23948sdkhjf

”Plötsligt springer man som en gasell"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mikael Söderlindh om manchestervarumärket Cords & Co:s stundande crowdfundingkampanj, nya butiken och om hur de första sju månaderna av varumärkesbyggande gått.

28 mars drar manchestervarumärket Cords & Co igång en crowdfundingkampanj via Funded by Me. Målet är att dra in 2,5 miljoner euro och för de som vill investera finns flera nivåer och i utbyte finns möjlighet att få bonus och procent på plagginköp.

Det är en ganska stor summa, behöver ni stoppa in nya pengar för att driva varumärket?

- Jag tycker inte att summan är så stor i sådana här sammanhang och vi vill ju ha många ambassadörer. Ambassadörer som tycker om varumärket, kanske redan är kunder och som också kan prata och engagera sig i varumärket; det är framförallt engagerade kunder över hela världen vi vill ha och det är därför vi gör det här, säger Mikael Söderlindh till Habit.

Mikael Söderlindh säger att företaget kunde ha valt traditionella investerare men vill inte se en grupp med kapital som inte skapar en armé av ambassadörer ute på gräsrotsnivå.

Dessutom menar han att det redanfinns  kunskap i ägargruppen om allt från att bygga varumärken till hur företaget ska arbeta digitalt.

Varumärket lanserades så sent som i augusti ifjol med fem fysiska butiker samt webbutik. E-handeln utvecklats enligt Mikael Söderlindh väl. 

- Vi sätter upp butikerna för att de är viktiga för att skapa varumärkeskännedom och närvaro i de städer vi behöver vara. Vissa butikslägen är såklart dyra men de vägs upp av mindre dyra som Åsögatan i Stockholm som ändå är ett bra läge, säger Mikael Söderlindh.

Även om butikerna är viktiga inte minst ur marknadsföringshänseende så är planen, trots att de är stora marknadsföringsatsningar, enligt Mikael Söderlindh att butikerna ska vara break-even. Det ska även bli fler butiker på sikt. Nyligen öppnades en butik på Spring Street i New York och i maj öppnar sjunde butiken för varumärket, denna gång i Tokyo.

Mikael Söderlindh säger att butiken vid Stureplan har fungerat väl och det gäller även enheten i Los Angeles medan London varit lite mer av en utmaning. Mycket på grund av  det lite mer avsides läget siar han med lägre tillströmningen av spontana kunder även om området är hippt.

- Vi vill ha engagerade kunder som vi kan kommunicera med och då är kampanjen och butikerna viktiga.

Sju månader in i projketet ska även även sortimentet ses över och bli aningens mer strömlinjeformat med utprovade modeller som kunderna efterfrågar. Mikael Söderlindh säger att det är viktigt att hitta  bra ”stapelmodeller", en för herr respektive dam, som kan fungera riktigt bra.

- Att vi skruvar på sortimentet är inte märkligt och det görs löpande och nu börjar vi få koll på vad som fungerar och vad som inte gör det; vi behöver hitta stapelmodeller och vilka de är lär vi oss efterhand.

Har starten varit bra och gått som planerat?

- Det går som förväntat och vi följer den budget vi har satt upp. Vi har investerat 85 miljoner kronor och har bara varit igång i sju månader och vi ser att det går och rätt håll med ett enormt positivt bemötande från kunder och dedikerade manchesterfans.

Han säger att bygga varumärke tar tid och att det är lätt att glömma. Med Happy Socks tog de sju år att få riktigt bra fart och likadant med de andra modeprojekt han är engagerad i;" det känns som att det går i slowmotion men plötsligt springer man som en gasell utan att man ens hunnit märka det".

- Det är den fanstastiska delen av att arbeta med attraktiva varumärken där du skapar ett nytt segment. Den här gången är tillvägagångssättet lite det omvända; vi började med butikerna och hade kapitalet medan med Happy Socks så växte vi till en början organiskt och fick rätta oss efter det. Det är två helt olika sätt att göra samma sak på, båda lika spännande.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Bubbleroom blickar mot öst

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126