya bolaget får namnet Park Lane ARG Brands AB och ska ha huvudkontor i Malmö.

Airport Retail Group driver handel på nordens flygplatser samt Steen & Ström Departmentstore i Oslo och producerar därtill ett par varumärken "inhouse", och där nu alltså även Park Lane ska rymmas.

Den nya ägaren ska använda sina egna butiker som bas för märket och plocka in det i sortimentet därefter lägga allt fokus på att arbeta med återförsäljare i initialt Sverige men därefter övriga nordiska länder.

Enligt creative director och tidigare majoritetsägaren Ola Törn-Lindhe, som fortsätter i sin tidigare roll i företaget, fanns det ett flertal intressenter till konkursboet och efter en budgivning stod det klart att det norska bolaget drog det längsta strået. Någon köpesumma kommuniceras dock inte.

Enligt Ola Törn-Lindhe var det en rad felsatsningar som ledde till konkursen.

- För stor kostnadskostym, satsningar på åtta franchisebutiker och det rådande och tuffa läget generellt i branschen blev till slut för kostsamt för bolaget. Med franchisebutikerna flyttar man ut varulagret i butikerna och stöttar även franchisetagarna och om det då inte blir tillräcklig snurr i butikerna så blir det för kostsamt, säger Ola Törn-Lindhe till Habit.

Företaget hade förutom franchisebutiker i Norge, Wien och München även den egna fysiska butikerna på Väla, som är på kortidskontrakt och ska stängas.

Vad som sker med franchisebutikerna vet han inte men han siar att flera av dem kommer att göras om till multibrandbutiker och att några har även uttryckt att de vill fortsätta att sälja Park Lane.

Förutom Ola Törn-Lindhe fortsätter ett antal nyckelpersoner arbeta för bolaget i en ny och mindre organisation som är under uppbyggnad och ska arbeta utifrån ett nytt kontor i mindre lokaler i Malmö.

Park Lane kommer att fortsätta som renodlad leverantör och en slimmad organisationen med mindre kostnadskostym väntas ge butikerna bättre kalkyler och marginaler och Ola Törn Lindhe vill meddela budskapet om 3,5 till 4,0 i kalkyl till kunden.

- Vi hade omkring 200 kunder och vi hoppas naturligtvis att många ska fortsätta att köpa Park Lane. Vi lägger nu marginalerna i våra kunders butiker och vi håller på att arbeta fram en ny affärsplan för bolaget, säger Ola Törn-Lindhe till Habit.

I framtiden ska Park Lane arbeta med två kollektioner per år itsället för som tidigare fyra till fem.

Kommer kunderna att känna igen Park Lane?

- Kvaliteten, färgspelet och uttrycket för Park Lane kommer att vara detsamma och vi kommer att kunna fortsätta att arbeta med samma producenter vilket känns väldigt roligt, spännande och tryggt, säger Ola Törn-Lindhe till Habit.

Kollektionen för hösten 2019  presenteras under januari. Ola Törn-Lindhe räknar med att kontakta befintliga kunder inom kort för att ge information angående vårens order och framtida samarbete.

- Just nu arbetar vid med den tekniska plattformen för att kunna skicka ut nya order men då det är på plats så är vi redo att även ta nya order och även leverera ut plagg.

Innan konkursen hann Park Lane med att leverera stora delar av höstkollektionen förutom julkollektionen och en cruise-kollektion som i färg överbrygger vinter och vår och som nu kommer att kunna levereras ut till kunderna.

Mer om: Park Lane
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

Textil innovation prisad av Norrsken

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Arkiv

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Triumph inleder samarbete med Texaid

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Förbättrat Kappahl

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.113