23948sdkhjf

Mörkt halvår för WeSC

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Men kedjan tror på ljusare tider 2019.

Rekonstruktion och skuldsanering har varit temat under den första hälften av klädbolaget Wescs räkenskapsår 2018. Det har också slagit mot försäljningen som krympt rejält, men bolaget signalerar nu ljusare tider.

Läs också: WeSC:s dotterbolag på väg ur rekonstruktion - ackord fastställt

"De indikationer som vi fått kring förorder för Vår/Sommar 2019 tillsammans
med förbättrade distributionskanaler, högre bruttomarginaler och väsentligt
lägre kostnader har lett till att vi nu har en målsättning om att nå en varumärkesomsättning om cirka 100 miljoner kronor och nå lönsamhet för
helåret 2019", skriver bolaget i rapporten.

Summeringen av det första halvåret är annars ingen munter läsning. Nettoomsättningen stannade på 14,4 miljoner kronor för sexmånadersperioden (53,3) och 5,1 miljoner för senaste kvartalet (18,7).

Rörelseresultatet -17,4 miljoner för halvåret (-21,9) och -8,2 miljoner för kvartalet (-10,9).

Vd Joseph Janus kommenterade läget i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i slutet av juli och konstaterade då att rekonstruktionen tagit något längre tid än väntat, men att många viktiga delmål, främst kring skuldsaneringen, klarats av. I rapporten skriver han att arbetet ska bära frukt och även synas i kommande period:

Läs också: WeSCs kassaproblem fortsätter

"Rekonstruktionen av WeSC International AB, vår europeiska verksamhet, är nästan komplett och borde ha fortsatt positiv effekt på vårt kommande kvartalsresultat", skriver han.

Wesc har under våren genomfört en företrädesemission som gav drygt 30 miljoner
kronor. Det stärkte balansräkningen, men likviditeten är alltjämt svag med en kassa på drygt 2 miljoner per den sista juni då det heller inte fanns något kreditutrymme att nyttja.

Uppgörelsen med tidigare kreditgivare innebär att samarbetet upphört. Bolaget
ser över nya möjligheter till krediter och banktjänster, heter det i rapporten.

Mer om: WeSC


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Club Xprs i konkurs: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Vd Victor Appelqvist berättar för Habit om konkursbeslutet.

Habit Modegalan
Här är finalisterna i Årets kreativa kundupplevelse

De nominerade i Habits Modegalans Årets kreativa kundupplevelse riktar sig till olika målgrupper.

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs, skriver Market.

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Designar åt Uniqlo

Samarbetskollektionen ska värma kunder i höst.

Arkiv

Butiksnytt
Fullföljer butiksetableringsplan - två nya butiker i Stockholm

I torsdags öppnade de nederländska modeföretaget butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Habit Modegalan
Snart dags för Habit Modegalan

Plus

Bra fart för profilleverantörerna

Tar Y/Project till herrmodemässa

Han gästar Pitti Uomo med Parisbaserat varumärke.

Butiksnytt
I dag öppnar D.Brand x Friends

Här är Kim och David Pirzadehs nya butikskoncept.

Flattered med ny storägare

Köper tillbaka eget märke

Johan Lindeberg får modejätte med sig när han nu förvärvar varumärke han grundat.

Habit Modegalan
Här öppnar Our Legacy

Galanominerade Our Legacy intar en ny marknad med sin femte butik.

Cos växer upp och ned

Satsar på manlig fägring

Kändispar för Ellos

De har plockat fram två kollektioner i samarbete med Ellos och syns även i e-handlarens julkampanj.

Omställningsår och resultattapp för RNB

Minskad försäljning och försämrat rörelseresultat för modekoncernen som ser framtiden i den ökande e-handeln. Sorgebarnet är verksamheterna på NK.

Plus

Nykomling toppar tillväxtlistan

HABITS MARKNADSNUMMER DEL 6/8: I en bransch som växte med 3 procent gör uppstickaren I Can I Will avtryck.

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

Aplace stänger butik - danskt märke flyttar in

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

Norsk modekedja blir dansk

H&M köper in sig i Klarna

Fejkstreetmärke i JC-butik

Care of Carl lägger till ny marknad

Jobb & Karriär
Tar över kreativt på Lacoste

En modern man

MoS mot trend

Jackor från förr

Ny teknikchef till NA-KD

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153