23948sdkhjf

Packat och klart på 59 sekunder

| Av Katarina Angelin och Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med hjälp av automatiserad lagerhantering har modehandlaren Boozt skapat en lösning som klarar både tillväxt och kundens ökade förväntningar.

Boozt har målet att bli störst i Norden inom mode, kosmetik och heminredning på nätet. Bolaget växte med drygt 40 procent 2017 och har samma tillväxtmål i år. För att klara framtida expansion har bolaget investerat cirka 200 miljoner kronor i ett automatiserat lager i Ängelholm.

Läs också: Ökad försäljning men kraftigt försämrat resultat för Boozt

Drivkrafterna för att automatisera flödena var att använda lagerutrymmet på ett mer effektivt sätt än tidigare, att fokusera på hög leveransnivå samt att effektivisera kostnaderna.
– Vidare tittade vi på flexibilitet och möjligheterna för den här lösningen att inkorporera alla våra processer. Möjligheten för att bygga ut lagret bedömdes också som nödvändig, säger Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt.

Lagret finns i Ängelholm och har varit i bruk sedan våren 2017. Systemen är utvecklade inhouse.
– Det gör att vi enkelt kan testa och justera tekniken, förklarar Niels Hemmingsen.

I dag är 151 plockningsrobotar i drift. Boozt räknar med att volymerna ska öka. I slutet av året väntas hanteringscentret ha 250 000 lådor och 250 robotar. Den totala investeringen uppgår till cirka 200 miljoner kronor.

Precis som i många produktionsanläggningar är toppar, oavsett storlek, alltid en utmaning, både i termer av hantering och investeringar.

Läs också: Framgång för Boozt

Man vill inte bygga ett system som är designat för några få toppar och sedan ha överskottskapacitet under resten av året, precis som man inte vill ha för låg kapacitet när topparna kommer, säger Niels Hemmingsen.
– Vi har utarbetat planer för att möta toppar på nivåer som vi kan förvänta oss på kort sikt – ofta är det en fråga om att addera kapacitet i linje med vår tillväxt och samtidigt hålla ett öga på topparna. Mycket kan förplaneras i systemet, precis som processer och rutiner etableras specifikt för topparna.

Boozt
Huvudkontor: Hyllie.
Grundades: År 2007. Nylanserades i augusti 2011 i sin nuvarande verksamhetsform.
Marknader: Sverige, Norge, Finland och Danmark.
Lager: Ängelholm.
Nettoomsättning 2017: 2miljarder kronor. Rörelseresultat 2017: 48 miljoner kronor.

Mellan 80 och 90 procent av Boozt lagerhantering är automatiserad. Det som inte är integrerat i systemet är till exempel kostymer, plagg som hängs på galge, brandfarlig kosmetik och stora kvantiteter av samma produkt.

Boozt levererar 7 000 paket varje dag. Enligt Niels Hemmingsen sparar man tid i alla processer, tack vare automatiseringen.


– Det viktigaste för oss är att få ut paketen så fort som möjligt. Den kortaste tiden från det att kunden har lagt sin order till att paketet packats och skickats iväg är 59 sekunder.

Såg ni några risker med att satsa fullt ut på automatisering?
Vi gjorde en genomgripande riskanalys. Alla risker togs upp i en beredskapsplan. Det handlar ofta om att etablera en plan B och en plan C. Ett exempel är strömförsörjningen där vi beslutade oss för att bygga med solceller och på så vis sprida risker genom att minimera behovet av el utifrån. Det finns många exempel, både stora och små.

Läs också: De föreslås ta plats hos Boozt

Om Niels Hemmingsen blickar framåt tror han att CSR blir en allt viktigare fråga inom logistik.
– Det är något vi hela tiden jobbar med, i allt från arbetet med personalen till minskat användande av plast och förpackningsmaterial. Samt i samarbeten med distributörer för att minska koldioxidutsläppen.

Ett annat fokus framgent är returerna som fortfarande sköts manuellt på lagret i Ängelholm.

Det finns ingen stor automatisering på marknaden vad gäller hantering av returer. Arbetet sker på vårt lager. Vi jobbar tillsammans med Ängelholms kommun och erbjuder nysvenskar en chans att komma in på arbetsmarknaden. Många av våra konkurrenter har till exempel lagt ut arbetet till Baltikum. Returer är ett område som kommer att utvecklas över tid. Det är inte helt enkelt att automatisera, men det kommer att komma.

Vilken är den största utmaningen?
Att hela tiden ligga i framkant. Det tar kanske tio månader att bygga ett lager, det tar tid att hitta automatiserade lösningar. Utmaningen blir att hänga med i den tekniska utvecklingen.

Niels Hemmingsen råder alla som är i färd med att automatisera lagret att göra sin hemläxa.
Det är viktigt att man gör ett grundligt analysarbete vad som skulle fungera bäst. Det räcker inte att säga, jag vill automatisera. Det är en stor investering och måste bli rätt. Och ska fungera att växa med.

Mer om: Boozt
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

MQ gör företrädesemission

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

Nyhetsbrev

Plus

Balenciagas uttolkare

Arkiv

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Wearegroup hyllar och nytolkar favoritplagg

Kreativ studio har plockat fram åtta plaggmodeller i begränsad upplaga i samarbete med AW Bauer & Co.

Butiksnytt
Les Deux ökar närvaron i Sverige

Givenchy till Pitti Uomo

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Butiksnytt
Nya lägen för Axel Arigato

Plus

Care of Carl till nya nivåer

Henning Källqvist, grundare av Care of Carl, har påbörjat en ny tillväxtresa med majoritetsägaren Litorina.

Vårväder och svaga jämförelsesiffror lyfte modehandeln

Modehandeln vädrade vårluft redan i februari. Mest ökade skohandeln, enligt Stilindex.

Twilfit till Åhléns

Jobb & Karriär
Från rederivärlden till Lindex

Ska utveckla kedjans IT-verksamhet.

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Då öppnar Uniqlo i Köpenhamn

Victoria's Secret stänger 53 butiker

Nytt garn med återvunna fibrer från Textilhögskolan

Tredje nya Lager 157-butiken i vår

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13