23948sdkhjf

Odd Molly vinstvarnar - Omsättning och rörelseresultat faller

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolagets försök till att anpassa verksamheten mot mer digital försäljning inte tillräckliga då försäljningen i egna och återförsäljarnas fysiska butiker minskar.

På torsdagskvällen vinstvarnade bolaget då nettoomsättningen under första kvartalet  minskade med cirka 16 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Rörelseresultat för perioden väntas uppgå till cirka -6,7 miljoner kronor jämfört med ett rörelseresultat på 7,5 miljoner för första kvartalet i fjol. 

Läs också: Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Anledning till raset uppges vara motig fysisk handel med minskad försäljning, rea- och kampanjdriven marknad och ökande e-handel.

Under fjolåret ökade Odd Mollys försäljning i digitala kanaler med 40 procent  och den goda utvecklingen har enligt bolaget fortsatt men är inte tillräcklig för att stävja den vikande försäljningen i fysiska butiker.

I ett pressmeddelande skriver Odd Molly att ”bolaget vidtar fortsatta initiativ för att stärka positionen ytterligare inom e-handel och internationell expansion, inkluderande omprioriteringar av resurser samt optimering av butiker, organisation och arbetssätt”.

Odd Molly har 18 egna fysiska butiker och webbutik samt butiker som drivs av partner och därtill externa återförsäljare.

Siffrorna är preliminära och kommuniceras fastställda i kvartalsrapporten, perioden januari till mars, som offentliggörs den 4 maj. 

Mer om: Odd Molly
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

Brixtol Textiles för Ung Cancer

The Kooples mot ny ägare?

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Nyhetsbrev

Prisad modebutik öppnar webbutik

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

Utmanande kvartal för Asos

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

NA-KD till Kompassen

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127