23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Odd Molly inledde trögt

I april vinstvarnade modeföretaget och på fredagen kom så kvartalsrapporten som gick i linje med redan kommunicerade siffror.

Kall och sen vår i Sverige, ökande e-handel, reor och kampanjer och svag utveckling i återförsäljarledet påverkade Odd Molly negativt och året inleddes, som tidigare kommunicerat, svagt med ett rejält försäljningstapp om 16 procent.

I rapporten skriver bolaget att trots att man var ”tidigt ute med att anpassa verksamheten till förskjutningen av försäljning mot digitala kanaler så påverkar omställningen i hela branschen modeföretaget".

”Odd Molly har under flera år fokuserat på att öka kontrollen över distributionen, både genom egen säljkår och ökad försäljning i egna kanaler, samt öka andelen försäljning från digitala kanaler. Vi kan konstatera att det givit oss en starkare position då vi i de egna kanalerna har större flexibilitet att styra försäljningen”, skriver bolaget vidare i rapporten.

Under årets första kvartal, 1 januari till 31 mars, uppgick totala nettoomsättningen till 105,5 miljoner kronor (126,1), vilket var en minskning med 16 procent. Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 54,1 procent (54,0). Rörelseresultatet uppgick till -6,7 miljoner kronor (7,5) och resultatet efter skatt uppgick till -6,7 miljoner kronor.

I Odd Molly väntar även vd-skifte senast i augusti då nuvarande vd Anna Attemark aviserade i februari och hon lämnar posten för nytt uppdrag i H&M. Jennie Högstedt Björk, i dag vice vd och sortimentschef efterträder Anna Attemark.

I april meddelade styrelsen att modeföretaget beslutat genomföra en företrädesemission om högst cirka 26,8 miljoner kronor för att nya investeringar då omställningen mot att sälja mer  i egen regi ökar behovet av rörelsekapital i bolaget.

Jennie Högstedt Björk blir därmed den som ska fortsätta modebolagets initiativ att ”stärka positionen ytterligare inom e-handel och internationell expansion, inkluderande omprioriteringar av resurser samt optimering av butiker, organisation och arbetssätt”.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.112|