23948sdkhjf

Han skapar upplevelser i handeln

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

I takt med att tillväxten i sällanköpshandeln sker på nätet pratas det allt mer om vikten av upplevelser i fysisk butik.

Läs också: Missa inte Habit Modebranschens Dag

Retail är det mest analoga vi har i dag. Här pratar man fortfarande om 2D-lösningar. Det finns mycket spännande där ute som man kan göra.

Det säger Nicklas Jakobsson som startade Suteki för två år sedan. I dag har företaget kunder över hela världen. Till exempel står Louvren i Paris på tur för en leverans av Ari – en holografisk intelligent agent, som bistår besökare med all tänkbar information. Översätter man tjänsten till handeln kan Ari hjälpa konsumenten att föreslå en vara genom att ställa frågor och göra en behovsanalys.

Ari kan också fungera som en pop up-lösning i köpcentrum och kan förbereda butiken på en kund som önskar en viss vara. Ari bygger på artificiell intelligens, minneskapaciteten är därför obegränsad. Det bygger på vilken information som lagras i databasen, berättar Nicklas Jakobsson.

Suteki levererar bland annat mirror screens och hologram till skyltfönster och produkter.

Genom så kallad ’holograpich story telling’ presenteras en produkt med ett hologram, vilket är ett roligare sätt att upptäcka en produkter snarare än att den ligger på en hylla. Man lämnar butiken med en härlig känsla, säger han.

Precis som att rädda shoppingupplevelsen med en fika, kan vi skapa interaktivitet och visualisera produkter och framför allt skapa roligare och effektivare shoppingupplevelser med ny teknik, säger Nicklas Jakobsson.

Hela programmet finns här och sista dag för anmälan är 25 maj. Säkra din plats här.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos Eivy

Vill skapa skoklassiker

Ny designutbildning i Åre

Balenciaga à la Provrummet

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Nyhetsbrev

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Arkiv

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Från RMPR till Presskontakterna

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Skandinaviskt under ett tak

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184