23948sdkhjf

Club Xprs i konkurs: "Externa handelsplatser var fel strategi"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Vd Victor Appelqvist berättar för Habit om konkursbeslutet.

På måndagsmorgonen blev det känt att lågpriskedjan Club Xprs med fyra varuhus och e-handel försatts i konkurs. Något som Market var första med att rapportera.

Läs också: Modekedja med självutcheckning

Konkursansökan lämnades in på egen begäran till Borås tingsrätt på torsdagen och på fredagen kom beslutet.

– Jag tror fortfarande väldigt mycket på vår affärsmodell och på ett lågpriskoncept av det slag som Club Xprs är. Det finns en stor potential i konceptet men med facit i hand så var externa handelsplatser fel strategi för oss, säger Victor Appelqvist, vd, grundare och huvudägare till Habit.

– Som okänt koncept blev vi inte den destinationen vi hade behövt bli för att växa med varuhusen. Hade vi istället etablerat oss i mer citynära köpcentrum med mindre enheter och andra kundflöden så hade situationen sett annorlunda ut för oss idag. 

Men ni har dragits med förluster under en längre tid varför tog ni beslutet nu?

– Vi har dragit i handbromsen nu för att vi ser att de åtgärder som vi gjort löpande inte varit tillräckliga och inte hjälpt till att öka kundflödena i och till varuhusen. Det är naturligtvis tråkigt och jag är väldigt besviken. Onlineförsäljningen är bra och där ser vi att vi får till en bra dialog med kunderna och har en bra och väl fungerande plattform. Men utvecklingen i de fysiska varuhusen är medioker och går åt fel håll trots att vi arbetat med butiksupplevelsen och sortimentet, säger Victor Appelqvist till Habit.

Han har själv löpande investerat i verksamheten ända fram till konkursen men vill inte uppge hur mycket kapital det rör sig om.

Till Habit säger han att köpmönstren ser olika ut för e-handel och de fysiska varuhusen och att det var utvecklingen i varuhusen som stjälpte konceptet.

För en tid sedan kommunicerade bolaget att man tänkte satsa på mer citynära lägen och ett färdigt citykoncept finns på papperet men hann inte sjösättas. Att ta sig ur externa handelsplatser för att satsa på citylägen skulle bli en för stor rockad. 

Han säger att kedjan fått en bra position  inte minst hos småbarnsmödrar. De har nåtts också framförallt online där man genom community med några hundra microinfluencers som Club Xprs jobbar med varje månad fått bra respons och nått ut.

Därtill har man arbetat med marknadsföring genom många olika större medier lokalt där varuhusen finns men det har trots allt inte givit tilllräckligt med trafik. 

Försäljningen av damsortimentet står för 50 procent av omsättningen medan barn, herr och heminredning står för den andra halvan. Victor Appelqvist säger att man mot slutet fått bra snurr på heminredning med ett vässat erbjudande och därtill har nyligen ett babysortimentet introducerats.

Vad ska du göra nu?

– Nu ska jag fokusera på att gå igenom den här konkursen och vi börjar med en månads utförsäljning men så får vi se vad som händer sedan. Det är för tidigt att säga nu när varuhusen stänger.

Edgångssammanträde är satt till 5 december vid Borås tingsrätt.

I konkursansökan framgår att bolagets långfristiga skulder uppgår till cirka 5 miljoner kronor och de kortfristiga till cirka 21,9 miljoner kronor. I ansökan framgår också att bolaget redovisar ett fortsatt neagtivt resultat. Under perioden januari till augusti 2018 redovisar bolaget ett negativt resultat om cirka 25 miljoner kronor.

Mer om: Club Xprs
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Kappahl på sommarturné med Newbie

Plus

De vill skapa hållbara under

Arina Woron lämnade dammodekarusellen för att skapa miljövänliga underklädesmärket Woron tillsammans med systern Anya Woron.

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

Nyhetsbrev

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Arkiv

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

H&M testar biobränsle med Maersk

Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Plus

De sätter färg på barnmodet

Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen är designerduon från Göteborg som sade upp sig från Monki för att starta Blaou. Nu är de aktuella på Aplace i Stockholm.

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

River Island med ny vd

Jobb & Karriär
I dig denim med ny vd

Grundaren och tidigare vdn stannar i bolaget men ska ha mer fokus på design, produktion och utveckling.

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Utmärkelser ska uppmuntra till hållbarhet och förnyelse – här är de nominerade

Nygammal ägare driver JC vidare

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Nya hot mot hårt pressad modehandel

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Pitti Uomo i siffror

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Blickar mot öst

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.116