23948sdkhjf

Svensk Handel Stil: "Försäljningen i september och oktober bör slås samman för rättvis bild"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Även september blev en tuff månad för modehandeln med minussiffror.

Försäljningen av kläder i fysiska butiker, med deras e-handel inräknad, och mätt på jämförbara enheter och i löpande priser minskade med 4,1 procent i september jämfört med motsvarande månad i fjol. Motsvarande siffra för skoförsäljningen visar en minskad försäljning om 6,7 procent. 

Hittills i år har försäljningen av kläder minskat med 2,5 procent för kläder och med 2,0 procent för skor.

– Månaden började mycket dåligt men i takt med att vädret försämrades blev försäljningen bättre, om än inte bra, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Nu menar branschorganisationen att försäljningen för september och oktober bör slås samman för att ge en rättvisande bild av utvecklingen.

Mikael Sandström siar också att oktobers siffror landar på plus då jämförelsemånaden var svag.

– Modet med bland annat nya mustiga höstfärger gör att det händer en del på modefronten, vilket också bör driva upp försäljningen, säger Mikael Sandström.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

Club Xprs i konkurs: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Vd Victor Appelqvist berättar för Habit om konkursbeslutet.

Filippa K till Amazons fysiska butik

Skandinaviska märken i e-handlarens fysiska pop up-butik i London.

H&M tar klädvårdskoncept till Norge

Plus

Nischade noviser vinner mark

HABITS MARKNADSNUMMER DEL 8/8: Det är uppstickarna som toppar fjolårets tillväxtliga. Den absoluta snabbväxaren är All Tomorrow’s Parties.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs, skriver Market.

Arkiv

Butiksnytt
Fullföljer butiksetableringsplan - öppnar två butiker i Stockholm

I torsdags öppnade de nederländska modeföretaget butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Så gör H&M med Nyden

Habit Modegalan
Här är finalisterna i Årets kreativa kundupplevelse

De nominerade i Habits Modegalans Årets kreativa kundupplevelse riktar sig till olika målgrupper.

Designar åt Uniqlo

Samarbetskollektionen ska värma kunder i höst.

Superdry vinstvarnar

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Köper tillbaka eget märke

Johan Lindeberg får modejätte med sig när han nu förvärvar varumärke han grundat.

Flattered med ny storägare

Butiksnytt
I dag öppnar D.Brand x Friends

Här är Kim och David Pirzadehs nya butikskoncept.

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Habit Modegalan
Här öppnar Our Legacy

Galanominerade Our Legacy intar en ny marknad med sin femte butik.

Habit Modegalan
Snart dags för Habit Modegalan

Plus

Bra fart för profilleverantörerna

Tar Y/Project till herrmodemässa

Han gästar Pitti Uomo med Parisbaserat varumärke.

Kändispar för Ellos

De har plockat fram två kollektioner i samarbete med Ellos och syns även i e-handlarens julkampanj.

Cos växer upp och ned

Katastrofår för Kappahl

Satsar på manlig fägring

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Norsk modekedja blir dansk

Fejkstreetmärke i JC-butik

Care of Carl lägger till ny marknad

Jobb & Karriär
Tar över kreativt på Lacoste

En modern man

MoS mot trend

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.396