Hon ser växande intresse för produktion i Indien

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Indiskas tidigare vd Sofie Gunolf hjälper företag med produktion i landet via ett nystartat sourcingföretag. Därtill satsar hon vidare med det egna varumärket.

Indiskas tidigare vd Sofie Gunolf driver sedan ett år tillbaka, vid sidan av det egna varumärket Soulosofie, företaget Stockholm Jaipur tillsammans med Jayan Nair som är baserad i just Jaipur i Indien.

Sofie Gunolf och Jayan Nair lärde känna varandra under åren de arbetade tillsammans med Indiska. Nair började arbeta med Indiska 1996 för att ifjol dra igång verksamheten tillsammans med Sofie Gunolf. Att vara på plats, i båda länderna, är en styrka.

Namnet till trots så hjälper företaget till med produktion i hela Indien och inte minst i södra Indien där en stark textilindustri finns och där stor kunskap om inte minst trikåproduktion och vävd produktion finns. Sofie Gunolf menar också att det finns en stark omsorg om produkterna och att man är duktig på slutfinishing. Duon har mer än 30 års erfarenhet av produktion i landet och hyser även en stor kärlek till kulturen, människor och hantverket.

För henne var det också viktigt att kunna ge någonting tillbaka till de många leverantörer hon arbetat tillsammans med genom åren.

- Tanken på att starta upp ett sourcingföretag kom faktiskt efter att jag hade fått några förfrågningar. Det finns ett växande intresse av att producera i Indien igen men det är ett stort land och det är svårt, för att inte säga nästan omöjligt att följa och hålla koll på produktionen om man inte är på plats själv eller har någon form av representation i landet, säger Sofie Gunolf till Habit.

I dag arbetar Jayan Nair och Sofie Gunolf med både små och medelstora företag inom bland annat mode, inredning och barnprodukter och hjälper dem att producera i landet.

Duon har börjat med mindre kunder för att också successivt kunna skala upp och hela tiden kunna säkerställa att kvaliteten blir den utlovade. I dag växer också efterfrågan från svenska företag på GOTS-certifierad produktion och ekologisk bomull vilket också är något Sofie Gunolf och Jayan Nair fäster vikt vid.

- Vi vet ju hur fel det kan gå om man inte har koll och det känns väldigt roligt för oss att dela med oss av de kunskaper vi har, både från ett svenskt och Indiskt perspektiv. Det finns en väldigt bra kvalitets- och hantverkskänsla hos många indiska leverantörer och en hel del av dem tappade kunder när många valda andra produktionsländer.

Duon erbjuder rådgivning, sourcing, att förhandla om pris och kan också följa produktionen på plats. Sofie Gunolf är själv i Indien ungefär var åttonde vecka.

Hur går det för ditt egna varumärke Soulosofie?

- Det tar lite tid att bygga varumärke men jag tycker att det går bra och vi får alltfler återförsäljare vilket verkligen är kul, plus att kunderna även börjar hitta oss på nätet.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja i rekonstruktion då bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms försattes i rekonstruktion på torsdagen.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Istället för droger träningskläder

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Nattklubb för New Black

Nyhetsbrev

Beckmans till Paris

Arkiv

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Vändning för H&M

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.225