Han skapar upplevelser i handeln

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

I takt med att tillväxten i sällanköpshandeln sker på nätet pratas det allt mer om vikten av upplevelser i fysisk butik.

Läs också: Missa inte Habit Modebranschens Dag

Retail är det mest analoga vi har i dag. Här pratar man fortfarande om 2D-lösningar. Det finns mycket spännande där ute som man kan göra.

Det säger Nicklas Jakobsson som startade Suteki för två år sedan. I dag har företaget kunder över hela världen. Till exempel står Louvren i Paris på tur för en leverans av Ari – en holografisk intelligent agent, som bistår besökare med all tänkbar information. Översätter man tjänsten till handeln kan Ari hjälpa konsumenten att föreslå en vara genom att ställa frågor och göra en behovsanalys.

Ari kan också fungera som en pop up-lösning i köpcentrum och kan förbereda butiken på en kund som önskar en viss vara. Ari bygger på artificiell intelligens, minneskapaciteten är därför obegränsad. Det bygger på vilken information som lagras i databasen, berättar Nicklas Jakobsson.

Suteki levererar bland annat mirror screens och hologram till skyltfönster och produkter.

Genom så kallad ’holograpich story telling’ presenteras en produkt med ett hologram, vilket är ett roligare sätt att upptäcka en produkter snarare än att den ligger på en hylla. Man lämnar butiken med en härlig känsla, säger han.

Precis som att rädda shoppingupplevelsen med en fika, kan vi skapa interaktivitet och visualisera produkter och framför allt skapa roligare och effektivare shoppingupplevelser med ny teknik, säger Nicklas Jakobsson.

Hela programmet finns här och sista dag för anmälan är 25 maj. Säkra din plats här.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Framgång för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Nyhetsbrev

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Arkiv

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142