23948sdkhjf

Packat och klart på 59 sekunder

| Av Katarina Angelin och Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med hjälp av automatiserad lagerhantering har modee-handlaren Boozt skapat en lösning som klarar både tillväxt och kundens ökade förväntningar.

Boozt har målet att bli störst i Norden inom mode, kosmetik och heminredning på nätet. Bolaget växte med drygt 40 procent 2017 och har samma tillväxtmål i år. För att klara framtida expansion har bolaget investerat cirka 200 miljoner kronor i ett automatiserat lager i Ängelholm.

Läs också: Framgång för Boozt

Drivkrafterna för att automatisera flödena var att använda lagerutrymmet på ett mer effektivt sätt än tidigare, att fokusera på hög leveransnivå, samt att effektivisera kostnaderna.
– Vidare tittade vi på flexibilitet och möjligheterna för den här lösningen att inkorporera alla våra processer. Möjligheten för att bygga ut lagret bedömdes också som nödvändig, säger Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt.

Lagret finns i Ängelholm och har varit i bruk sedan våren 2017. Systemen är utvecklade inhouse.
– Det gör att vi enkelt kan testa och justera tekniken, förklarar Niels Hemmingsen.

I dag är 151 plockningsrobotar i drift. Boozt räknar med att volymerna ska öka. I slutet av året väntas hanteringscentret ha 250 000 lådor och 250 robotar. Den totala investeringen uppgår till cirka 200 miljoner kronor.

Precis som i många produktionsanläggningar är toppar, oavsett storlek, alltid en utmaning, både i termer av hantering och investeringar.

Läs också: Outlet lyfte Boozt - Nu väntar utökad satsning

Man vill inte bygga ett system som är designat för några få toppar och sedan ha överskottskapacitet under resten av året, precis som man inte vill ha för låg kapacitet när topparna kommer, säger Niels Hemmingsen.
– Vi har utarbetat planer för att möta toppar på nivåer som vi kan förvänta oss på kort sikt – ofta är det en fråga om att addera kapacitet i linje med vår tillväxt och samtidigt hålla ett öga på topparna. Mycket kan förplaneras i systemet, precis som processer och rutiner etableras specifikt för topparna.

Boozt
Huvudkontor: Hyllie.
Grundades: År 2007. Nylanserades i augusti 2011 i sin nuvarande verksamhetsform.
Marknader: Sverige, Norge, Finland och Danmark.
Lager: Ängelholm.
Nettoomsättning 2017: 2miljarder kronor. Rörelseresultat 2017: 48 miljoner kronor.

Mellan 80 och 90 procent av Boozt lagerhantering är automatiserad. Det som inte är integrerat i systemet är till exempel kostymer, plagg som hängs på galge, brandfarlig kosmetik och stora kvantiteter av samma produkt.

Boozt levererar 7 000 paket varje dag. Enligt Niels Hemmingsen sparar man tid i alla processer, tack vare automatiseringen.


– Det viktigaste för oss är att få ut paketen så fort som möjligt. Den kortaste tiden från det att kunden har lagt sin order till att paketet packats och skickats iväg är 59 sekunder.

Såg ni några risker med att satsa fullt ut på automatisering?
Vi gjorde en genomgripande riskanalys. Alla risker togs upp i en beredskapsplan. Det handlar ofta om att etablera en plan B och en plan C. Ett exempel är strömförsörjningen där vi beslutade oss för att bygga med solceller och på så vis sprida risker genom att minimera behovet av el utifrån. Det finns många exempel, både stora och små.

Läs också: De föreslås ta plats hos Boozt

Om Niels Hemmingsen blickar framåt tror han att CSR blir en allt viktigare fråga inom logistik.
– Det är något vi hela tiden jobbar med, i allt från arbetet med personalen till minskat användande av plast och förpackningsmaterial. Samt i samarbeten med distributörer för att minska koldioxidutsläppen.

Ett annat fokus framgent är returerna som fortfarande sköts manuellt på lagret i Ängelholm.

