23948sdkhjf

Navet inom svenskt herrmode

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Han har blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Grattis, du är Habit Hederspristagare, hur känns det?
– Jag är stolt och lycklig. Stolt över alla som har varit med och jobbat på resorna med Tiger of Sweden och Oscar Jacobson. Det är också kul att konfektion uppmärksammas. Att det får handla om kvalitet, passform och produkt, snarare än om hett mode, säger Roger Tjernberg, styrelseledamot i Oscar Jacobson.

Läs också: De levererar bästa logistiken

Hur kommer det sig att du blivit ett nav inom svenskt herrmode?
– Jag har fått möjligheten att jobba med två fina företag som har varit en central del av svenskt herrmode. Jag har varit med och drivit förändringar i bolagen som gett förändringar av svenskt herrmode. Från att ha varit tråkigt till något som är ganska spännande och roligt.

Främsta lärdom genom åren?
– Tro på kvalitet. Våga vara hyggligt fokuserad. Man ska akta sig för att splittra resurserna. Stå för det du gör och gör det fullt ut.

Vad är du mest stolt över?
– Att ha fått de här två varumärkena att fortsätta leva över hundra år. Utan de förändringar vi gjort hade nog varken Tiger eller Jacobson funnits kvar i dag.

Vad har varit svårast i förändringsarbetet?
– Det var nog tuffast med Oscar Jacobson eftersom att de hade en ganska etablerad position som vi var tvungna att förändra. På Tiger var det enklare för varumärkets position var så fruktansvärt svag. Nästan ingen visste vad Tiger var 1993/94. Omsättningen låg på 15 miljoner kronor.

Finns det ett Tjernberg-arv som du önskar förs vidare?
– Jag tror på att man måste respektera kunden och de produkter man gör. Det går inte att fuska. Du måste ned på detaljnivå och göra det så bra det bara går.

Juryns motivering

Under nära två decennier har han varit navet för utvecklingen av svenskt herrmode. Tack vare modiga förändringsarbeten har han blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra. Det är en kulturgärning som bekommer, långt utanför modebranschens gränser. Med en fingertoppskänsla för kvalitet och en förmåga att skapa kreativa team har han oförtrutet lett herrkonfektionen framåt.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Bubbleroom blickar mot öst

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.208