23948sdkhjf

"Julhandeln flyttar från fullmarginalförsäljning i december till rea i november"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sådan blir tillväxten i mode- och sporthandeln i december, enligt HUI Researchs julhandelsprognos. Julhandeln väntas ånyo slå rekord.

 Högkonjunktur, köpstarka hushåll, växande befolkning, minusränta och positiv kalendereffekt väntas gynna årets julhandel som enligt HUI Researchs prognos går mot rekordomsättning med en totala försäljningstillväxt i december om 3,0 procent till en omsättning om 79,7 miljarder. Justerat för prisutvecklingen blir tillväxten 1,5 procent mätt i volym och tillväxten inom sällanköpsvaruhandeln väntas uppgå till totalt 2,5 procent.

Läs också: Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

Shoppingfenomen som Black friday och Singels day som infaller i november tar en allt större del av försäljningskakan under fjärde kvartalet och summan av förskjutningen mellan månaderna uppgår sedan 2014 till cirka tre miljarder kronor per år. Detta motsvarar ett försäljningstillskott på strax under 10 procent.

Julhandeln flyttar från fullmarginalförsäljning i december till rea i november, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research.

För modehandeln spås tillväxten i december landa på 2,0 procent och motsvarande siffra blir densamma för sporthandeln. Sporthandeln har tuffa jämförelsetal i december att mäta sig emot medan modehandeln har svagare jämförelsetal från under fjärde kvartalet 2017 att matcha. Men HUI Research kastar in en väderbrasklapp för båda branscherna med högst oviss utgång och svårighet att prognostisera inte minst utgången för modehandeln.

"Man kan konstatera att oktober månad har varit varm med rekordtemperaturer på sina håll. Om det milda vädret håller i sig riskerar det att försena försäljningen av vinterkollektioner, jackor och vinterskor. Om det däremot kommer snö i december finns det goda möjligheter för att tillväxten kan ta fart, framförallt inom de moderelaterade segmenten", skriver HUI Research i rapporten.

Läs också: NA-KD öppnar pop up i Mos

Därtill konstaterar HUI Research i rapporten att kläder och skor har haft ett motigt år totalt sett med en bättre e-handelsförsäljning än i fysisk butik men inte tillräckligt vass för att lyfta helhetsresultatet.

Fördelat per person innebär det att svenska folket i genomsnitt beräknas köpa detaljhandelsvaror för 7 817 kronor per person i december och lägga 3 354 kronor i dagligvaruhandeln och 4 462 kronor i sällanköpsvaruhandeln.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klassiska plagg med grafiska element

Duon med lång bakgrund i modebranschen ligger bakom nytt varumärke.

Plus

Jeanskvintettens revansch

De brinner för det fysiska mötet i landets små- och mellanstora städer. För tre år sedan bröt de sig ur JC. Habit samlade de fem grundarna till Jeansbolaget – kedjan som har seglat upp som nummer ett bland denimaktörerna efter JC-kraschen.

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Minskad försäljning och ökad förlust för Lexington Company

Butiksnytt
Ellos öppnar outlet

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär på torsdagen. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Arkiv

Maxjenny till Mood

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.121