Med uppdrag att kartlägga miljömärkningar

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Ska underlätta för konsumenterna att göra mer medvetna val av textil.

Ramboll har fått i uppdrag av Nordiska ministerrådet att kartlägga och utvärdera de miljömärkningar som finns på den nordiska textilmarknaden. 

Läs också: Kavat matchar nya miljökrav

Det önskade resultatet är att konsumenter blir mer medvetna om vad de köper och att politiker och tjänstemän får ett bättre beslutsunderlag för dialog med branschen.

- Det finns en uppsjö av märkningar och certifieringar när det gäller textilbranschen, vilket kan vara förvirrande för de konsumenter som vill göra kloka och aktiva miljöval. Syftet med projektet är därför att göra det lättare att göra rätt genom att kartlägga alla märkningar som finns och bedöma om de bidrar till en bättre miljö, säger David Althoff Palm, textilexpert vid Ramböll, i ett pressmeddelande.

I uppdraget, beställt av nordiska ministerrådets arbetsgrupp för hållbar konsumtion och produktion, ingår att inventera alla typ 1-märkningar (exempelvis  Svanen, Bra Miljöval och GOTS) och alla typ 2-märkningar (klädkedjornas eller branschorganisationers egna märkningar) och utvärdera vilken faktisk påverkan de har på miljön. Märkningarna kommer att utvärderas utifrån tydlighet, transparens, vetenskaplig grund och trovärdighet. En översiktlig rapport ska sedan kunna användas av såväl beslutsfattare på EU-nivå som av kommunala konsumentvägledare. Uppdraget kommer att utföras i samarbete mellan konsulter i Sverige, Danmark och Finland.

- Det finns många aspekter att ta hänsyn till för att vi som konsumenter ska agera miljömedvetet. Miljömärkningar är ett sätt att göra bättre val, men inte det enda. Det är också viktigt att fundera över hur vi konsumerar textil utifrån kvalitet, livslängd och inte minst under vilka förhållanden de tillverkats. Att köpa mindre och bättre kommer alltid vara den viktigaste miljöåtgärden, säger David Althoff Palm.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

H&M: & Other Stories hos externa återförsäljare

Kors köper Versace

Footway förbereder ny listning

Barnmodemässa bubblar upp igen

Henri Lloyd: "Vi är som ett start up-bolag med globalt varumärke att vårda och återlansera"

I juni förvärvade Aligro group konkursade brittiska Henri Lloyd. Nu byggs varumärket upp från grunden igen från nya kontoret i Göteborg. Habit har pratat med vd Magnus Liljeblad om märkets relansering.

Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd med ett förflutet från Axstores och Twilfit.

Nyhetsbrev

Mikrovaruhus i Mölndal

Arkiv

NK storsatsar på skönhet

H&M tar in självbetalningskassor

Itab vinstvarnar

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

Plus

"Stick ut för att lyckas"

Therese Zetterberg är nominerad i Habit Modegalans kategori Årets Kreativa Kundupplevelse. Det personliga står i fokus när hon möter konsumenten.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Nattklubb för New Black

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Linköpingsgalleria byter ägare

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Hit flyttar Moda Gent

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.203