23948sdkhjf

"Julhandeln flyttar från fullmarginalförsäljning i december till rea i november"

Sådan blir tillväxten i mode- och sporthandeln i december, enligt HUI Researchs julhandelsprognos. Julhandeln väntas ånyo slå rekord.

 Högkonjunktur, köpstarka hushåll, växande befolkning, minusränta och positiv kalendereffekt väntas gynna årets julhandel som enligt HUI Researchs prognos går mot rekordomsättning med en totala försäljningstillväxt i december om 3,0 procent till en omsättning om 79,7 miljarder. Justerat för prisutvecklingen blir tillväxten 1,5 procent mätt i volym och tillväxten inom sällanköpsvaruhandeln väntas uppgå till totalt 2,5 procent.

Shoppingfenomen som Black friday och Singels day som infaller i november tar en allt större del av försäljningskakan under fjärde kvartalet och summan av förskjutningen mellan månaderna uppgår sedan 2014 till cirka tre miljarder kronor per år. Detta motsvarar ett försäljningstillskott på strax under 10 procent.

Julhandeln flyttar från fullmarginalförsäljning i december till rea i november, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research.

För modehandeln spås tillväxten i december landa på 2,0 procent och motsvarande siffra blir densamma för sporthandeln. Sporthandeln har tuffa jämförelsetal i december att mäta sig emot medan modehandeln har svagare jämförelsetal från under fjärde kvartalet 2017 att matcha. Men HUI Research kastar in en väderbrasklapp för båda branscherna med högst oviss utgång och svårighet att prognostisera inte minst utgången för modehandeln.

"Man kan konstatera att oktober månad har varit varm med rekordtemperaturer på sina håll. Om det milda vädret håller i sig riskerar det att försena försäljningen av vinterkollektioner, jackor och vinterskor. Om det däremot kommer snö i december finns det goda möjligheter för att tillväxten kan ta fart, framförallt inom de moderelaterade segmenten", skriver HUI Research i rapporten.

Därtill konstaterar HUI Research i rapporten att kläder och skor har haft ett motigt år totalt sett med en bättre e-handelsförsäljning än i fysisk butik men inte tillräckligt vass för att lyfta helhetsresultatet.

Fördelat per person innebär det att svenska folket i genomsnitt beräknas köpa detaljhandelsvaror för 7 817 kronor per person i december och lägga 3 354 kronor i dagligvaruhandeln och 4 462 kronor i sällanköpsvaruhandeln.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141