Returer tynger Nelly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Qliro Groups första kvartal belastas av fördröjda leveranser, fler returer och ökade satsningar på marknadsföring för Nelly och omorganisation inom Cdon Marketplace.

E-handelskoncernen Qliro Group vinstvarnar inför första kvartalet då bland annat högre returgrad och ökade marknadsföringskostnader tynger Nellys resultat. I jämförelse med samma period förra året påverkades resultatet negativt med cirka 16 miljoner kronor på grund av returökningar.

Läs också: Nelly ska sälja Lindex trosor

Ökad marknadsföring ledde dock till högre orderingången för Nelly, en ökning med 15 procent under första kvartalet. Dock landar omsättningsökningen på 2 procent som en följd av fördröjda leveranser kring påsk och ökade returer. En kampanj med förlängd returrätt i det fjärde kvartalet slår även den mot resultatet.

– Nelly är fortsatt välpositionerat för lönsam tillväxt inom sin nisch av mode på nätet. Vi ser trenden av ökade returer som en naturlig del i köpbeteendet på nätet. Då vår ambition är att accelerera tillväxten kommer vi kontinuerligt förstärka vårt kunderbjudande och förenkla för kunderna att få och returnera varor, säger Marcus Lindqvist vd och koncernchef på Qliro Group i en kommentar.

Resultatet påverkas även negativt av ökade satsningar på marknadsföring och förändringar i organisation hos nätmodehandlaren.

Koncernens resultat tyngs även av omorganisation inom Cdon Marketplace och plattformens inriktningsförändringar mot att bli en nordisk marknadsplats för externa handlare vilket belastade resultatet med cirka 7 miljoner kronor i första kvartalet.

Slutgiltiga siffror för e-handelskoncernen presenteras i delårsrapporten för första kvartalet 20 april.

Mer om: Nelly | Qilro Group


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149