Modekedja med självutcheckning

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Vad jag vet var vi först i världen med självutcheckning i modebranschen, säger lågprismodekedjans Club Xprs grundare Victor Appelqvist.

– Vår självutcheckningsidé var en del av konceptet redan från starten. Dels för att markera våra låga priser, eftersom man får göra mer själv, dels för att sticka ut och ha ett nytänkande synsätt i butik. 

Hur har kunderna tagit emot det?
– I Sverige har vi ju vant oss vid att göra mycket själva i andra sammanhang och andra typer av köp eller butiker. Steget till att göra det i klädbranschen är väl inte jättestort. Jag trodde att vi skulle höra mera negativt om det i början, men det har uteblivit. Väldigt många kunder hos oss tycker till och med att självscanningen är roligt.Därtill är Club Xprs kontantfri. 

– Det har vi varit från start, och det har också fallit mycket väl ut. Såklart har det krävts inkörningsperioder och kompletterande pusselbitar men vi har kört på med vår idé och det har fungerat bra.

Hur står självutcheckningen i relation till övrig service i butiken?
– En anledning till att vi har självutcheckning är just att kunna minska personaltiden runt kassan och fokusera på att fylla på varor istället. I våra låga priser ryms inte personlig service i den grad som man kan förvänta sig hos andra. Och självklart hjälper vi till i vår helpdesk bredvid utcheckningsdiskarna, även om många väljer att scanna och packa själva.

Mer om: Club Xprs


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Ny ägare till Rådhuset

Efter Göteborg väntar Malmö

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Han lämnar också Nelly

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

Modemässa satsar hållbart

IC Group höjer resultatprognos

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Plus

Nytändning på Topeco

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145