23948sdkhjf

Mörkt halvår för WeSC

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Men kedjan tror på ljusare tider 2019.

Rekonstruktion och skuldsanering har varit temat under den första hälften av klädbolaget Wescs räkenskapsår 2018. Det har också slagit mot försäljningen som krympt rejält, men bolaget signalerar nu ljusare tider.

Läs också: WeSC:s dotterbolag på väg ur rekonstruktion - ackord fastställt

"De indikationer som vi fått kring förorder för Vår/Sommar 2019 tillsammans
med förbättrade distributionskanaler, högre bruttomarginaler och väsentligt
lägre kostnader har lett till att vi nu har en målsättning om att nå en varumärkesomsättning om cirka 100 miljoner kronor och nå lönsamhet för
helåret 2019", skriver bolaget i rapporten.

Summeringen av det första halvåret är annars ingen munter läsning. Nettoomsättningen stannade på 14,4 miljoner kronor för sexmånadersperioden (53,3) och 5,1 miljoner för senaste kvartalet (18,7).

Rörelseresultatet -17,4 miljoner för halvåret (-21,9) och -8,2 miljoner för kvartalet (-10,9).

Vd Joseph Janus kommenterade läget i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i slutet av juli och konstaterade då att rekonstruktionen tagit något längre tid än väntat, men att många viktiga delmål, främst kring skuldsaneringen, klarats av. I rapporten skriver han att arbetet ska bära frukt och även synas i kommande period:

Läs också: Ska göra accessoarer åt WeSC

"Rekonstruktionen av WeSC International AB, vår europeiska verksamhet, är nästan komplett och borde ha fortsatt positiv effekt på vårt kommande kvartalsresultat", skriver han.

Wesc har under våren genomfört en företrädesemission som gav drygt 30 miljoner
kronor. Det stärkte balansräkningen, men likviditeten är alltjämt svag med en kassa på drygt 2 miljoner per den sista juni då det heller inte fanns något kreditutrymme att nyttja.

Uppgörelsen med tidigare kreditgivare innebär att samarbetet upphört. Bolaget
ser över nya möjligheter till krediter och banktjänster, heter det i rapporten.

Mer om: WeSC
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Bubbleroom blickar mot öst

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116