JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Det finns oklara kopplingar mellan JC:s ägare och ägaren av det bolag som tillverkar Crocker-jeans. Det framkommer i Kalibers granskning av modekedjan.

Enligt SR:s Kaliber kan det ha förekommit otillåtna affärer i samband med den rekonstruktion som räddade klädkedjan JC från konkurs i fjol.

Läs också: Så ser nya JC ut

I programmet avslöjas att det fanns kopplingar mellan kedjans kinesiska ägare och det bolag, Smart Perfect Limited, som hade avgörande inflytande över rekonstruktionen i egenskap av att det var största fodringsägare och därmed kunde bidra till att få skulderna nedskrivna.

Företaget Smart Perfect är registrerat i Seychellerna, men med adress i Hongkong, och är det bolag som har köpt jeansmärket Crocker från JC. Men då avtalet är odaterat så vet ingen när affären ägt rum. Skulderna från bolaget om 141 miljoner kronor ska ha uppstått sedan JC blev skyldigt bolaget allt mer pengar.

I programmet menar Marie Karlsson Tuula, som är professor i civilrätt och expert på företagsrekonstruktioner, att omständigheterna ser märkliga ut och att misstanke om brott kan föreligga då kopplingarna mellan bolagen och omständigheter kring försäljningen av Crocker är oklara.

Hon menar att affären kan vara olaglig och ”om affären skedde när JC redan var på väg att få slut på pengar kan företaget ha gynnat en av alla de parter som företaget hade skulder till, framför alla andra. Ett brott som kallas otillbörligt gynnande av borgenär”.

Även rekonstruktören Lennart Olsson deltar i Kalibers program och kan påvisa att modekedjans största leverantör, som under hela rekonstruktionen omnämnts som ett Hongkongföretag, är ett bolag i skatteparadiset Seychellerna. Men han tycker inte att det spelar någon roll.

– Det är möjligt att det kan ha skett en feltolkning eller en översiktlig tolkning av behörigetshandlingen, men samtidigt så har det inte föranlett någon skada. Alltså skadan är om inte den skulden skulle föreligga, säger Lennart Olsson till programmet.

JC:s nuvarande vd Stefano di Martino säger till Kaliber att Gordon Wu inte är delaktig i Smart Perfect.

JC:s kinesiske ägare vill inte medverka i en intervju och anser att uppgifterna i programmet är vaga och att det inte är någon hemlighet att Smart Perfect tillverkar jeans till JC men att JC:s ägare inte är ägare av jeansleverantören. Han säger sig vara utsatt för häxjakt.

Enligt JC är ägaren av Smart Perfect en kinesisk entreprenör som ville satsa på Crocker-varumärket när Gordon Wu och hans bror investerade i modekedjan. I kinesiska bolagsregister upptäcker dock Kaliber att Gordon Wu och hans bror uppger för myndigheterna att det är de som äger rätten att tillverka Crocker-jeans.

I ett mejl skriver modekedjans advokat ”att JC gett all relevant information till domstolen i rekonstruktionen och att Gordon Wu inte är ägare till bolaget i Seychellerna” trots att programmet fått uppgiften att han är ägare när journalisterna når företaget.

Mer om: JC


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så gick det för Björn Borg

Förbättrat resultat men fortsatt tapp i fysiska butiker för modebolaget under första kvartalet. Ljuspunkt är växande e-handel medan utvecklingen i Finland tynger bolaget.

Sneakerduo är herrmodets mäktigaste

Butiksduo, modetrio och Acne Studios vd på modemagasinet Kings lista över de 100 mest inflytelserika männen och kvinnorna inom svenskt herrmode.

Här öppnar Stadium Outlet härnäst

Rekord för Svea

Ökad omsättning och god vinst för Svea i fjol. Nu har modeföretaget flyttat till nya lokaler komplett med syverkstad.

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Amerikansk betaljätte köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Nyhetsbrev

Jobb & karriär
"Med H&M och Cos på CV:t öppnades många möjligheter"

Han ska ansvara för utveckling av nätmodehandlaren Yoox Net-a-Porter Groups nya, egna varumärken.

Arkiv

Habit Modebranschens Dag
Han har vänt Gina Tricot

Efter ett år som vd har han vänt förlust till vinst. Lyssna till Magnus Månsson på Habit Modebranschens Dag i slutet av maj.

Nytt bikinivarumärke med Baliinfluenser

Produktchef och inköpare med ett förflutet från Chantal Thomass och Chantelle, Bik Bok och Nelly ligger bakom nya bikinivarumärket Coco & Nuts.

Handplockat och klassiskt

Herrmodemärke öppnar i Mood

Premiär för butik om nära 900 kvadratmeter i flera våningar.

Snart skosläpp för Minimarket hos Åhléns

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Plus

"Jag är född i en skokartong"

HABIT MÖTER: Det Båstadbaserade skovarumärket Anny Nord har världen som spelplan. Designern Mia Bencker vill ladda skorna med ett socialt engagemang.

Mässa närmare branschen

Lekfullt och kreativt

Ingen kräftgång i nätmodehandeln

God tillväxtsiffra och inledning på året för e-modehandeln, enligt E-barometern för första kvartalet. Totalt ökade e-handelsförsäljningen med 17 procent under första kvartalet.

Nya kategorier och butiker för OuletSverige

Rodebjers e-handel växer efter nysatsning

AI ökar försäljningen i modeföretagets e-handel som nu utgör 15 procent av omsättningen.

Ska representera talanger för kommersiella samarbeten

Pr- och kommunikationsbyrå öppnar talangavdelning med bland andra välkända modeansikten och sociala medier-profiler.

Swipbox till Gränbystaden

Fotgängare och cyklister ökar försäljningen

Här är årets bästa köpcentrum

Nordens bästa köpcentrum ligger i Solna, enligt Nordic Council of Shoppingcenters.

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Samarbete för Nikben

Designduos kläder miljömärks

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butik för Frenn

Plus

Därför räds inte Lager 157 Amazon

MyTaste med ny vd

Klockföretag tappar marknadsdirektör

Firar tio med strumplåda

Här öppnar Arket

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168