23948sdkhjf

Med uppdrag att kartlägga miljömärkningar

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Ska underlätta för konsumenterna att göra mer medvetna val av textil.

Ramboll har fått i uppdrag av Nordiska ministerrådet att kartlägga och utvärdera de miljömärkningar som finns på den nordiska textilmarknaden. 

Läs också: Kavat matchar nya miljökrav

Det önskade resultatet är att konsumenter blir mer medvetna om vad de köper och att politiker och tjänstemän får ett bättre beslutsunderlag för dialog med branschen.

- Det finns en uppsjö av märkningar och certifieringar när det gäller textilbranschen, vilket kan vara förvirrande för de konsumenter som vill göra kloka och aktiva miljöval. Syftet med projektet är därför att göra det lättare att göra rätt genom att kartlägga alla märkningar som finns och bedöma om de bidrar till en bättre miljö, säger David Althoff Palm, textilexpert vid Ramböll, i ett pressmeddelande.

I uppdraget, beställt av nordiska ministerrådets arbetsgrupp för hållbar konsumtion och produktion, ingår att inventera alla typ 1-märkningar (exempelvis  Svanen, Bra Miljöval och GOTS) och alla typ 2-märkningar (klädkedjornas eller branschorganisationers egna märkningar) och utvärdera vilken faktisk påverkan de har på miljön. Märkningarna kommer att utvärderas utifrån tydlighet, transparens, vetenskaplig grund och trovärdighet. En översiktlig rapport ska sedan kunna användas av såväl beslutsfattare på EU-nivå som av kommunala konsumentvägledare. Uppdraget kommer att utföras i samarbete mellan konsulter i Sverige, Danmark och Finland.

- Det finns många aspekter att ta hänsyn till för att vi som konsumenter ska agera miljömedvetet. Miljömärkningar är ett sätt att göra bättre val, men inte det enda. Det är också viktigt att fundera över hur vi konsumerar textil utifrån kvalitet, livslängd och inte minst under vilka förhållanden de tillverkats. Att köpa mindre och bättre kommer alltid vara den viktigaste miljöåtgärden, säger David Althoff Palm.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Utmanande kvartal för Asos

Nyhetsbrev

Team Sportia-butik i konkurs

Arkiv

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Plus

Balenciagas uttolkare

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Butiksnytt
Les Deux ökar närvaron i Sverige

Wearegroup hyllar och nytolkar favoritplagg

Kreativ studio har plockat fram åtta plaggmodeller i begränsad upplaga i samarbete med AW Bauer & Co.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Givenchy till Pitti Uomo

Plus

Care of Carl till nya nivåer

Henning Källqvist, grundare av Care of Carl, har påbörjat en ny tillväxtresa med majoritetsägaren Litorina.

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Då öppnar Uniqlo i Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146