23948sdkhjf

"Julhandeln flyttar från fullmarginalförsäljning i december till rea i november"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sådan blir tillväxten i mode- och sporthandeln i december, enligt HUI Researchs julhandelsprognos. Julhandeln väntas ånyo slå rekord.

 Högkonjunktur, köpstarka hushåll, växande befolkning, minusränta och positiv kalendereffekt väntas gynna årets julhandel som enligt HUI Researchs prognos går mot rekordomsättning med en totala försäljningstillväxt i december om 3,0 procent till en omsättning om 79,7 miljarder. Justerat för prisutvecklingen blir tillväxten 1,5 procent mätt i volym och tillväxten inom sällanköpsvaruhandeln väntas uppgå till totalt 2,5 procent.

Läs också: Boozt redo för börsen

Shoppingfenomen som Black friday och Singels day som infaller i november tar en allt större del av försäljningskakan under fjärde kvartalet och summan av förskjutningen mellan månaderna uppgår sedan 2014 till cirka tre miljarder kronor per år. Detta motsvarar ett försäljningstillskott på strax under 10 procent.

Julhandeln flyttar från fullmarginalförsäljning i december till rea i november, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research.

För modehandeln spås tillväxten i december landa på 2,0 procent och motsvarande siffra blir densamma för sporthandeln. Sporthandeln har tuffa jämförelsetal i december att mäta sig emot medan modehandeln har svagare jämförelsetal från under fjärde kvartalet 2017 att matcha. Men HUI Research kastar in en väderbrasklapp för båda branscherna med högst oviss utgång och svårighet att prognostisera inte minst utgången för modehandeln.

"Man kan konstatera att oktober månad har varit varm med rekordtemperaturer på sina håll. Om det milda vädret håller i sig riskerar det att försena försäljningen av vinterkollektioner, jackor och vinterskor. Om det däremot kommer snö i december finns det goda möjligheter för att tillväxten kan ta fart, framförallt inom de moderelaterade segmenten", skriver HUI Research i rapporten.

Därtill konstaterar HUI Research i rapporten att kläder och skor har haft ett motigt år totalt sett med en bättre e-handelsförsäljning än i fysisk butik men inte tillräckligt vass för att lyfta helhetsresultatet.

Fördelat per person innebär det att svenska folket i genomsnitt beräknas köpa detaljhandelsvaror för 7 817 kronor per person i december och lägga 3 354 kronor i dagligvaruhandeln och 4 462 kronor i sällanköpsvaruhandeln.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director. Har förflutet hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Ska revolutionera modebranschen – talar på Habit Modebranschens Dag

Nu läggs ytterligare en talare till programmet.

Villervalla stänger butik

In på citygatan flyttar i stället Humana Second Hand.

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Jobb & Karriär
Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Nyhetsbrev

"NOOS kan rädda modefackhandeln"

KRÖNIKAN: Never out of stock är revolutionerande och en konkurrensfördel för den lilla handlaren men även för leverantören, skriver Mikael Sandström.

Arkiv

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Pitti Uomo i siffror

Plus

Så vill de förändra sourcing i grunden

I september i fjol lanserade Elias Gröndal och Carl-Johan Blomqvist plattformen Findsourcing som ska förenkla för inköpare att hitta leverantörer i skobranschen.

Handlarna splittrade om framtiden – dystert inom sällanköp

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Stockmann säger upp 150

Avslappnad silhuett i Florens

Vagabond får gott gensvar för skoåtervinning

Nu uppmanar skoföretaget återförsäljarna att också samla in skor.

Claire Group stannar i familjen

2

Butiksägarna bakom United Retailers: ”Vi önskar dialog och samarbete med leverantörerna”

En grupp modehandlare ligger bakom intressegruppen United Retailers som ska verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av "konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden".

Modedesigner aktuell som sommarvärd

Jobb & Karriär
Masai med nytt team och logotyp

Rekryterar duo och vill bli bättre på att berätta ursprung och riktning.

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Även Ur & Penn kritisk till omotiverade hyresnivåer

Prisad av NK

Omlottklänningens okrönta drottning förärades pris av NK på onsdagskvällen.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Jobb & Karriär
Från Scorett till Stayhard

Ska leda e-handlarens satsning på sneaker.

Blickar mot öst

Dags för Pitti Uomo

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Missa inte årets branschseminarium

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Får betala miljonbelopp för att stänga

Om influencers får välja

Här stänger Tiger of Sweden två butiker

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Jobb & Karriär
Serieentreprenör föreslås till Touchtech

MQ tar egna varumärken till Afound

Skokedja drar sig ur marknad

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.172