Kunder vill handla mot faktura i butik – nu lanseras ny betallösning

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Verifone och Faktugram vill möta efterfrågan med ny lösning.

Var sjätte person skulle handla mer i fysiska butiker om det var enklare att betala mot faktura. Det visar en undersökning som genomförts av Yougov på uppdrag av betallösningsföretaget Verifone. Samma företag som nu lanserar faktura i butik, tillsammans med Fakturagram, en del av Inkassogram AB. Avtalet gäller fakturabetalning via butikens kortterminal.

Läs också: Det får oss att vilja shoppa på nätet

–  Att handla på faktura i butik har länge varit tidskrävande och komplicerat. Ett enkelt fakturaköp eller en delbetalning har uppehållit såväl kassörens, köns och kundens tid i flera minuter. Vår tekniska lösning med bland annat Mobilt BankID kapar dessutom tiden rejält för fakturaköpet. Med Fakturagram tar det bara mellan 15-20 sekunder från start till mål. Det är förstås jättekul att få vara bland de första på banan med den här nya typen av lösning tillsammans med Verifone, säger Niclas Josefsson, vd på Inkassogram.

Fakturor är, tillsammans med kort- och direktbetalning, de mest populära sätten att betala med vid handel på nätet men när det gäller fysisk butik är det kort, kontanter och mobiltelefoner som dominerar.

– Att fakturor är ett populärt betalsätt kan bland annat bero på att man vill vänta med att betala tills man fått varan men också på att man vill köpa något som man inte har råd med just för tillfället, säger Morgan Sellén, Sverigechef på Verifone.

– Köp på faktura är markant högre i e-handeln än i fysisk butik. Var femte person måste avstå köp i fysisk butik en gång i månaden på grund av att de inte har pengar för köpet för tillfället och efter undersökningen är vi övertygade om att fakturor är ett verktyg för att öka försäljningen i fysisk handel. Man har sett att köpen i fysisk handel går ner efter den 16:e varje månad, när pengarna börjar ta slut. Om man kan ge en möjlighet att skjuta upp betalningen tror vi att försäljningen kan jämnas ut mer under månaden, tillägger han.

Verifones undersökning visar att en av fyra handlare tror att de skulle kunna öka sin försäljning om fakturaköpen blir enklare. Hittills är det mest inom sällanköpsvaruhandeln som det erbjuds fakturaköp. Anledningen till att fakturaköp är så pass ovanligt i fysisk butik är, enligt Morgan Sellén, att det är för krångligt att utföra sådana betalningar.

– Hittills har kunder behövt fylla i en massa blanketter och få beviljad kredit innan de kan betala med faktura i butik. Det känns inte så kul och är väldigt tidskrävande. För tio år sedan fanns inte en så stor vilja hos handlarna att jobba med fakturabetalningar, men nu börjar det vända. Även fakturabolagen visar nu större intresse för mindre inköp, och varför inte? Många småköp leder ju i slutändan till ett stort belopp.

Verifone tar fram lösningar för att kunna genomföra fakturaköp direkt i betalterminaler. Hur lösningarna ser ut kommer att skilja sig åt beroende på vilket fakturabolag man använder sig av, säger Morgan Sellén.

– Det kan exempelvis röra sig om en app som fungerar ungefär som Apple Pay eller Samsung Pay. Andra kanske nöjer sig med att man slår in sitt personnummer via betalterminalen och sedan godkänner köpet via ett SMS.

– Målet är att köpupplevelsen ska bli minst lika smidig som om man betalar med kort. Det ska dessutom inte vara synligt för andra vilken betallösning man använder sig av.

En beviljad kredit kommer dock fortfarande att krävas.
– Många har redan en relation med företag som till exempel Klarna, Svea Ekonomi, Resurs, Mash, Fakturagram etc och om den butik som man vill handla i använder samma aktör så är man redan ombord. Annars måste man först genomföra processen med att ansöka om kredit hos det bolag som det rör sig om. Framöver kommer det att utvecklas lösningar för att bli kund snabbt.

Vad krävs från handlaren för att komma igång?
– Affärssinne och gott humör, att man ser detta som en möjlighet och att man hittar ett koncept med ett fakturabolag som passar.

– Vi kör flera piloter med våra betallösningar och jobbar aktivt med olika fakturabolag som våra kunder efterfrågar. Just nu ser vi främst ett starkt intresse från sällanköpsvaruhandeln (möbler, vitvaror men även från bland annat apotek, tandläkare, cykelbutiker och veterinärer) samt andra segment som livsmedel, retail och transport.

Resultaten från undersökningen har publicerats i rapporten ”Svenskarna om fakturabetalningar”.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sara Danius till designhögskola

Sortimentsöversyn och vässat kunderbjudande väntar MQ

Modekedjan måste förbättra sitt kunderbjudande, se över sortimentet och bli vassare i såväl de fysiska butikerna som online, menar styrelseordförande Claes-Göran Sylvén.

Barnavdelningen flyttas när japansk kedja utökar

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen flyttas under hösten successivt till andra ytor i varuhuset.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

MQ vinstvarnar - varm sommar gav mindre trafik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Nyhetsbrev

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Arkiv

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

Framgång för Boozt

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Värmen sänker tron på framtiden

Från ABB till Coloreel

Ny butik och nya varumärken

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Från John Henric till Najell

Scorett på turné

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.208