23948sdkhjf

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sportamores försäljning ökade med drygt 20 procent under första kvartalet. Sen vår gav möjlighet att sälja av vinterprodukter.

Försäljningen uppgick under första kvartalet, januari till mars, till 209,6 miljoner kronor (173,5)  vilket är en försäljningstillväxt om 20,8 procent (18,1).

"Första kvartalet 2018 utgör starten på ett nytt kapitel för Sportamore. Med 2017 års infrastruktursatsningar i ryggen börjar nu arbetet med att växla ut våra nya möjligheter på allvar. Vår nya logistikfunktion fortsätter att leverera och utvecklas som planererat till ett allt viktigare vapen i arbetet med att erbjuda marknadens bästa service till våra kunder", skriver bolagets vd Johan Ryding.

Det justerade rörelseresultatet landade på 3,3 miljoner kronor för första kvartalet jämfört med 3,4 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.

Läs också: Sportamore ökade förlusten

Vi har inför året valt att spänna bågen och öka våra inköpsnivåer för att möjliggöra en högre tillväxttakt och vi står nu med ett välfyllt lager av säsongsaktuella varor – redo att möta våren och sommaren 2018."

I rapporten skriver e-handlaren att satsningar också på marknadsföring och breddmediaköp ökat jämfört med samma period föregående år och att det kostar i det korta perspektivet men brukar enligt bolaget ge goda effekter på längre sikt.

Under perioden har bolaget lanserat nya hemleveransalternativ på kvällstid tillgängligt för 70 procent av kunderna och möjlighet till samma dags-leverans i Stockholm. Bolaget arbetar vidare med lagerfunktionerna och skriver i rapporten att ”den genomsnittliga hanteringstiden per order minskat från 24 till 14 timmar under kvartalet”.

Varulagret beskrivs som kurant där mindre än10 procent är äldre än sex månader.

Mer om: Sportamore
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Balenciaga à la Provrummet

Ny designutbildning i Åre

Vill skapa skoklassiker

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos Eivy

Nyhetsbrev

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Arkiv

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Skandinaviskt under ett tak

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176