23948sdkhjf

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Soya Concept förvärvar skoföretaget Shoe the Bear och verksamheterna går samman för att öka tillväxten och inte minst stärka modeverksamheternas digitala verksamhet. Skovarumärket har redan i dag har lejonparten av sin försäljning via e-handeln vilket nu väntas gagna Soya Concept.

Partnerna ser fina synergieffekter med sammanslagningen och de tre varumärkena som nu samordnas, Soyaconcept, nya Leveté Room och Shoe the Bear, men ska fortsätta existera separat. Shoe the Bears grundare Thomas Frederiksen och Jakob Fuglsang tar nu plats i ägarkretsen.

- Det finns en anmärkningsvärd synergi i detta samarbete. Med förvärvet av Shoe the Bear får vi enorm kunskap inom e-handel som tillsammans med Soya Concepts kompetenser ger oss möjligheten att ytterligare förstärka alla tre varumärken digitalt på nuvarande och nya marknader. Vi har mycket stora förväntningar på partnerskapet och ser fram emot att komma igång, säger Thomas Viller, vd och medgrundare av Soya Concept i en kommentar.

Nu ska en ny övergripande enhet skapas för att driva e-handel för de tre varumärkena i form av egna webbutiker men även ta hand om försäljning till externa återförsäljare.

Soya Concept har försäljning via  2 500 återförsäljare och Shoe the Bear säljer skor till 20 länder.

Soya Concept, där två av varumärkena sedan tidigare ingår, grundades av Torben Brodersen och Thomas Viller 2002 och har idag en omsättning på 500 miljoner danska kronor.

Shoe the Bear grundades 2007 av Thomas Frederiksen och Jakob Fuglsang och har flera Gazelleutmärkelser under bältet.

De fyra grundarna och ägarna ska fortsätta i den sammanslagna, nya verksamheten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063