23948sdkhjf

”Plötsligt springer man som en gasell"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mikael Söderlindh om manchestervarumärket Cords & Co:s stundande crowdfundingkampanj, nya butiken och om hur de första sju månaderna av varumärkesbyggande gått.

28 mars drar manchestervarumärket Cords & Co igång en crowdfundingkampanj via Funded by Me. Målet är att dra in 2,5 miljoner euro och för de som vill investera finns flera nivåer och i utbyte finns möjlighet att få bonus och procent på plagginköp.

Det är en ganska stor summa, behöver ni stoppa in nya pengar för att driva varumärket?

- Jag tycker inte att summan är så stor i sådana här sammanhang och vi vill ju ha många ambassadörer. Ambassadörer som tycker om varumärket, kanske redan är kunder och som också kan prata och engagera sig i varumärket; det är framförallt engagerade kunder över hela världen vi vill ha och det är därför vi gör det här, säger Mikael Söderlindh till Habit.

Mikael Söderlindh säger att företaget kunde ha valt traditionella investerare men vill inte se en grupp med kapital som inte skapar en armé av ambassadörer ute på gräsrotsnivå.

Dessutom menar han att det redanfinns  kunskap i ägargruppen om allt från att bygga varumärken till hur företaget ska arbeta digitalt.

Varumärket lanserades så sent som i augusti ifjol med fem fysiska butiker samt webbutik. E-handeln utvecklats enligt Mikael Söderlindh väl. 

- Vi sätter upp butikerna för att de är viktiga för att skapa varumärkeskännedom och närvaro i de städer vi behöver vara. Vissa butikslägen är såklart dyra men de vägs upp av mindre dyra som Åsögatan i Stockholm som ändå är ett bra läge, säger Mikael Söderlindh.

Även om butikerna är viktiga inte minst ur marknadsföringshänseende så är planen, trots att de är stora marknadsföringsatsningar, enligt Mikael Söderlindh att butikerna ska vara break-even. Det ska även bli fler butiker på sikt. Nyligen öppnades en butik på Spring Street i New York och i maj öppnar sjunde butiken för varumärket, denna gång i Tokyo.

Mikael Söderlindh säger att butiken vid Stureplan har fungerat väl och det gäller även enheten i Los Angeles medan London varit lite mer av en utmaning. Mycket på grund av  det lite mer avsides läget siar han med lägre tillströmningen av spontana kunder även om området är hippt.

- Vi vill ha engagerade kunder som vi kan kommunicera med och då är kampanjen och butikerna viktiga.

Sju månader in i projketet ska även även sortimentet ses över och bli aningens mer strömlinjeformat med utprovade modeller som kunderna efterfrågar. Mikael Söderlindh säger att det är viktigt att hitta  bra ”stapelmodeller", en för herr respektive dam, som kan fungera riktigt bra.

- Att vi skruvar på sortimentet är inte märkligt och det görs löpande och nu börjar vi få koll på vad som fungerar och vad som inte gör det; vi behöver hitta stapelmodeller och vilka de är lär vi oss efterhand.

Har starten varit bra och gått som planerat?

- Det går som förväntat och vi följer den budget vi har satt upp. Vi har investerat 85 miljoner kronor och har bara varit igång i sju månader och vi ser att det går och rätt håll med ett enormt positivt bemötande från kunder och dedikerade manchesterfans.

Han säger att bygga varumärke tar tid och att det är lätt att glömma. Med Happy Socks tog de sju år att få riktigt bra fart och likadant med de andra modeprojekt han är engagerad i;" det känns som att det går i slowmotion men plötsligt springer man som en gasell utan att man ens hunnit märka det".

- Det är den fanstastiska delen av att arbeta med attraktiva varumärken där du skapar ett nytt segment. Den här gången är tillvägagångssättet lite det omvända; vi började med butikerna och hade kapitalet medan med Happy Socks så växte vi till en början organiskt och fick rätta oss efter det. Det är två helt olika sätt att göra samma sak på, båda lika spännande.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Butiksnytt
Här öppnar Glitter

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Rains vill byta läge i Stockholm

Den danska modeverksamhetens butik är tillfälligt stängd.

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Arkiv

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Stylein växer digitalt

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Sellpy växer och nyanställer

Maska för alla

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Dansk modekoncern stänger butiker

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.11