Det får oss att vilja shoppa på nätet

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Här är de viktigaste faktorerna bakom svenskarnas shoppingvanor online.

Den elektroniska handeln med skor och kläder växer varje år. Nu har YouGov undersökt svenskarnas shoppingvanor på nätet och vad som får oss att välja, eller välja bort en butik. Rapporten ”E-handeln för kläder och skor” visar att service och bekvämlighet är den stora fördelen med e-handeln. Den allra viktigaste faktorn för alla konsumentgrupper är att kunna handla när man har möjlighet.

Man kan också skönja klara skillnader mellan män och kvinnors preferenser inom e-handeln. Däremot uppger både män och kvinnor att fri frakt är det viktigaste när de handlar på nätet. Hälften av de svarande har någon gång avbrutit ett köp på grund av för dyr frakt.

Män drivs däremot mer av att hitta det bästa priset på marknaden, medan kvinnor tycker att erbjudanden och fri retur är viktigt.

Vad är mest viktigt för dig när du köper kläder och/eller skor på nätet?

Fri frakt
Kvinna: 59%
Man: 47%

Fri retur
Kvinna: 48%
Man: 35%

Bästa pris på marknaden
Man: 41%
Kvinna 30%

Erbjudanden
Kvinna: 52%
Man: 35%


Källa: YouGov

Totalt 1506 personer har medverkat i undersökningen.

Mer om: E-handel | Yougov


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Han lämnar också Nelly

Efter Göteborg väntar Malmö

Ny ägare till Rådhuset

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Nyhetsbrev

Cos till Pitti Uomo

Arkiv

IC Group höjer resultatprognos

Modemässa satsar hållbart

Nya märken hos Molino pr

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Plus

Nytändning på Topeco

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148