23948sdkhjf

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Sportamores försäljning ökade med drygt 20 procent under första kvartalet. Sen vår gav möjlighet att sälja av vinterprodukter.

Försäljningen uppgick under första kvartalet, januari till mars, till 209,6 miljoner kronor (173,5)  vilket är en försäljningstillväxt om 20,8 procent (18,1).

"Första kvartalet 2018 utgör starten på ett nytt kapitel för Sportamore. Med 2017 års infrastruktursatsningar i ryggen börjar nu arbetet med att växla ut våra nya möjligheter på allvar. Vår nya logistikfunktion fortsätter att leverera och utvecklas som planererat till ett allt viktigare vapen i arbetet med att erbjuda marknadens bästa service till våra kunder", skriver bolagets vd Johan Ryding.

Det justerade rörelseresultatet landade på 3,3 miljoner kronor för första kvartalet jämfört med 3,4 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.

Vi har inför året valt att spänna bågen och öka våra inköpsnivåer för att möjliggöra en högre tillväxttakt och vi står nu med ett välfyllt lager av säsongsaktuella varor – redo att möta våren och sommaren 2018."

I rapporten skriver e-handlaren att satsningar också på marknadsföring och breddmediaköp ökat jämfört med samma period föregående år och att det kostar i det korta perspektivet men brukar enligt bolaget ge goda effekter på längre sikt.

Under perioden har bolaget lanserat nya hemleveransalternativ på kvällstid tillgängligt för 70 procent av kunderna och möjlighet till samma dags-leverans i Stockholm. Bolaget arbetar vidare med lagerfunktionerna och skriver i rapporten att ”den genomsnittliga hanteringstiden per order minskat från 24 till 14 timmar under kvartalet”.

Varulagret beskrivs som kurant där mindre än10 procent är äldre än sex månader.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094