23948sdkhjf

Tungt för modebolag?

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

The Cords & Co ska befinna sig i kris, rapporterar Breakit på torsdagsmorgonen.

Happy Socks-grundarna Mikael Söderlindhs och Viktor Tells nya manchestersatsning uppges inte ha tagit fart försäljningsmässigt och nu ska företaget enligt Breakits källor befinna sig i kris och ha sagt upp nära på all personal.

Bara en handfull ur personalen ska arbeta kvar på huvudkontoret enligt Breakit.

I slutet av mars öppnade The Cords & Co upp för allmänheten att bli delägare genom en crowdfundingkampanj på Fundedbyme som skulle inbringa 25 miljoner kronor. Men kampanjen inbringade knappt 3 miljoner och enligt Breakit hade 127 investerare gått in i satsningen.

I samband med kampanjen sa Mikael Söderlindh i en intervju med Habit att företaget ”kunde ha valt traditionella investerare men vill inte se en grupp med kapital som inte skapar en armé av ambassadörer ute på gräsrotsnivå” och att det dessutom redan fanns  kunskap i ägargruppen om allt från att bygga varumärken till hur företaget skulle arbeta digitalt.

Till Habit sa han också i slutet på mars  att starten hade gått som planerat och att det är lätt att glömma att det tar tid att bygga varumärke.

- Det går som förväntat och vi följer den budget vi har satt upp. Vi har investerat 85 miljoner kronor och har bara varit igång i sju månader och vi ser att det går och rätt håll med ett enormt positivt bemötande från kunder och dedikerade manchesterfans.

Varumärket The Cords & Co lanserades så sent som i augusti i fjol med hjälp av fem butiker; i Stockholm, Los Angeles, Paris och London, och en stor satsning även på e-handel.

Tidigare i år öppnade en butik på Spring Street i New York. Därtill har märket som enkom säljer plagg i manchester återförsäljare i bland annat Sverige, USA, Tyskland, Danmark och Storbritannien.

Så sent som i mars uppgav Mikael Söderlindh att företaget skulle öppna ytterligare en butik, denna gång i Tokyo i maj, som skulle bli bolagets sjunde butik. Någon butik verkar dock inte ha öppnat.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Arkiv

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Modehandeln återhämtade sig

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.134