23948sdkhjf

Med uppdrag att kartlägga miljömärkningar

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Ska underlätta för konsumenterna att göra mer medvetna val av textil.

Ramboll har fått i uppdrag av Nordiska ministerrådet att kartlägga och utvärdera de miljömärkningar som finns på den nordiska textilmarknaden. 

Läs också: Kavat matchar nya miljökrav

Det önskade resultatet är att konsumenter blir mer medvetna om vad de köper och att politiker och tjänstemän får ett bättre beslutsunderlag för dialog med branschen.

- Det finns en uppsjö av märkningar och certifieringar när det gäller textilbranschen, vilket kan vara förvirrande för de konsumenter som vill göra kloka och aktiva miljöval. Syftet med projektet är därför att göra det lättare att göra rätt genom att kartlägga alla märkningar som finns och bedöma om de bidrar till en bättre miljö, säger David Althoff Palm, textilexpert vid Ramböll, i ett pressmeddelande.

I uppdraget, beställt av nordiska ministerrådets arbetsgrupp för hållbar konsumtion och produktion, ingår att inventera alla typ 1-märkningar (exempelvis  Svanen, Bra Miljöval och GOTS) och alla typ 2-märkningar (klädkedjornas eller branschorganisationers egna märkningar) och utvärdera vilken faktisk påverkan de har på miljön. Märkningarna kommer att utvärderas utifrån tydlighet, transparens, vetenskaplig grund och trovärdighet. En översiktlig rapport ska sedan kunna användas av såväl beslutsfattare på EU-nivå som av kommunala konsumentvägledare. Uppdraget kommer att utföras i samarbete mellan konsulter i Sverige, Danmark och Finland.

- Det finns många aspekter att ta hänsyn till för att vi som konsumenter ska agera miljömedvetet. Miljömärkningar är ett sätt att göra bättre val, men inte det enda. Det är också viktigt att fundera över hur vi konsumerar textil utifrån kvalitet, livslängd och inte minst under vilka förhållanden de tillverkats. Att köpa mindre och bättre kommer alltid vara den viktigaste miljöåtgärden, säger David Althoff Palm.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
MQ rekryterar ny design- och inköpschef från Weekday

Platser kvar till Habit Modebranschens Dag

Temat i år är branschrevansch.

Nu öppnar Denim & Friends

Trio ligger bakom ny fysisk butikssatsning som får premiär i dag. I slutet av september ska kedjan omfatta fem butiker.

Maxjenny till Mood

Plus

Vårens primörer

INKÖP VÅR/SOMMAR 2020: Habits Christina Bild och Linnea Öst tecknar säsongens mest stilsäkra damtrender.

Butiksnytt
Blank the Hub till Skövde

Nyhetsbrev

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Arkiv

Butiksnytt
Loewe öppnar på NK

Nya frimärken ska spegla svensk modeexport

Vad Robyn bar

Valde svenskt modemärke under helgens konsert i Stockholm.

Jobb & Karriär
NK med ny marknadschef

Tillträder i november och kommer närmast från Kasthall.

Rodebjer får ny vd i höst

Lämnar Acne Studios för Rodebjer.

Så sålde New Wave

Jobb & Karriär
Från H&M till Gant

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Jobb & Karriär
De går till Nilson group

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

H&M-butik i ny stass

Syateljé, utvalt sortiment, nytt inredningskoncept och uthyrning av plagg blir nyheter i H&M:s omgjorda butik vid Sergels torg som öppnar i höst.

Jobb & Karriär
Generationsskifte hos Hestra

Fjärde generationen tar över ledningen i handskföretaget.

Fortsatt stora utmaningar för WeSC

XXL riggade siffror för att kunna ange höga rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Säger tack med kampanj

Sålde 1 240 par strumpor på en helg. Nu firas ettårsdagen med buller och bång.

Ny ägare till Rayville

HABIT PÅ STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Danska ägaren tror på comeback i Sverige och internationellt.

Så kan ett framtidslöfte se ut

Så sålde Björn Borg

Boozt förvärvar dansk apputvecklare

Här stänger H&M

Här öppnar Newbie härnäst

Miljömärkt på mässan

Jobb & Karriär
Från Silva till Arbesko

Butik för Brothers i konkurs

Butiksnytt
Då öppnar Jeansbolagets nästa butik

Stockmann underpresterar och byter vd

Revolver bygger ut – blir två mässor

Scotch & Soda med ny byrå

Se alla Företagens egna nyheter

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.157