23948sdkhjf

Hon ser växande intresse för produktion i Indien

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Indiskas tidigare vd Sofie Gunolf hjälper företag med produktion i landet via ett nystartat sourcingföretag. Därtill satsar hon vidare med det egna varumärket.

Indiskas tidigare vd Sofie Gunolf driver sedan ett år tillbaka, vid sidan av det egna varumärket Soulosofie, företaget Stockholm Jaipur tillsammans med Jayan Nair som är baserad i just Jaipur i Indien.

Sofie Gunolf och Jayan Nair lärde känna varandra under åren de arbetade tillsammans med Indiska. Nair började arbeta med Indiska 1996 för att ifjol dra igång verksamheten tillsammans med Sofie Gunolf. Att vara på plats, i båda länderna, är en styrka.

Namnet till trots så hjälper företaget till med produktion i hela Indien och inte minst i södra Indien där en stark textilindustri finns och där stor kunskap om inte minst trikåproduktion och vävd produktion finns. Sofie Gunolf menar också att det finns en stark omsorg om produkterna och att man är duktig på slutfinishing. Duon har mer än 30 års erfarenhet av produktion i landet och hyser även en stor kärlek till kulturen, människor och hantverket.

För henne var det också viktigt att kunna ge någonting tillbaka till de många leverantörer hon arbetat tillsammans med genom åren.

- Tanken på att starta upp ett sourcingföretag kom faktiskt efter att jag hade fått några förfrågningar. Det finns ett växande intresse av att producera i Indien igen men det är ett stort land och det är svårt, för att inte säga nästan omöjligt att följa och hålla koll på produktionen om man inte är på plats själv eller har någon form av representation i landet, säger Sofie Gunolf till Habit.

I dag arbetar Jayan Nair och Sofie Gunolf med både små och medelstora företag inom bland annat mode, inredning och barnprodukter och hjälper dem att producera i landet.

Duon har börjat med mindre kunder för att också successivt kunna skala upp och hela tiden kunna säkerställa att kvaliteten blir den utlovade. I dag växer också efterfrågan från svenska företag på GOTS-certifierad produktion och ekologisk bomull vilket också är något Sofie Gunolf och Jayan Nair fäster vikt vid.

- Vi vet ju hur fel det kan gå om man inte har koll och det känns väldigt roligt för oss att dela med oss av de kunskaper vi har, både från ett svenskt och Indiskt perspektiv. Det finns en väldigt bra kvalitets- och hantverkskänsla hos många indiska leverantörer och en hel del av dem tappade kunder när många valda andra produktionsländer.

Duon erbjuder rådgivning, sourcing, att förhandla om pris och kan också följa produktionen på plats. Sofie Gunolf är själv i Indien ungefär var åttonde vecka.

Hur går det för ditt egna varumärke Soulosofie?

- Det tar lite tid att bygga varumärke men jag tycker att det går bra och vi får alltfler återförsäljare vilket verkligen är kul, plus att kunderna även börjar hitta oss på nätet.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Idris Elba lanserar eget klädvarumärke

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Sportamore växer – men ökar förlusten

YMR Track Club tar plats på NK Sport

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Arkiv

Barneys överväger konkurs

Stockholms modevecka ställs in

Vd: När saker är som svårast kommer de avgörande besluten.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Prisfall på mode

Nytt modeevent i Stockholm

Ivyrevel poppar upp i MoS

Modehandeln återhämtade sig

Lindex + Boozt = sant

Jobb & Karriär
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Krönika
Prisad vare sommaren! Här kommer turisterna!

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Den här modeveckan blir av

Campadre satsar fysiskt

Zalando skiftar till återvunnet

Bubbleroom-bossen talar på Modebranschens dag

Jobb & Karriär
Ledningsskifte på Champion Norden

WeSC behöver nytt kapital

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

River Island med ny vd

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.132