Modekedja med självutcheckning

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Vad jag vet var vi först i världen med självutcheckning i modebranschen, säger lågprismodekedjans Club Xprs grundare Victor Appelqvist.

– Vår självutcheckningsidé var en del av konceptet redan från starten. Dels för att markera våra låga priser, eftersom man får göra mer själv, dels för att sticka ut och ha ett nytänkande synsätt i butik. 

Hur har kunderna tagit emot det?
– I Sverige har vi ju vant oss vid att göra mycket själva i andra sammanhang och andra typer av köp eller butiker. Steget till att göra det i klädbranschen är väl inte jättestort. Jag trodde att vi skulle höra mera negativt om det i början, men det har uteblivit. Väldigt många kunder hos oss tycker till och med att självscanningen är roligt.Därtill är Club Xprs kontantfri. 

– Det har vi varit från start, och det har också fallit mycket väl ut. Såklart har det krävts inkörningsperioder och kompletterande pusselbitar men vi har kört på med vår idé och det har fungerat bra.

Hur står självutcheckningen i relation till övrig service i butiken?
– En anledning till att vi har självutcheckning är just att kunna minska personaltiden runt kassan och fokusera på att fylla på varor istället. I våra låga priser ryms inte personlig service i den grad som man kan förvänta sig hos andra. Och självklart hjälper vi till i vår helpdesk bredvid utcheckningsdiskarna, även om många väljer att scanna och packa själva.

Mer om: Club Xprs


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Rivia Sports växlar upp

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115