23948sdkhjf

Odd Molly inledde trögt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I april vinstvarnade modeföretaget och på fredagen kom så kvartalsrapporten som gick i linje med redan kommunicerade siffror.

Kall och sen vår i Sverige, ökande e-handel, reor och kampanjer och svag utveckling i återförsäljarledet påverkade Odd Molly negativt och året inleddes, som tidigare kommunicerat, svagt med ett rejält försäljningstapp om 16 procent.

I rapporten skriver bolaget att trots att man var ”tidigt ute med att anpassa verksamheten till förskjutningen av försäljning mot digitala kanaler så påverkar omställningen i hela branschen modeföretaget".

”Odd Molly har under flera år fokuserat på att öka kontrollen över distributionen, både genom egen säljkår och ökad försäljning i egna kanaler, samt öka andelen försäljning från digitala kanaler. Vi kan konstatera att det givit oss en starkare position då vi i de egna kanalerna har större flexibilitet att styra försäljningen”, skriver bolaget vidare i rapporten.

Under årets första kvartal, 1 januari till 31 mars, uppgick totala nettoomsättningen till 105,5 miljoner kronor (126,1), vilket var en minskning med 16 procent. Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 54,1 procent (54,0). Rörelseresultatet uppgick till -6,7 miljoner kronor (7,5) och resultatet efter skatt uppgick till -6,7 miljoner kronor.

I Odd Molly väntar även vd-skifte senast i augusti då nuvarande vd Anna Attemark aviserade i februari och hon lämnar posten för nytt uppdrag i H&M. Jennie Högstedt Björk, i dag vice vd och sortimentschef efterträder Anna Attemark.

I april meddelade styrelsen att modeföretaget beslutat genomföra en företrädesemission om högst cirka 26,8 miljoner kronor för att nya investeringar då omställningen mot att sälja mer  i egen regi ökar behovet av rörelsekapital i bolaget.

Jennie Högstedt Björk blir därmed den som ska fortsätta modebolagets initiativ att ”stärka positionen ytterligare inom e-handel och internationell expansion, inkluderande omprioriteringar av resurser samt optimering av butiker, organisation och arbetssätt”.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Best of Brands med ny ägare

Detaljhandelsprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik. Ambitionen är att bli en modeportal med utökat sortiment.

Då får modekedjan ny vd

Så ska Odd Mollys kommunikation stärkas - inleder nytt kreativt samarbete

Sandqvist byter läge

Väsk- och accessoarmärket öppnar ny butik i Göteborg i slutet av februari. Ytterligare butik väntar under året för företaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor.

Plus

Från Nelly till Aéryne

Aéryne är en modestartup med innovativa försäljningsstrategier. Möt Siri Vikman: modevärldens stigande stjärna.

Nyhetsbrev

Nu stundar premiär för Löwengrips håraccessoarer

I februari lanseras entreprenören och sociala medierprofilens nya märke Hermine Hold.

Arkiv

Hugo Boss överträffade förväntningarna

Lanserar mässa för sport- och funktionsmaterial

Från kläder till väskor

Butiksnytt
Här öppnar Feet First

Nya ministrar på departementen

Hon blir ny kulturminister.

Jobb & Karriär
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Modemärke med ny identitet

På besök från New York

På måndagen besökte 20 studenter från FIT i New York Stockholm Fashion District. Besöket är en del i ett samarbete som ägde rum för tredje året i rad.

"Nu förtjänar vi priset"

För fjärde gången mottar hon Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.

Butiksnytt
Bestseller på delad yta

Här stänger Polarn O. Pyret

Hon är Årets designer

Carin Rodebjer förärades priset som Årets designer av tidningen Elle. Därtill prisades bland andra Maria Nilsdotter och hållbarhetsprojektet Remake.

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Vad händer hos Bruno?

Oscar Jacobson öppnar i London

Modestipendiater utsedda

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Pep blir Peppercorn igen

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Här stänger River Island

Stilduo för MQ

Prisas för sjal

Lululemon höjer prognos

Herrmodemässa i siffror

Prisökning på mode

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108