23948sdkhjf

"Julhandeln flyttar från fullmarginalförsäljning i december till rea i november"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sådan blir tillväxten i mode- och sporthandeln i december, enligt HUI Researchs julhandelsprognos. Julhandeln väntas ånyo slå rekord.

 Högkonjunktur, köpstarka hushåll, växande befolkning, minusränta och positiv kalendereffekt väntas gynna årets julhandel som enligt HUI Researchs prognos går mot rekordomsättning med en totala försäljningstillväxt i december om 3,0 procent till en omsättning om 79,7 miljarder. Justerat för prisutvecklingen blir tillväxten 1,5 procent mätt i volym och tillväxten inom sällanköpsvaruhandeln väntas uppgå till totalt 2,5 procent.

Läs också: Boozt redo för börsen

Shoppingfenomen som Black friday och Singels day som infaller i november tar en allt större del av försäljningskakan under fjärde kvartalet och summan av förskjutningen mellan månaderna uppgår sedan 2014 till cirka tre miljarder kronor per år. Detta motsvarar ett försäljningstillskott på strax under 10 procent.

Julhandeln flyttar från fullmarginalförsäljning i december till rea i november, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research.

För modehandeln spås tillväxten i december landa på 2,0 procent och motsvarande siffra blir densamma för sporthandeln. Sporthandeln har tuffa jämförelsetal i december att mäta sig emot medan modehandeln har svagare jämförelsetal från under fjärde kvartalet 2017 att matcha. Men HUI Research kastar in en väderbrasklapp för båda branscherna med högst oviss utgång och svårighet att prognostisera inte minst utgången för modehandeln.

"Man kan konstatera att oktober månad har varit varm med rekordtemperaturer på sina håll. Om det milda vädret håller i sig riskerar det att försena försäljningen av vinterkollektioner, jackor och vinterskor. Om det däremot kommer snö i december finns det goda möjligheter för att tillväxten kan ta fart, framförallt inom de moderelaterade segmenten", skriver HUI Research i rapporten.

Därtill konstaterar HUI Research i rapporten att kläder och skor har haft ett motigt år totalt sett med en bättre e-handelsförsäljning än i fysisk butik men inte tillräckligt vass för att lyfta helhetsresultatet.

Fördelat per person innebär det att svenska folket i genomsnitt beräknas köpa detaljhandelsvaror för 7 817 kronor per person i december och lägga 3 354 kronor i dagligvaruhandeln och 4 462 kronor i sällanköpsvaruhandeln.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Utmanande kvartal för Asos

Nyhetsbrev

Team Sportia-butik i konkurs

Arkiv

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Plus

Balenciagas uttolkare

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Butiksnytt
Les Deux ökar närvaron i Sverige

Wearegroup hyllar och nytolkar favoritplagg

Kreativ studio har plockat fram åtta plaggmodeller i begränsad upplaga i samarbete med AW Bauer & Co.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Givenchy till Pitti Uomo

Plus

Care of Carl till nya nivåer

Henning Källqvist, grundare av Care of Carl, har påbörjat en ny tillväxtresa med majoritetsägaren Litorina.

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Då öppnar Uniqlo i Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134