Kavat matchar nya miljökrav

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kavat har haft licens för ekomärkningen Blomman för skor i tio år. Nu har standarden förändrats och skotillverkaren har följt med och svarar upp till nya kraven.

Kavat har klarat EU-miljömärkningen Blommans nya krav och ska enligt ett pressmeddelande vara först ut i Sverige med att bland annat säkerställa  grönare produktion enligt standarden och ta fram en produkt som inteinnehåller flera kända skadliga ämnen. 

Läs också: "Jag är född i en skokartong"

Det nya kraven innebär även bland annat minskad vattenförbrukning och låga utsläpp från garveri, kromfri garvning och att tillverkning ska ske med rimliga arbetsförhållanden och enligt internationella konventioner som FN och OECD.

Kavat har tillverkning i egen fabrik  i Travnik i Bosnien.

– I en bransch där många företag vill använda sig av miljöargument och hävda att just deras varumärke är grönast är Kavat ett föredöme. De har producerat skor enligt EU-Blommans krav i tio år och visar därmed att de har fog för sina miljöargument, säger Ulf Eriksson, rådgivare på Miljömärkning Sverige, som ansvarar för EU-Blomman och Svanen.

Kavats EU-Blommanmärkta skor innebär:

  • Minskad vattenförbrukning och låga utsläpp av från garveri.

  • Kromfri garvning. Krom, som ofta används vid garvning, kan förbrännas till oxiderat krom som är allergent och cancerframkallande.

  • Skorna får inte innehålla flera kända skadliga ämnen (bland annat nonylfenoler, ftalater, organiska lösningsmedel, organiska tennföreningar, skadliga tungmetaller, polyaromatiska kolväten, klorparaffiner).

  • Antibakteriell behandling är inte tillåtet – sådan kan ha allergena ämnen, gynna resistenta bakterier och nyttan är tveksam.

  • Ingen PVC får användas.

  • Skorna är testade för god kvalitet på både ovandel och sula.

  • Tillverkning ska ske med rimliga arbetsförhållanden och enligt internationella konventioner (FN, OECD).



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Framgång för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Nyhetsbrev

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Arkiv

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126