Modekedja med självutcheckning

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Vad jag vet var vi först i världen med självutcheckning i modebranschen, säger lågprismodekedjans Club Xprs grundare Victor Appelqvist.

– Vår självutcheckningsidé var en del av konceptet redan från starten. Dels för att markera våra låga priser, eftersom man får göra mer själv, dels för att sticka ut och ha ett nytänkande synsätt i butik. 

Hur har kunderna tagit emot det?
– I Sverige har vi ju vant oss vid att göra mycket själva i andra sammanhang och andra typer av köp eller butiker. Steget till att göra det i klädbranschen är väl inte jättestort. Jag trodde att vi skulle höra mera negativt om det i början, men det har uteblivit. Väldigt många kunder hos oss tycker till och med att självscanningen är roligt.Därtill är Club Xprs kontantfri. 

– Det har vi varit från start, och det har också fallit mycket väl ut. Såklart har det krävts inkörningsperioder och kompletterande pusselbitar men vi har kört på med vår idé och det har fungerat bra.

Hur står självutcheckningen i relation till övrig service i butiken?
– En anledning till att vi har självutcheckning är just att kunna minska personaltiden runt kassan och fokusera på att fylla på varor istället. I våra låga priser ryms inte personlig service i den grad som man kan förvänta sig hos andra. Och självklart hjälper vi till i vår helpdesk bredvid utcheckningsdiskarna, även om många väljer att scanna och packa själva.

Mer om: Club Xprs


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Nyhetsbrev

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148