Det finns ingen stor automatisering på marknaden vad gäller hantering av returer. Arbetet sker på vårt lager. Vi jobbar tillsammans med Ängelholms kommun och erbjuder nysvenskar en chans att komma in på arbetsmarknaden. Många av våra konkurrenter har till exempel lagt ut arbetet till Baltikum. Returer är ett område som kommer att utvecklas över tid. Det är inte helt enkelt att automatisera, men det kommer att komma.

Vilken är den största utmaningen?
Att hela tiden ligga i framkant. Det tar kanske tio månader att bygga ett lager, det tar tid att hitta automatiserade lösningar. Utmaningen blir att hänga med i den tekniska utvecklingen.

Niels Hemmingsen råder alla som är i färd med att automatisera lagret att göra sin hemläxa.
Det är viktigt att man gör ett grundligt analysarbete vad som skulle fungera bäst. Det räcker inte att säga, jag vill automatisera. Det är en stor investering och måste bli rätt. Och ska fungera att växa med.

Mer om: Boozt


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Han lämnar Scorett

Så fortskrider Best of Brands rekonstruktion

Tre butiker och e-handel kvarstår för kedjan vars tidigare vd nu klivit av. Butiken i Göteborg blir kvar.

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Byter läder mot papper

Jobb & Karriär
Elektronikjättens vd till sportkedjan

Ska växa med fler modekunder

E-handelsplattform nischas mot mode- och lisvsstilsföretag. I portföljen finns kunder som Nudie Jeans, Frank Dandy, Triwa och Lexington Company.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tonen skärps mot Jollyrooms reor och kampanjer

Arkiv

Jobb & Karriär
Lämnar Kappahl för Nelly

Sortiment- och designdirektör går till tjänsten som inköpschef hos e-handlaren.

Då backar köpcentrumen

Nu ökar försäljningen – men trenden kan vända snabbt, enligt HUI Research.

Packat och klart på 59 sekunder

Med hjälp av automatiserad lagerhantering har modee-handlaren Boozt skapat en lösning som klarar både tillväxt och kundens ökade förväntningar.

NA-KD i turnésamarbete med hotellkedja

E-handlaren gör kollektionslansering via sju hotell.

Modemässa med plats för heminredning och nya talanger

Minskad omsättning för Tiger of Sweden

Tappar 15 procent. Fysiska butiker tar stryk.

Ny styrelse till SFC

Butiksnytt
1 000 kvadratmeter herrmode

Holmens Herr byter läge på en av butikerna i Göteborg.

Fortsatt trögt i modehandeln

Minussiffrorna i såväl sko- som klädhandeln i oktober förvånar Svensk Handel Stil.

Butiksnytt
Här öppnar Esprit

Habit Modegalan
Här är vinnarna på Habit Modegalan 2018

På torsdagskvällen utsågs 12 vinnare under Habit Modegalan som ägde rum på Operaterrassen i Stockholm under ledning av Kakan Hermansson.

Zara drar upp farten online

"Julhandeln flyttar från fullmarginalförsäljning i december till rea i november"

Sådan blir tillväxten i mode- och sporthandeln i december, enligt HUI Researchs julhandelsprognos. Julhandeln väntas ånyo slå rekord.

Logistikpris till Zalando

Här byter Team Sportia läge

Oförändrat hos Kappahl

1

De öppnar labb för ny retail i Gallerian

Canada Goose förvärvar skobolag

Jobb & Karriär
Twilfits vd lämnar företaget

Habit Modegalan
De har den bästa logistiken

Habit Modegalan
Han är Årets Hederspristagare

Habit Modegalan
Modeexportpris till Fjällräven

Habit Modegalan
Hon är Årets Butikssäljare

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Konkurserna minskar

Black Friday tar av julhandeln

Nu är Googles betallösning här

Butiksdöden kan sprida sig till banker och fastigheter

Modehandeln ser minskade marginaler

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.212