Mörkt halvår för WeSC

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Men kedjan tror på ljusare tider 2019.

Rekonstruktion och skuldsanering har varit temat under den första hälften av klädbolaget Wescs räkenskapsår 2018. Det har också slagit mot försäljningen som krympt rejält, men bolaget signalerar nu ljusare tider.

Läs också: WeSCs kassaproblem fortsätter

"De indikationer som vi fått kring förorder för Vår/Sommar 2019 tillsammans
med förbättrade distributionskanaler, högre bruttomarginaler och väsentligt
lägre kostnader har lett till att vi nu har en målsättning om att nå en varumärkesomsättning om cirka 100 miljoner kronor och nå lönsamhet för
helåret 2019", skriver bolaget i rapporten.

Summeringen av det första halvåret är annars ingen munter läsning. Nettoomsättningen stannade på 14,4 miljoner kronor för sexmånadersperioden (53,3) och 5,1 miljoner för senaste kvartalet (18,7).

Rörelseresultatet -17,4 miljoner för halvåret (-21,9) och -8,2 miljoner för kvartalet (-10,9).

Vd Joseph Janus kommenterade läget i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i slutet av juli och konstaterade då att rekonstruktionen tagit något längre tid än väntat, men att många viktiga delmål, främst kring skuldsaneringen, klarats av. I rapporten skriver han att arbetet ska bära frukt och även synas i kommande period:

Läs också: WeSC nådde inte förväntningarna

"Rekonstruktionen av WeSC International AB, vår europeiska verksamhet, är nästan komplett och borde ha fortsatt positiv effekt på vårt kommande kvartalsresultat", skriver han.

Wesc har under våren genomfört en företrädesemission som gav drygt 30 miljoner
kronor. Det stärkte balansräkningen, men likviditeten är alltjämt svag med en kassa på drygt 2 miljoner per den sista juni då det heller inte fanns något kreditutrymme att nyttja.

Uppgörelsen med tidigare kreditgivare innebär att samarbetet upphört. Bolaget
ser över nya möjligheter till krediter och banktjänster, heter det i rapporten.

Mer om: WeSC


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Arkiv

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Han satsar med nischat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och satsar på bland annat sportkonfektion. Det nya konceptet innefattar sex fysiska butiker samt e-handel.

Trio utökar samarbetet med Åhléns

De ritar barnkollektion åt varuhuskedjan. Den nya etiketten ersätter Åhléns nuvarande barnklädesmärke och lanseras tidigt nästa år.

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Showroom, mässor och fest i Nacka strand

På måndagen startade aktiviteterna i Nacka strand med showrooms i Stockholm Fashion District. Senare i veckan öppnar mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bagfair.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Barn- och ungdomsmodekoncept öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Jobb & Karriär
Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nya hos MQ

Billigare kläder och skor

Selfridges storsatsar på accessoarer

Vårlikt, feminint och lätt

Danska modeverksamheterna Blanche och Cecilie Bahnsen visade under Köpenhamns modevecka.

Nu och i vår enligt J.Lindeberg

På onsdagen visade modemärket i Köpenhamn.

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

3

Burberry har bränt varor för dryga miljarden

H&M i strid med facket

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Röda siffror för Intersport

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111