23948sdkhjf

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Berendsen kliver in i nyinstiftat hållbarhetssamarbete initierat av Kappahl, H&M, Peak Performance och Sustainable Fashion Academy.

Berendsen blir medlem i nystartade Swedish Textile Initiative for Climate Action, STICA.

Samarbetet har visionen att Sveriges mode- och textilindustri ska visa vägen och i linje med Parisavtalet och vara klimatpositiv i god tid före år 2050. Till dags dato har 22 mode- och textilverksamheter anslutit till samarbetet och fler medlemmar är att vänta.

Som marknadsledande inom textilservice är det vårt ansvar att vara med och driva utvecklingen så att vi tillsammans med andra företag aktivt och konkret arbetar mot ett mer hållbart samhälle. För att lyckas nå en minskad klimatpåverkan i textilproduktion och textilkonsumtion behövs just mer samarbete mellan och inom olika branscher, säger Lina K Wiles hållbarhetschef på Berendsen.

Berendsens hoppas att man med hjälp av sin affärsmodell kan bidra med mycket kunskap till initiativet. Affärsmodellen bygger på cirkulära processer där företaget hyr ut, tvättar och distribuerar olika typer av textilier till företag och organisationer och kan genom sitt sätt att arbeta och själva äga äga textilierna maximera användning av varje plagg, lakan eller matta.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Nyhetsbrev

Naturnära och långsiktigt

Möt Lisa Thörnqvist som omsorgsfullt väljer ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Arkiv

Retrostrumpbyxor för en modern värld

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Så sålde Sportamore

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

XXL tappar chef

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Karl Lagerfeld död

Här öppnar varuhusjätten outlet

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.217