Tungt för modebolag?

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

The Cords & Co ska befinna sig i kris, rapporterar Breakit på torsdagsmorgonen.

Happy Socks-grundarna Mikael Söderlindhs och Viktor Tells nya manchestersatsning uppges inte ha tagit fart försäljningsmässigt och nu ska företaget enligt Breakits källor befinna sig i kris och ha sagt upp nära på all personal.

Bara en handfull ur personalen ska arbeta kvar på huvudkontoret enligt Breakit.

I slutet av mars öppnade The Cords & Co upp för allmänheten att bli delägare genom en crowdfundingkampanj på Fundedbyme som skulle inbringa 25 miljoner kronor. Men kampanjen inbringade knappt 3 miljoner och enligt Breakit hade 127 investerare gått in i satsningen.

I samband med kampanjen sa Mikael Söderlindh i en intervju med Habit att företaget ”kunde ha valt traditionella investerare men vill inte se en grupp med kapital som inte skapar en armé av ambassadörer ute på gräsrotsnivå” och att det dessutom redan fanns  kunskap i ägargruppen om allt från att bygga varumärken till hur företaget skulle arbeta digitalt.

Till Habit sa han också i slutet på mars  att starten hade gått som planerat och att det är lätt att glömma att det tar tid att bygga varumärke.

- Det går som förväntat och vi följer den budget vi har satt upp. Vi har investerat 85 miljoner kronor och har bara varit igång i sju månader och vi ser att det går och rätt håll med ett enormt positivt bemötande från kunder och dedikerade manchesterfans.

Varumärket The Cords & Co lanserades så sent som i augusti i fjol med hjälp av fem butiker; i Stockholm, Los Angeles, Paris och London, och en stor satsning även på e-handel.

Tidigare i år öppnade en butik på Spring Street i New York. Därtill har märket som enkom säljer plagg i manchester återförsäljare i bland annat Sverige, USA, Tyskland, Danmark och Storbritannien.

Så sent som i mars uppgav Mikael Söderlindh att företaget skulle öppna ytterligare en butik, denna gång i Tokyo i maj, som skulle bli bolagets sjunde butik. Någon butik verkar dock inte ha öppnat.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja i rekonstruktion då bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms försattes i rekonstruktion på torsdagen.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Istället för droger träningskläder

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Hon lämnar Ellos

Nyhetsbrev

Nattklubb för New Black

Arkiv

Beckmans till Paris

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Vändning för H&M

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151