23948sdkhjf

Navet inom svenskt herrmode

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Han har blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Grattis, du är Habit Hederspristagare, hur känns det?
– Jag är stolt och lycklig. Stolt över alla som har varit med och jobbat på resorna med Tiger of Sweden och Oscar Jacobson. Det är också kul att konfektion uppmärksammas. Att det får handla om kvalitet, passform och produkt, snarare än om hett mode, säger Roger Tjernberg, styrelseledamot i Oscar Jacobson.

Läs också: De levererar bästa logistiken

Hur kommer det sig att du blivit ett nav inom svenskt herrmode?
– Jag har fått möjligheten att jobba med två fina företag som har varit en central del av svenskt herrmode. Jag har varit med och drivit förändringar i bolagen som gett förändringar av svenskt herrmode. Från att ha varit tråkigt till något som är ganska spännande och roligt.

Främsta lärdom genom åren?
– Tro på kvalitet. Våga vara hyggligt fokuserad. Man ska akta sig för att splittra resurserna. Stå för det du gör och gör det fullt ut.

Vad är du mest stolt över?
– Att ha fått de här två varumärkena att fortsätta leva över hundra år. Utan de förändringar vi gjort hade nog varken Tiger eller Jacobson funnits kvar i dag.

Vad har varit svårast i förändringsarbetet?
– Det var nog tuffast med Oscar Jacobson eftersom att de hade en ganska etablerad position som vi var tvungna att förändra. På Tiger var det enklare för varumärkets position var så fruktansvärt svag. Nästan ingen visste vad Tiger var 1993/94. Omsättningen låg på 15 miljoner kronor.

Finns det ett Tjernberg-arv som du önskar förs vidare?
– Jag tror på att man måste respektera kunden och de produkter man gör. Det går inte att fuska. Du måste ned på detaljnivå och göra det så bra det bara går.

Juryns motivering

Under nära två decennier har han varit navet för utvecklingen av svenskt herrmode. Tack vare modiga förändringsarbeten har han blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra. Det är en kulturgärning som bekommer, långt utanför modebranschens gränser. Med en fingertoppskänsla för kvalitet och en förmåga att skapa kreativa team har han oförtrutet lett herrkonfektionen framåt.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

WeSC:s emission tecknad till 90 procent

Jobb & Karriär
Från Sellpy till Myrorna

H&M: E-handel på totalt 50 marknader

Jobb & Karriär
Hon blir onlinechef på Åhléns

Textil innovation prisad av Norrsken

Butiksnytt
Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Nyhetsbrev

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Arkiv

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Butiksnytt
Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Butiksnytt
Pop up-butik för Didriksons

Tenson byter läge i Varberg

Butiksnytt
Åhléns nyinviger i Falun

Jobb & Karriär
J.Lindebergs kreativa chef lämnar

Jens Werner kliver av efter knappt två år på posten. "Strategin har förändrats och våra visioner överensstämmer inte längre".

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Jobb & Karriär
Hit går Tensons tidigare vd

Så ska Saddler bli ledande varumärke inom läderaccessoarer

Kinnevik säljer i Zalando

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Butiksnytt
Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke

Nu lanserar Ingrid von Konow och Ulrika Fohgelberg Nordén märket Handsome Stockholm.

Bryter samarbeten med återförsäljarna för att sy upp på beställning

I veckan lanseras modeföretaget Aérynes nya produktionsmodell. Grundaren Siri Vikman vill omdefiniera begreppet hållbarhet och attackera frågan om överlager.

Triumph inleder samarbete med Texaid

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nytt byråsamarbete för Lexington Company

Panorama Berlin till Tempelhof

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Happy Socks vd slutar

London nästa för Boråstudenter

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Förbättrat Kappahl

Nytt lager ska stärka Björn Borgs omnikanalsatsning

Se alla Företagens egna nyheter

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.201