23948sdkhjf

"Julhandeln flyttar från fullmarginalförsäljning i december till rea i november"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sådan blir tillväxten i mode- och sporthandeln i december, enligt HUI Researchs julhandelsprognos. Julhandeln väntas ånyo slå rekord.

 Högkonjunktur, köpstarka hushåll, växande befolkning, minusränta och positiv kalendereffekt väntas gynna årets julhandel som enligt HUI Researchs prognos går mot rekordomsättning med en totala försäljningstillväxt i december om 3,0 procent till en omsättning om 79,7 miljarder. Justerat för prisutvecklingen blir tillväxten 1,5 procent mätt i volym och tillväxten inom sällanköpsvaruhandeln väntas uppgå till totalt 2,5 procent.

Läs också: Boozt redo för börsen

Shoppingfenomen som Black friday och Singels day som infaller i november tar en allt större del av försäljningskakan under fjärde kvartalet och summan av förskjutningen mellan månaderna uppgår sedan 2014 till cirka tre miljarder kronor per år. Detta motsvarar ett försäljningstillskott på strax under 10 procent.

Julhandeln flyttar från fullmarginalförsäljning i december till rea i november, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research.

För modehandeln spås tillväxten i december landa på 2,0 procent och motsvarande siffra blir densamma för sporthandeln. Sporthandeln har tuffa jämförelsetal i december att mäta sig emot medan modehandeln har svagare jämförelsetal från under fjärde kvartalet 2017 att matcha. Men HUI Research kastar in en väderbrasklapp för båda branscherna med högst oviss utgång och svårighet att prognostisera inte minst utgången för modehandeln.

"Man kan konstatera att oktober månad har varit varm med rekordtemperaturer på sina håll. Om det milda vädret håller i sig riskerar det att försena försäljningen av vinterkollektioner, jackor och vinterskor. Om det däremot kommer snö i december finns det goda möjligheter för att tillväxten kan ta fart, framförallt inom de moderelaterade segmenten", skriver HUI Research i rapporten.

Därtill konstaterar HUI Research i rapporten att kläder och skor har haft ett motigt år totalt sett med en bättre e-handelsförsäljning än i fysisk butik men inte tillräckligt vass för att lyfta helhetsresultatet.

Fördelat per person innebär det att svenska folket i genomsnitt beräknas köpa detaljhandelsvaror för 7 817 kronor per person i december och lägga 3 354 kronor i dagligvaruhandeln och 4 462 kronor i sällanköpsvaruhandeln.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädesmärke drar upp volymen

Plus

Sveas vd siktar mot 100 miljoner

Kiki Wallmansson har tagit familjeföretaget in i en ny era. Habit träffade entreprenören och designern på huvudkontoret i Borås.

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Närmare kunderna och snabbare leveranser

Zalandos nya jättelager invigs officiellt i dag.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik.

Japansk modejätte partner till SOK

H&M tappar uppdraget som officiell klädleverantör till Sveriges Olympiska Kommitté.

Nyhetsbrev

Jumperfabriken lanseras i Kina

Göteborgbaserade modeföretaget samarbetar med Johan & Johan. Först ut är lansering i Shanghai.

Arkiv

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet i Sundsvall.

Nytt nummer av Habit

Ett nytt, matigt nummer fyllt med trender och intervjuer med branschens hetaste profiler.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

1

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Från kläder till väskor

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Modemärke med ny identitet

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Här stänger Polarn O. Pyret

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Pep blir Peppercorn igen

I dig denim väljer byrå

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.179