23948sdkhjf

Så sålde Nelly - Väntat tapp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nelly presterade under Qliro Groups förväntningar och nu accelereras arbetet för att nå lönsamhet. Andelen egna varumärken har ökat rejält.

Qliro Group aviserade redan i början av april att första kvartalet, perioden januari till mars, utvecklades svagt på grund av bland annat högre returgrad i Nelly och omorganisation inom Cdon Marketplace.

Läs också: Så sålde Nelly – omsättningsförväntningar sänks med nytt fokus

För Nelly minskade rörelseresultatet före av och nedskrivningar till -14,9 (12,3) miljoner kronor. Marknadsföringskostnaderna ökade med 8 miljoner kronor till 26 miljoner kronor vilket motsvarar 9 procent av omsättningen.

Ökad marknadsföring ledde till högre orderingång om 15 procent men förlängda returer och leveransstrul ledde till att omsättningsökningen till slut landade på 3 procent. Beställningar för cirka 13 miljoner kronor fördröjdes vid påsk och levererades i andra kvartalet.

I veckan aviserades även att Nellys vd Jan Wallsin lämnar bolaget efter mindre än ett år på posten och efterträds tillfälligt av Anna Ullman Sersé.

Andelen egna varumärken har ökat från 37 procent till 46 procent och i rapporten skriver Qliro Group att "kärnan är de egna varumärkena som kompletteras med en portfölj om cirka 200 externa varumärken". Lagret har ökats för att skapa förutsättningar till tillväxt skriver bolaget i rapporten och säger även att hälften av besöken och köpen nu kommer via mobiltelefon. 

Nelly ökade under kvaratlet lagret för att skapa förutsättningar för tillväxt. Det långsiktiga målet för Nelly är att uppnå en organisk genomsnittlig  tillväxt om 8 procent per år och generera en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar om minst 6 procent.

Qliro Groups nettoomsättning ökade 2 procent till 716,1 miljoner kronor (705,3) och bruttomarginalen var 18,9 procent för kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till -58,8 (-19,4) miljoner kronor och resultatet efter skatt uppgick till 91,0 (-22,9) miljoner kronor för kvartalet.

Mer om: Nelly | Qliro Group
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Nyhetsbrev

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Arkiv

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Lanseringsdags för The Wiman

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.221