23948sdkhjf

Kavat matchar nya miljökrav

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Kavat har haft licens för ekomärkningen Blomman för skor i tio år. Nu har standarden förändrats och skotillverkaren har följt med och svarar upp till nya kraven.

Kavat har klarat EU-miljömärkningen Blommans nya krav och ska enligt ett pressmeddelande vara först ut i Sverige med att bland annat säkerställa  grönare produktion enligt standarden och ta fram en produkt som inteinnehåller flera kända skadliga ämnen. 

Läs också: De är finalister till Årets Hållbarhetspris

Det nya kraven innebär även bland annat minskad vattenförbrukning och låga utsläpp från garveri, kromfri garvning och att tillverkning ska ske med rimliga arbetsförhållanden och enligt internationella konventioner som FN och OECD.

Kavat har tillverkning i egen fabrik  i Travnik i Bosnien.

– I en bransch där många företag vill använda sig av miljöargument och hävda att just deras varumärke är grönast är Kavat ett föredöme. De har producerat skor enligt EU-Blommans krav i tio år och visar därmed att de har fog för sina miljöargument, säger Ulf Eriksson, rådgivare på Miljömärkning Sverige, som ansvarar för EU-Blomman och Svanen.

Kavats EU-Blommanmärkta skor innebär:

  • Minskad vattenförbrukning och låga utsläpp av från garveri.

  • Kromfri garvning. Krom, som ofta används vid garvning, kan förbrännas till oxiderat krom som är allergent och cancerframkallande.

  • Skorna får inte innehålla flera kända skadliga ämnen (bland annat nonylfenoler, ftalater, organiska lösningsmedel, organiska tennföreningar, skadliga tungmetaller, polyaromatiska kolväten, klorparaffiner).

  • Antibakteriell behandling är inte tillåtet – sådan kan ha allergena ämnen, gynna resistenta bakterier och nyttan är tveksam.

  • Ingen PVC får användas.

  • Skorna är testade för god kvalitet på både ovandel och sula.

  • Tillverkning ska ske med rimliga arbetsförhållanden och enligt internationella konventioner (FN, OECD).

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Naturnära långsiktighet - möt Ores

Lisa Thörnqvist väljer omsorgsfullt ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Nyhetsbrev

Retrostrumpbyxor i ny tappning

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Arkiv

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Så sålde Sportamore

XXL tappar chef

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118