”Plötsligt springer man som en gasell"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mikael Söderlindh om manchestervarumärket Cords & Co:s stundande crowdfundingkampanj, nya butiken och om hur de första sju månaderna av varumärkesbyggande gått.

28 mars drar manchestervarumärket Cords & Co igång en crowdfundingkampanj via Funded by Me. Målet är att dra in 2,5 miljoner euro och för de som vill investera finns flera nivåer och i utbyte finns möjlighet att få bonus och procent på plagginköp.

Det är en ganska stor summa, behöver ni stoppa in nya pengar för att driva varumärket?

- Jag tycker inte att summan är så stor i sådana här sammanhang och vi vill ju ha många ambassadörer. Ambassadörer som tycker om varumärket, kanske redan är kunder och som också kan prata och engagera sig i varumärket; det är framförallt engagerade kunder över hela världen vi vill ha och det är därför vi gör det här, säger Mikael Söderlindh till Habit.

Mikael Söderlindh säger att företaget kunde ha valt traditionella investerare men vill inte se en grupp med kapital som inte skapar en armé av ambassadörer ute på gräsrotsnivå.

Dessutom menar han att det redanfinns  kunskap i ägargruppen om allt från att bygga varumärken till hur företaget ska arbeta digitalt.

Varumärket lanserades så sent som i augusti ifjol med fem fysiska butiker samt webbutik. E-handeln utvecklats enligt Mikael Söderlindh väl. 

- Vi sätter upp butikerna för att de är viktiga för att skapa varumärkeskännedom och närvaro i de städer vi behöver vara. Vissa butikslägen är såklart dyra men de vägs upp av mindre dyra som Åsögatan i Stockholm som ändå är ett bra läge, säger Mikael Söderlindh.

Även om butikerna är viktiga inte minst ur marknadsföringshänseende så är planen, trots att de är stora marknadsföringsatsningar, enligt Mikael Söderlindh att butikerna ska vara break-even. Det ska även bli fler butiker på sikt. Nyligen öppnades en butik på Spring Street i New York och i maj öppnar sjunde butiken för varumärket, denna gång i Tokyo.

Mikael Söderlindh säger att butiken vid Stureplan har fungerat väl och det gäller även enheten i Los Angeles medan London varit lite mer av en utmaning. Mycket på grund av  det lite mer avsides läget siar han med lägre tillströmningen av spontana kunder även om området är hippt.

- Vi vill ha engagerade kunder som vi kan kommunicera med och då är kampanjen och butikerna viktiga.

Sju månader in i projketet ska även även sortimentet ses över och bli aningens mer strömlinjeformat med utprovade modeller som kunderna efterfrågar. Mikael Söderlindh säger att det är viktigt att hitta  bra ”stapelmodeller", en för herr respektive dam, som kan fungera riktigt bra.

- Att vi skruvar på sortimentet är inte märkligt och det görs löpande och nu börjar vi få koll på vad som fungerar och vad som inte gör det; vi behöver hitta stapelmodeller och vilka de är lär vi oss efterhand.

Har starten varit bra och gått som planerat?

- Det går som förväntat och vi följer den budget vi har satt upp. Vi har investerat 85 miljoner kronor och har bara varit igång i sju månader och vi ser att det går och rätt håll med ett enormt positivt bemötande från kunder och dedikerade manchesterfans.

Han säger att bygga varumärke tar tid och att det är lätt att glömma. Med Happy Socks tog de sju år att få riktigt bra fart och likadant med de andra modeprojekt han är engagerad i;" det känns som att det går i slowmotion men plötsligt springer man som en gasell utan att man ens hunnit märka det".

- Det är den fanstastiska delen av att arbeta med attraktiva varumärken där du skapar ett nytt segment. Den här gången är tillvägagångssättet lite det omvända; vi började med butikerna och hade kapitalet medan med Happy Socks så växte vi till en början organiskt och fick rätta oss efter det. Det är två helt olika sätt att göra samma sak på, båda lika spännande.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

JC har ny ägare - vd har lämnat

I förra veckan bytte den pressade och förlusttyngda modekedjan vd och ägare.

Inkluderande och urbant

Göteborgsbaserad duo ligger bakom nytt badklädesmärke. Första kollektionen lanserades i april.

Jobb & Karriär
Kappahls vd får gå

Modekedjans vd tvingas bort efter oenighet. Lindex och Gina Tricots tidigare vd kliver med omedelbar verkan in som tillförordnad.

Ägarskifte på gång i Acne Studios?

WeSC stänger citybutik

Femte butiken för Jascha

Modeföretaget Jascha Stockholm tar över WeSC tidigare lokal i Stockholms city.

Nyhetsbrev

Plus

Så ska C4 ta tillbaka den regionala handeln

Arkiv

Postnord + Wish = sant

Oförändrad försäljning för H&M

Så utvecklar Kappahl Newbie

Modekedjan testar pop up-koncept för barn- och babyklädeskonceptet och bjuder även in externa varumärken i ny butik i London.

Böter hotar JC - igen

H&M: Ingen bäring i uppköpsrykten

Från Billabong till Gap

Hologram gav utmärkelse

Plus

Så utmanar fastighetsägaren digitaliseringen

Söder är stadsdelscentrumet i Helsingborg som öppnar i höst. Ägaren Jefast utmanar den pågående digitaliseringen och tar på sig rollen som samhällsbyggare. Habit har varit där.

Mini Rodinis skattkammare

Barnklädesföretaget öppnar ny butik i Stockholm med tydligt hållbarhetsfokus och med favoriter från förr.

1

De tar över Grandpas lokal

Under sensommaren öppnar kläd- och restaurangkoncept på välkänd modeadress på Kungsholmen i Stockholm.

Här öppnar Junkyard citybutik

I september öppnar e-handlaren fysisk butik.

Anklagas för sexuella ofredanden – tvingas avgå

Inditex ångar på

De har 1 000 nya jobb på lager

Vinner rätten till röda sulan

Varumärkena som ska boosta Boozt

Vagabond mot nya marknader

Så ska varuhuskedja undvika kollaps

Han tar över Bergendahls

Ur & Penn vann - nu överklagar Daniel Wellington domen

Svensk modeduo till Woolmark Prize

De startar Unique Social

Åhléns dammar av Vide

Uppåt för Malmö city

Stänger en av två butiker

Förvärv inom andrahandsmode

Prisad modedesign - Får Bernadotte Art Awards

Hit går MQ

Plus

Här är de hetaste betallösningarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181