23948sdkhjf

Så fortskrider Best of Brands rekonstruktion - vd lämnar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tre butiker och e-handel kvarstår för kedjan vars tidigare vd nu klivit av. Butiken i Göteborg blir kvar.

Best of Brands befinner sig i rekonstruktion sedan 28 augusti. 

Läs också: Borgenärernas besked: Ja till fortsatt rekonstruktion

I mitten av september fick bolaget klartecken från borgenärerna att fortsätta med rekonstruktionsplanen.

Under hösten har ledningsförändringar skett i bolaget och vd Henrik Hultman har lämnat företaget och vd-posten som han tillträdde i och med att Reach for the Stars förvärvade kedjan den 1 december i fjol. Han fortsätter nu som butiksägare med nya multibrandbutiken Season.

- Ledningsförändringarna har skett successivt under hösten. Det är helt odramatisk och något som jag tycker är naturligt när man går igenom en sådan här pass stor omstrukturering av ett bolag, säger rekonstruktören Ola Sellert, Trägårdh advokatbyrå i Malmö, till Habit.

Numera leds bolaget av en grupp bestående av bland andra styrelseordförande och ägare Stefan Alvarsson, inköpschef samt Reach for the Stars ekonomichef Maria Möller.

Tidigare i höstas uppgav rekonstruktören Ola Sellert att fem butiker av sju som ingick i rekonstruktionen i slutet av augusti skulle stänga men nu står det klart att butiken i Kompassen i Göteborg blir kvar då man lyckats omförhandla hyran och krympa butiksytan till ett plan istället för som tidigare två.

Hur många kvadratmeter butiken omfattar, från initiala 1 450 kvadratmeter, kan inte Ola Sellert uppge men han säger att knappt hälften av butiksytan kvarstår.

I övrigt är inriktningen på butiken densamma.

Övriga fyra butiker; i Malmö, Umeå, Mood och Vällingby i Stockholm, har stängts och kedjan består i dag av butiker i Atollen i Jönköping, Kompassen i Göteborg samt Sickla i Stockholm. Därtill ingår webbutiken. Hur den utvecklas vill inte rekonstruktören Ola Sellert gå in på men säger att den följer plan och uppsatt budget.

Initialt gjorde ägarna ett tillskott om 5 miljoner kronor för att kunna genomföra rekonstruktionen.

Hur mycket pengar som ägarna tvingats skjuta till under hösten för att bland annat klara varuförsörjningen till butikerna är Ola Sellert förtegen om och säger att han inte vill förekomma uppgifter i rekonstruktionsberättelsen som han skriver på och som han hoppas kunna presentera inom ett par veckor.

Därefter återstår att presentera ett ackordsförslag i tingsrätten.

- Det är ett omfattande arbeta att gå igenom en företagsrekonstruktion av den här typen men jag ser positivt på bolagets framtid och jag bedömer att när man nu skalat ned på kostnader i och med butiksstängningar och färre personal så kan man anpassa verksamheten och nå lönsamhet, säger Ola Sellert.

Han hoppas att ett ackord ska kunna klubbas innan årsskiftet och att bolaget därefter kan arbeta vidare enligt plan. När bolaget ska vara igenom rekonstruktionen är enligt Ola Sellert för tidigt att svara på.

Mer om: Best of Brands
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.688