23948sdkhjf

Kunder vill handla mot faktura i butik – nu lanseras ny betallösning

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Verifone och Faktugram vill möta efterfrågan med ny lösning.

Var sjätte person skulle handla mer i fysiska butiker om det var enklare att betala mot faktura. Det visar en undersökning som genomförts av Yougov på uppdrag av betallösningsföretaget Verifone. Samma företag som nu lanserar faktura i butik, tillsammans med Fakturagram, en del av Inkassogram AB. Avtalet gäller fakturabetalning via butikens kortterminal.

Läs också: Det får oss att vilja shoppa på nätet

–  Att handla på faktura i butik har länge varit tidskrävande och komplicerat. Ett enkelt fakturaköp eller en delbetalning har uppehållit såväl kassörens, köns och kundens tid i flera minuter. Vår tekniska lösning med bland annat Mobilt BankID kapar dessutom tiden rejält för fakturaköpet. Med Fakturagram tar det bara mellan 15-20 sekunder från start till mål. Det är förstås jättekul att få vara bland de första på banan med den här nya typen av lösning tillsammans med Verifone, säger Niclas Josefsson, vd på Inkassogram.

Fakturor är, tillsammans med kort- och direktbetalning, de mest populära sätten att betala med vid handel på nätet men när det gäller fysisk butik är det kort, kontanter och mobiltelefoner som dominerar.

– Att fakturor är ett populärt betalsätt kan bland annat bero på att man vill vänta med att betala tills man fått varan men också på att man vill köpa något som man inte har råd med just för tillfället, säger Morgan Sellén, Sverigechef på Verifone.

– Köp på faktura är markant högre i e-handeln än i fysisk butik. Var femte person måste avstå köp i fysisk butik en gång i månaden på grund av att de inte har pengar för köpet för tillfället och efter undersökningen är vi övertygade om att fakturor är ett verktyg för att öka försäljningen i fysisk handel. Man har sett att köpen i fysisk handel går ner efter den 16:e varje månad, när pengarna börjar ta slut. Om man kan ge en möjlighet att skjuta upp betalningen tror vi att försäljningen kan jämnas ut mer under månaden, tillägger han.

Verifones undersökning visar att en av fyra handlare tror att de skulle kunna öka sin försäljning om fakturaköpen blir enklare. Hittills är det mest inom sällanköpsvaruhandeln som det erbjuds fakturaköp. Anledningen till att fakturaköp är så pass ovanligt i fysisk butik är, enligt Morgan Sellén, att det är för krångligt att utföra sådana betalningar.

– Hittills har kunder behövt fylla i en massa blanketter och få beviljad kredit innan de kan betala med faktura i butik. Det känns inte så kul och är väldigt tidskrävande. För tio år sedan fanns inte en så stor vilja hos handlarna att jobba med fakturabetalningar, men nu börjar det vända. Även fakturabolagen visar nu större intresse för mindre inköp, och varför inte? Många småköp leder ju i slutändan till ett stort belopp.

Verifone tar fram lösningar för att kunna genomföra fakturaköp direkt i betalterminaler. Hur lösningarna ser ut kommer att skilja sig åt beroende på vilket fakturabolag man använder sig av, säger Morgan Sellén.

– Det kan exempelvis röra sig om en app som fungerar ungefär som Apple Pay eller Samsung Pay. Andra kanske nöjer sig med att man slår in sitt personnummer via betalterminalen och sedan godkänner köpet via ett SMS.

– Målet är att köpupplevelsen ska bli minst lika smidig som om man betalar med kort. Det ska dessutom inte vara synligt för andra vilken betallösning man använder sig av.

En beviljad kredit kommer dock fortfarande att krävas.
– Många har redan en relation med företag som till exempel Klarna, Svea Ekonomi, Resurs, Mash, Fakturagram etc och om den butik som man vill handla i använder samma aktör så är man redan ombord. Annars måste man först genomföra processen med att ansöka om kredit hos det bolag som det rör sig om. Framöver kommer det att utvecklas lösningar för att bli kund snabbt.

Vad krävs från handlaren för att komma igång?
– Affärssinne och gott humör, att man ser detta som en möjlighet och att man hittar ett koncept med ett fakturabolag som passar.

– Vi kör flera piloter med våra betallösningar och jobbar aktivt med olika fakturabolag som våra kunder efterfrågar. Just nu ser vi främst ett starkt intresse från sällanköpsvaruhandeln (möbler, vitvaror men även från bland annat apotek, tandläkare, cykelbutiker och veterinärer) samt andra segment som livsmedel, retail och transport.

Resultaten från undersökningen har publicerats i rapporten ”Svenskarna om fakturabetalningar”.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Bubbleroom blickar mot öst

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Nyhetsbrev

Ny vd till Pandora

Arkiv

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Tvärstopp för Odd Molly

Så ska Lager 157 charma Norge

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Stärkt Lindex

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Ska göra accessoarer åt WeSC

Jobb & Karriär
Han får försäljningsansvar hos Tenson

Sport- och modeföretaget rekryterar till Stockholmskontoret.

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

JC:s rekonstruktion: "Kommit till en punkt när det till slut tippar över".

Affärsmodell med kommissionsupplägg och nya förhandlingar med fastighetsägare ska rädda JC.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Modekedjan i rekonstruktion igen

Så ska NK snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

Jobb & Karriär
Hon går till Vagabond

Bolaget rekryterar och stuvar om internt.

Rejält resultattapp för sportkedjan

Ska stärka startups inom fashiontech

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

Här bygger H&M om och ut

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Så ser nya Deichmann ut

Familjen Persson har ökat i H&M

Ska säkerställa tillväxt i Europa

Drar upp storleken på baby

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114