23948sdkhjf

Soya Concept förvärvar skoföretag

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Soya Concept förvärvar skoföretaget Shoe the Bear och verksamheterna går samman för att öka tillväxten och inte minst stärka modeverksamheternas digitala verksamhet. Skovarumärket har redan i dag har lejonparten av sin försäljning via e-handeln vilket nu väntas gagna Soya Concept.

Partnerna ser fina synergieffekter med sammanslagningen och de tre varumärkena som nu samordnas, Soyaconcept, nya Leveté Room och Shoe the Bear, men ska fortsätta existera separat. Shoe the Bears grundare Thomas Frederiksen och Jakob Fuglsang tar nu plats i ägarkretsen.

- Det finns en anmärkningsvärd synergi i detta samarbete. Med förvärvet av Shoe the Bear får vi enorm kunskap inom e-handel som tillsammans med Soya Concepts kompetenser ger oss möjligheten att ytterligare förstärka alla tre varumärken digitalt på nuvarande och nya marknader. Vi har mycket stora förväntningar på partnerskapet och ser fram emot att komma igång, säger Thomas Viller, vd och medgrundare av Soya Concept i en kommentar.

Nu ska en ny övergripande enhet skapas för att driva e-handel för de tre varumärkena i form av egna webbutiker men även ta hand om försäljning till externa återförsäljare.

Soya Concept har försäljning via  2 500 återförsäljare och Shoe the Bear säljer skor till 20 länder.

Soya Concept, där två av varumärkena sedan tidigare ingår, grundades av Torben Brodersen och Thomas Viller 2002 och har idag en omsättning på 500 miljoner danska kronor.

Shoe the Bear grundades 2007 av Thomas Frederiksen och Jakob Fuglsang och har flera Gazelleutmärkelser under bältet.

De fyra grundarna och ägarna ska fortsätta i den sammanslagna, nya verksamheten.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.224