Odd Molly inledde trögt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I april vinstvarnade modeföretaget och på fredagen kom så kvartalsrapporten som gick i linje med redan kommunicerade siffror.

Kall och sen vår i Sverige, ökande e-handel, reor och kampanjer och svag utveckling i återförsäljarledet påverkade Odd Molly negativt och året inleddes, som tidigare kommunicerat, svagt med ett rejält försäljningstapp om 16 procent.

I rapporten skriver bolaget att trots att man var ”tidigt ute med att anpassa verksamheten till förskjutningen av försäljning mot digitala kanaler så påverkar omställningen i hela branschen modeföretaget".

”Odd Molly har under flera år fokuserat på att öka kontrollen över distributionen, både genom egen säljkår och ökad försäljning i egna kanaler, samt öka andelen försäljning från digitala kanaler. Vi kan konstatera att det givit oss en starkare position då vi i de egna kanalerna har större flexibilitet att styra försäljningen”, skriver bolaget vidare i rapporten.

Under årets första kvartal, 1 januari till 31 mars, uppgick totala nettoomsättningen till 105,5 miljoner kronor (126,1), vilket var en minskning med 16 procent. Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 54,1 procent (54,0). Rörelseresultatet uppgick till -6,7 miljoner kronor (7,5) och resultatet efter skatt uppgick till -6,7 miljoner kronor.

I Odd Molly väntar även vd-skifte senast i augusti då nuvarande vd Anna Attemark aviserade i februari och hon lämnar posten för nytt uppdrag i H&M. Jennie Högstedt Björk, i dag vice vd och sortimentschef efterträder Anna Attemark.

I april meddelade styrelsen att modeföretaget beslutat genomföra en företrädesemission om högst cirka 26,8 miljoner kronor för att nya investeringar då omställningen mot att sälja mer  i egen regi ökar behovet av rörelsekapital i bolaget.

Jennie Högstedt Björk blir därmed den som ska fortsätta modebolagets initiativ att ”stärka positionen ytterligare inom e-handel och internationell expansion, inkluderande omprioriteringar av resurser samt optimering av butiker, organisation och arbetssätt”.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138