23948sdkhjf

Norsk ägare till Park Lane

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Det blir en fortsättning för varumärket som försattes i konkurs i oktober.

Det var i oktober som Habit var först med att rapportera att modemärket Park Lane försatts i konkurs vid Helsingborgs tingrätt.

Nu står det klart att norska Jotunfjell, med vd Hans Kristian Melbye i spetsen, förvärvat varumärket, lager och orderstocken inför våren via dotterbolaget Airport retail Group. Förvärvet skedde den 16 november.

Det nya bolaget får namnet Park Lane ARG Brands AB och ska ha huvudkontor i Malmö.

Airport Retail Group driver handel på nordens flygplatser samt Steen & Ström Departmentstore i Oslo och producerar därtill ett par varumärken "inhouse", och där nu alltså även Park Lane ska rymmas.

Den nya ägaren ska använda sina egna butiker som bas för märket och plocka in det i sortimentet därefter lägga allt fokus på att arbeta med återförsäljare i initialt Sverige men därefter övriga nordiska länder.

Enligt creative director och tidigare majoritetsägaren Ola Törn-Lindhe, som fortsätter i sin tidigare roll i företaget, fanns det ett flertal intressenter till konkursboet och efter en budgivning stod det klart att det norska bolaget drog det längsta strået. Någon köpesumma kommuniceras dock inte.

Enligt Ola Törn-Lindhe var det en rad felsatsningar som ledde till konkursen.

- För stor kostnadskostym, satsningar på åtta franchisebutiker och det rådande och tuffa läget generellt i branschen blev till slut för kostsamt för bolaget. Med franchisebutikerna flyttar man ut varulagret i butikerna och stöttar även franchisetagarna och om det då inte blir tillräcklig snurr i butikerna så blir det för kostsamt, säger Ola Törn-Lindhe till Habit.

Företaget hade förutom franchisebutiker i Norge, Wien och München även den egna fysiska butikerna på Väla, som är på kortidskontrakt och ska stängas.

Vad som sker med franchisebutikerna vet han inte men han siar att flera av dem kommer att göras om till multibrandbutiker och att några har även uttryckt att de vill fortsätta att sälja Park Lane.

Förutom Ola Törn-Lindhe fortsätter ett antal nyckelpersoner arbeta för bolaget i en ny och mindre organisation som är under uppbyggnad och ska arbeta utifrån ett nytt kontor i mindre lokaler i Malmö.

Park Lane kommer att fortsätta som renodlad leverantör och en slimmad organisationen med mindre kostnadskostym väntas ge butikerna bättre kalkyler och marginaler och Ola Törn Lindhe vill meddela budskapet om 3,5 till 4,0 i kalkyl till kunden.

- Vi hade omkring 200 kunder och vi hoppas naturligtvis att många ska fortsätta att köpa Park Lane. Vi lägger nu marginalerna i våra kunders butiker och vi håller på att arbeta fram en ny affärsplan för bolaget, säger Ola Törn-Lindhe till Habit.

I framtiden ska Park Lane arbeta med två kollektioner per år itsället för som tidigare fyra till fem.

Kommer kunderna att känna igen Park Lane?

- Kvaliteten, färgspelet och uttrycket för Park Lane kommer att vara detsamma och vi kommer att kunna fortsätta att arbeta med samma producenter vilket känns väldigt roligt, spännande och tryggt, säger Ola Törn-Lindhe till Habit.

Kollektionen för hösten 2019  presenteras under januari. Ola Törn-Lindhe räknar med att kontakta befintliga kunder inom kort för att ge information angående vårens order och framtida samarbete.

- Just nu arbetar vid med den tekniska plattformen för att kunna skicka ut nya order men då det är på plats så är vi redo att även ta nya order och även leverera ut plagg.

Innan konkursen hann Park Lane med att leverera stora delar av höstkollektionen förutom julkollektionen och en cruise-kollektion som i färg överbrygger vinter och vår och som nu kommer att kunna levereras ut till kunderna.

Mer om: Park Lane
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Presskontakterna

Från Thomas Sabo till pr- och kommunikationsbyrån.

JC i konkurs – då hämtar WeSC tillbaka varor

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

Frank Dandy växer digitalt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Nyhetsbrev

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Arkiv

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Stockmann sänker prognos

Studio för Eduards Accessories

Trög utveckling för Åhléns modedel

JC avslutar rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Daniel Wellington ökar utdelningen

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Datum för tre kommande CFW släppta

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131