Odd Molly vinstvarnar - Omsättning och rörelseresultat faller

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolagets försök till att anpassa verksamheten mot mer digital försäljning inte tillräckliga då försäljningen i egna och återförsäljarnas fysiska butiker minskar.

På torsdagskvällen vinstvarnade bolaget då nettoomsättningen under första kvartalet  minskade med cirka 16 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Rörelseresultat för perioden väntas uppgå till cirka -6,7 miljoner kronor jämfört med ett rörelseresultat på 7,5 miljoner för första kvartalet i fjol. 

Läs också: Stort intresse för Odd Molly

Anledning till raset uppges vara motig fysisk handel med minskad försäljning, rea- och kampanjdriven marknad och ökande e-handel.

Under fjolåret ökade Odd Mollys försäljning i digitala kanaler med 40 procent  och den goda utvecklingen har enligt bolaget fortsatt men är inte tillräcklig för att stävja den vikande försäljningen i fysiska butiker.

I ett pressmeddelande skriver Odd Molly att ”bolaget vidtar fortsatta initiativ för att stärka positionen ytterligare inom e-handel och internationell expansion, inkluderande omprioriteringar av resurser samt optimering av butiker, organisation och arbetssätt”.

Odd Molly har 18 egna fysiska butiker och webbutik samt butiker som drivs av partner och därtill externa återförsäljare.

Siffrorna är preliminära och kommuniceras fastställda i kvartalsrapporten, perioden januari till mars, som offentliggörs den 4 maj. 

Mer om: Odd Molly


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Nyhetsbrev

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178