23948sdkhjf

”Plötsligt springer man som en gasell"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mikael Söderlindh om manchestervarumärket Cords & Co:s stundande crowdfundingkampanj, nya butiken och om hur de första sju månaderna av varumärkesbyggande gått.

28 mars drar manchestervarumärket Cords & Co igång en crowdfundingkampanj via Funded by Me. Målet är att dra in 2,5 miljoner euro och för de som vill investera finns flera nivåer och i utbyte finns möjlighet att få bonus och procent på plagginköp.

Det är en ganska stor summa, behöver ni stoppa in nya pengar för att driva varumärket?

- Jag tycker inte att summan är så stor i sådana här sammanhang och vi vill ju ha många ambassadörer. Ambassadörer som tycker om varumärket, kanske redan är kunder och som också kan prata och engagera sig i varumärket; det är framförallt engagerade kunder över hela världen vi vill ha och det är därför vi gör det här, säger Mikael Söderlindh till Habit.

Mikael Söderlindh säger att företaget kunde ha valt traditionella investerare men vill inte se en grupp med kapital som inte skapar en armé av ambassadörer ute på gräsrotsnivå.

Dessutom menar han att det redanfinns  kunskap i ägargruppen om allt från att bygga varumärken till hur företaget ska arbeta digitalt.

Varumärket lanserades så sent som i augusti ifjol med fem fysiska butiker samt webbutik. E-handeln utvecklats enligt Mikael Söderlindh väl. 

- Vi sätter upp butikerna för att de är viktiga för att skapa varumärkeskännedom och närvaro i de städer vi behöver vara. Vissa butikslägen är såklart dyra men de vägs upp av mindre dyra som Åsögatan i Stockholm som ändå är ett bra läge, säger Mikael Söderlindh.

Även om butikerna är viktiga inte minst ur marknadsföringshänseende så är planen, trots att de är stora marknadsföringsatsningar, enligt Mikael Söderlindh att butikerna ska vara break-even. Det ska även bli fler butiker på sikt. Nyligen öppnades en butik på Spring Street i New York och i maj öppnar sjunde butiken för varumärket, denna gång i Tokyo.

Mikael Söderlindh säger att butiken vid Stureplan har fungerat väl och det gäller även enheten i Los Angeles medan London varit lite mer av en utmaning. Mycket på grund av  det lite mer avsides läget siar han med lägre tillströmningen av spontana kunder även om området är hippt.

- Vi vill ha engagerade kunder som vi kan kommunicera med och då är kampanjen och butikerna viktiga.

Sju månader in i projketet ska även även sortimentet ses över och bli aningens mer strömlinjeformat med utprovade modeller som kunderna efterfrågar. Mikael Söderlindh säger att det är viktigt att hitta  bra ”stapelmodeller", en för herr respektive dam, som kan fungera riktigt bra.

- Att vi skruvar på sortimentet är inte märkligt och det görs löpande och nu börjar vi få koll på vad som fungerar och vad som inte gör det; vi behöver hitta stapelmodeller och vilka de är lär vi oss efterhand.

Har starten varit bra och gått som planerat?

- Det går som förväntat och vi följer den budget vi har satt upp. Vi har investerat 85 miljoner kronor och har bara varit igång i sju månader och vi ser att det går och rätt håll med ett enormt positivt bemötande från kunder och dedikerade manchesterfans.

Han säger att bygga varumärke tar tid och att det är lätt att glömma. Med Happy Socks tog de sju år att få riktigt bra fart och likadant med de andra modeprojekt han är engagerad i;" det känns som att det går i slowmotion men plötsligt springer man som en gasell utan att man ens hunnit märka det".

- Det är den fanstastiska delen av att arbeta med attraktiva varumärken där du skapar ett nytt segment. Den här gången är tillvägagångssättet lite det omvända; vi började med butikerna och hade kapitalet medan med Happy Socks så växte vi till en början organiskt och fick rätta oss efter det. Det är två helt olika sätt att göra samma sak på, båda lika spännande.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Hon blir vd för Presskontakterna

Från Thomas Sabo till pr- och kommunikationsbyrån.

JC i konkurs – då hämtar WeSC tillbaka varor

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Plus

Med blick för snabba affärer

På sex år har Chiquelle nått 40 miljoner kronor i omsättning. Så här bygger vd Pouya Boland e-handelsbolagets framgångar.

Frank Dandy växer digitalt

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

Nyhetsbrev

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Arkiv

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Stockmann sänker prognos

Studio för Eduards Accessories

Trög utveckling för Åhléns modedel

JC avslutar rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Daniel Wellington ökar utdelningen

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Datum för tre kommande CFW släppta

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151