23948sdkhjf

Navet inom svenskt herrmode

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Han har blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Grattis, du är Habit Hederspristagare, hur känns det?
– Jag är stolt och lycklig. Stolt över alla som har varit med och jobbat på resorna med Tiger of Sweden och Oscar Jacobson. Det är också kul att konfektion uppmärksammas. Att det får handla om kvalitet, passform och produkt, snarare än om hett mode, säger Roger Tjernberg, styrelseledamot i Oscar Jacobson.

Läs också: Kedjan som är mästare på inspiration

Hur kommer det sig att du blivit ett nav inom svenskt herrmode?
– Jag har fått möjligheten att jobba med två fina företag som har varit en central del av svenskt herrmode. Jag har varit med och drivit förändringar i bolagen som gett förändringar av svenskt herrmode. Från att ha varit tråkigt till något som är ganska spännande och roligt.

Främsta lärdom genom åren?
– Tro på kvalitet. Våga vara hyggligt fokuserad. Man ska akta sig för att splittra resurserna. Stå för det du gör och gör det fullt ut.

Vad är du mest stolt över?
– Att ha fått de här två varumärkena att fortsätta leva över hundra år. Utan de förändringar vi gjort hade nog varken Tiger eller Jacobson funnits kvar i dag.

Vad har varit svårast i förändringsarbetet?
– Det var nog tuffast med Oscar Jacobson eftersom att de hade en ganska etablerad position som vi var tvungna att förändra. På Tiger var det enklare för varumärkets position var så fruktansvärt svag. Nästan ingen visste vad Tiger var 1993/94. Omsättningen låg på 15 miljoner kronor.

Finns det ett Tjernberg-arv som du önskar förs vidare?
– Jag tror på att man måste respektera kunden och de produkter man gör. Det går inte att fuska. Du måste ned på detaljnivå och göra det så bra det bara går.

Juryns motivering

Under nära två decennier har han varit navet för utvecklingen av svenskt herrmode. Tack vare modiga förändringsarbeten har han blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra. Det är en kulturgärning som bekommer, långt utanför modebranschens gränser. Med en fingertoppskänsla för kvalitet och en förmåga att skapa kreativa team har han oförtrutet lett herrkonfektionen framåt.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Nya augustidatum för Köpenhamns modevecka

På torsdagen kom beskedet att Köpenhamns modevecka och mässorna Ciff och Revolver ska äga rum som planerat i augusti men flyttas en knapp vecka.

Jobb & Karriär
Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Butiksnytt
Här öppnar Glitter

Nyhetsbrev

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Arkiv

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Knowledge Cotton Apparel lanserar damkollektion

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Rains vill byta läge i Stockholm

Den danska modeverksamhetens butik är tillfälligt stängd.

Hyllad designer för Ellos

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Dansk modekoncern stänger butiker

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

Stylein växer digitalt

Sellpy växer och nyanställer

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Maska för alla

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.172