23948sdkhjf

Navet inom svenskt herrmode

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Han har blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Grattis, du är Habit Hederspristagare, hur känns det?
– Jag är stolt och lycklig. Stolt över alla som har varit med och jobbat på resorna med Tiger of Sweden och Oscar Jacobson. Det är också kul att konfektion uppmärksammas. Att det får handla om kvalitet, passform och produkt, snarare än om hett mode, säger Roger Tjernberg, styrelseledamot i Oscar Jacobson.

Läs också: De levererar bästa logistiken

Hur kommer det sig att du blivit ett nav inom svenskt herrmode?
– Jag har fått möjligheten att jobba med två fina företag som har varit en central del av svenskt herrmode. Jag har varit med och drivit förändringar i bolagen som gett förändringar av svenskt herrmode. Från att ha varit tråkigt till något som är ganska spännande och roligt.

Främsta lärdom genom åren?
– Tro på kvalitet. Våga vara hyggligt fokuserad. Man ska akta sig för att splittra resurserna. Stå för det du gör och gör det fullt ut.

Vad är du mest stolt över?
– Att ha fått de här två varumärkena att fortsätta leva över hundra år. Utan de förändringar vi gjort hade nog varken Tiger eller Jacobson funnits kvar i dag.

Vad har varit svårast i förändringsarbetet?
– Det var nog tuffast med Oscar Jacobson eftersom att de hade en ganska etablerad position som vi var tvungna att förändra. På Tiger var det enklare för varumärkets position var så fruktansvärt svag. Nästan ingen visste vad Tiger var 1993/94. Omsättningen låg på 15 miljoner kronor.

Finns det ett Tjernberg-arv som du önskar förs vidare?
– Jag tror på att man måste respektera kunden och de produkter man gör. Det går inte att fuska. Du måste ned på detaljnivå och göra det så bra det bara går.

Juryns motivering

Under nära två decennier har han varit navet för utvecklingen av svenskt herrmode. Tack vare modiga förändringsarbeten har han blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra. Det är en kulturgärning som bekommer, långt utanför modebranschens gränser. Med en fingertoppskänsla för kvalitet och en förmåga att skapa kreativa team har han oförtrutet lett herrkonfektionen framåt.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sportamore växer – men ökar förlusten

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Arkiv

Barneys överväger konkurs

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

WeSC behöver nytt kapital

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.151