23948sdkhjf

Slitna arbetskläder blir modeplagg

| Av Marianne Ovesen | Tipsa redaktionen

Kasserade arbetsplagg får nytt liv i Cheap Mondays butiker.

Berendsen har slagit sig ihop med Cheap Monday och Re:Textile, ett forskningsprojekt som drivs av Textilhögskolan i Borås. Tillsammans har de tagit fram en helt ny kollektion framtagen av använda arbetskläder.

Syftet med projektet är att förlänga livstiden på redan använda textilier och hitta innovativa lösningar för en mer hållbar modeindustri. Bara i Sveriges slängs nämligen hela 80 000 ton textilier varje år.

Läs också: Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

Enligt Berendsens vd Johanna Persson är möjligheten att minska mängden kastade textilier ett högaktuellt ämne för företaget.

– Hållbar resursanvändning och cirkulära flöden är grundstenar i vår affärsmodell. Vi hyr ut, tvättar och distribuerar olika typer av textilier till företag och organisationer. Genom att vi äger textilierna kan vi säkerställa maximal användning av varje plagg vilket i sin tur bidrar till en smartare resursanvändning. 

Nu tar företaget processen vidare ett steg genom att genom smart re-design ge kasserade plagg nytt liv. 

Idén passar utmärkt även med Cheap Mondays hållbarhetstänk. Butikkedjans Creative Director, Carl Malmgren, säger i ett pressmeddelande att projektet är unikt genom att det finns en mängd plagg i samma design vilket gör det skalbart.

– Att få ge dessa produkter ett nytt liv känns jättebra, särskilt som varje enskilt exemplar bär på sin historia säger han.

Berendsen ser hela tiden över sina flöden och försöker hitta nya, hållbara samarbeten för att ta fram arbetssätt och tjänster för att minimera mängden nyproducerade textilier, uppge företaget.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

The Kooples mot ny ägare?

Brixtol Textiles för Ung Cancer

Nyhetsbrev

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Utmanande kvartal för Asos

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

MQ gör företrädesemission

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.282