Soya Concept förvärvar skoföretag

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Soya Concept förvärvar skoföretaget Shoe the Bear och verksamheterna går samman för att öka tillväxten och inte minst stärka modeverksamheternas digitala verksamhet. Skovarumärket har redan i dag har lejonparten av sin försäljning via e-handeln vilket nu väntas gagna Soya Concept.

Partnerna ser fina synergieffekter med sammanslagningen och de tre varumärkena som nu samordnas, Soyaconcept, nya Leveté Room och Shoe the Bear, men ska fortsätta existera separat. Shoe the Bears grundare Thomas Frederiksen och Jakob Fuglsang tar nu plats i ägarkretsen.

- Det finns en anmärkningsvärd synergi i detta samarbete. Med förvärvet av Shoe the Bear får vi enorm kunskap inom e-handel som tillsammans med Soya Concepts kompetenser ger oss möjligheten att ytterligare förstärka alla tre varumärken digitalt på nuvarande och nya marknader. Vi har mycket stora förväntningar på partnerskapet och ser fram emot att komma igång, säger Thomas Viller, vd och medgrundare av Soya Concept i en kommentar.

Nu ska en ny övergripande enhet skapas för att driva e-handel för de tre varumärkena i form av egna webbutiker men även ta hand om försäljning till externa återförsäljare.

Soya Concept har försäljning via  2 500 återförsäljare och Shoe the Bear säljer skor till 20 länder.

Soya Concept, där två av varumärkena sedan tidigare ingår, grundades av Torben Brodersen och Thomas Viller 2002 och har idag en omsättning på 500 miljoner danska kronor.

Shoe the Bear grundades 2007 av Thomas Frederiksen och Jakob Fuglsang och har flera Gazelleutmärkelser under bältet.

De fyra grundarna och ägarna ska fortsätta i den sammanslagna, nya verksamheten.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sara Danius till designhögskola

Sortimentsöversyn och vässat kunderbjudande väntar MQ

Modekedjan måste förbättra sitt kunderbjudande, se över sortimentet och bli vassare i såväl de fysiska butikerna som online, menar styrelseordförande Claes-Göran Sylvén.

Barnavdelningen flyttas när japansk kedja utökar

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen flyttas under hösten successivt till andra ytor i varuhuset.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

MQ vinstvarnar - varm sommar gav mindre trafik

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Nyhetsbrev

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Arkiv

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

Framgång för Boozt

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Värmen sänker tron på framtiden

Från ABB till Coloreel

Ny butik och nya varumärken

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Från John Henric till Najell

Scorett på turné

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.234