23948sdkhjf

”Plötsligt springer man som en gasell"

Mikael Söderlindh om manchestervarumärket Cords & Co:s stundande crowdfundingkampanj, nya butiken och om hur de första sju månaderna av varumärkesbyggande gått.

28 mars drar manchestervarumärket Cords & Co igång en crowdfundingkampanj via Funded by Me. Målet är att dra in 2,5 miljoner euro och för de som vill investera finns flera nivåer och i utbyte finns möjlighet att få bonus och procent på plagginköp.

Det är en ganska stor summa, behöver ni stoppa in nya pengar för att driva varumärket?

- Jag tycker inte att summan är så stor i sådana här sammanhang och vi vill ju ha många ambassadörer. Ambassadörer som tycker om varumärket, kanske redan är kunder och som också kan prata och engagera sig i varumärket; det är framförallt engagerade kunder över hela världen vi vill ha och det är därför vi gör det här, säger Mikael Söderlindh till Habit.

Mikael Söderlindh säger att företaget kunde ha valt traditionella investerare men vill inte se en grupp med kapital som inte skapar en armé av ambassadörer ute på gräsrotsnivå.

Dessutom menar han att det redanfinns  kunskap i ägargruppen om allt från att bygga varumärken till hur företaget ska arbeta digitalt.

Varumärket lanserades så sent som i augusti ifjol med fem fysiska butiker samt webbutik. E-handeln utvecklats enligt Mikael Söderlindh väl. 

- Vi sätter upp butikerna för att de är viktiga för att skapa varumärkeskännedom och närvaro i de städer vi behöver vara. Vissa butikslägen är såklart dyra men de vägs upp av mindre dyra som Åsögatan i Stockholm som ändå är ett bra läge, säger Mikael Söderlindh.

Även om butikerna är viktiga inte minst ur marknadsföringshänseende så är planen, trots att de är stora marknadsföringsatsningar, enligt Mikael Söderlindh att butikerna ska vara break-even. Det ska även bli fler butiker på sikt. Nyligen öppnades en butik på Spring Street i New York och i maj öppnar sjunde butiken för varumärket, denna gång i Tokyo.

Mikael Söderlindh säger att butiken vid Stureplan har fungerat väl och det gäller även enheten i Los Angeles medan London varit lite mer av en utmaning. Mycket på grund av  det lite mer avsides läget siar han med lägre tillströmningen av spontana kunder även om området är hippt.

- Vi vill ha engagerade kunder som vi kan kommunicera med och då är kampanjen och butikerna viktiga.

Sju månader in i projketet ska även även sortimentet ses över och bli aningens mer strömlinjeformat med utprovade modeller som kunderna efterfrågar. Mikael Söderlindh säger att det är viktigt att hitta  bra ”stapelmodeller", en för herr respektive dam, som kan fungera riktigt bra.

- Att vi skruvar på sortimentet är inte märkligt och det görs löpande och nu börjar vi få koll på vad som fungerar och vad som inte gör det; vi behöver hitta stapelmodeller och vilka de är lär vi oss efterhand.

Har starten varit bra och gått som planerat?

- Det går som förväntat och vi följer den budget vi har satt upp. Vi har investerat 85 miljoner kronor och har bara varit igång i sju månader och vi ser att det går och rätt håll med ett enormt positivt bemötande från kunder och dedikerade manchesterfans.

Han säger att bygga varumärke tar tid och att det är lätt att glömma. Med Happy Socks tog de sju år att få riktigt bra fart och likadant med de andra modeprojekt han är engagerad i;" det känns som att det går i slowmotion men plötsligt springer man som en gasell utan att man ens hunnit märka det".

- Det är den fanstastiska delen av att arbeta med attraktiva varumärken där du skapar ett nytt segment. Den här gången är tillvägagångssättet lite det omvända; vi började med butikerna och hade kapitalet medan med Happy Socks så växte vi till en början organiskt och fick rätta oss efter det. Det är två helt olika sätt att göra samma sak på, båda lika spännande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063