Returer tynger Nelly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Qliro Groups första kvartal belastas av fördröjda leveranser, fler returer och ökade satsningar på marknadsföring för Nelly och omorganisation inom Cdon Marketplace.

E-handelskoncernen Qliro Group vinstvarnar inför första kvartalet då bland annat högre returgrad och ökade marknadsföringskostnader tynger Nellys resultat. I jämförelse med samma period förra året påverkades resultatet negativt med cirka 16 miljoner kronor på grund av returökningar.

Läs också: Nelly ska sälja Lindex trosor

Ökad marknadsföring ledde dock till högre orderingången för Nelly, en ökning med 15 procent under första kvartalet. Dock landar omsättningsökningen på 2 procent som en följd av fördröjda leveranser kring påsk och ökade returer. En kampanj med förlängd returrätt i det fjärde kvartalet slår även den mot resultatet.

– Nelly är fortsatt välpositionerat för lönsam tillväxt inom sin nisch av mode på nätet. Vi ser trenden av ökade returer som en naturlig del i köpbeteendet på nätet. Då vår ambition är att accelerera tillväxten kommer vi kontinuerligt förstärka vårt kunderbjudande och förenkla för kunderna att få och returnera varor, säger Marcus Lindqvist vd och koncernchef på Qliro Group i en kommentar.

Resultatet påverkas även negativt av ökade satsningar på marknadsföring och förändringar i organisation hos nätmodehandlaren.

Koncernens resultat tyngs även av omorganisation inom Cdon Marketplace och plattformens inriktningsförändringar mot att bli en nordisk marknadsplats för externa handlare vilket belastade resultatet med cirka 7 miljoner kronor i första kvartalet.

Slutgiltiga siffror för e-handelskoncernen presenteras i delårsrapporten för första kvartalet 20 april.

Mer om: Nelly | Qilro Group


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kinesisk jätte vill till Europa

H&M i strid med facket

Asos - nu på svenska

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Nyhetsbrev

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

Arkiv

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Minskad framtidstro hos handlarna

Zalando större än H&M under sommaren

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.22