23948sdkhjf

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sportamores försäljning ökade med drygt 20 procent under första kvartalet. Sen vår gav möjlighet att sälja av vinterprodukter.

Försäljningen uppgick under första kvartalet, januari till mars, till 209,6 miljoner kronor (173,5)  vilket är en försäljningstillväxt om 20,8 procent (18,1).

"Första kvartalet 2018 utgör starten på ett nytt kapitel för Sportamore. Med 2017 års infrastruktursatsningar i ryggen börjar nu arbetet med att växla ut våra nya möjligheter på allvar. Vår nya logistikfunktion fortsätter att leverera och utvecklas som planererat till ett allt viktigare vapen i arbetet med att erbjuda marknadens bästa service till våra kunder", skriver bolagets vd Johan Ryding.

Det justerade rörelseresultatet landade på 3,3 miljoner kronor för första kvartalet jämfört med 3,4 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.

Läs också: Sportamore värvar logistikchef från Apoteket

Vi har inför året valt att spänna bågen och öka våra inköpsnivåer för att möjliggöra en högre tillväxttakt och vi står nu med ett välfyllt lager av säsongsaktuella varor – redo att möta våren och sommaren 2018."

I rapporten skriver e-handlaren att satsningar också på marknadsföring och breddmediaköp ökat jämfört med samma period föregående år och att det kostar i det korta perspektivet men brukar enligt bolaget ge goda effekter på längre sikt.

Under perioden har bolaget lanserat nya hemleveransalternativ på kvällstid tillgängligt för 70 procent av kunderna och möjlighet till samma dags-leverans i Stockholm. Bolaget arbetar vidare med lagerfunktionerna och skriver i rapporten att ”den genomsnittliga hanteringstiden per order minskat från 24 till 14 timmar under kvartalet”.

Varulagret beskrivs som kurant där mindre än10 procent är äldre än sex månader.

Mer om: Sportamore


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ny hos Scandinavian Man

Butiksnytt
Swims med butik

Kedjorna som driver omsättningen

Habit Modegalan
Årets designer enligt Habit

Vem som föräras titeln Årets Designer tillkännages under Habit Modegalan. Här är finalisterna.

Nytt H&M-koncept även till Sverige

Plus

Nylonbonanza i vårens streetmode

HABITS TRENDRAPPORTER VÅR 2019 DEL 1/7: Nytänkande färgkrockar, tonårsflirtar med 1970- och 80-talet och manlig minimalism. Vårens streetmode levererar både kreativt och kommersiellt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Underklädeskedja öppnar outlet

Arkiv

"Starkare plattform för svenskt mode"

I februari väntas visningsveckan, Stockholm Fashion Week, sammanfalla med Stockholm Fashion District och Design Week.

Hit går Cheap Monday

Varumärket väljer kommunikationsbyrå efter att ha skött den biten själva.

Från egna lager via Sportamore - Adidas först ut att testa ny affärsmodell

Ciff satsar ungt

Ciff Kids blir i januari Ciff Youth.

Höjt tillväxtmål för Nelly

Habit Modegalan
De har chans till modepris

Under Habit Modegalan avslöjas vem som blir Modesveriges nykomling. Här är finalisterna.

Jobb & Karriär
Ganni med ny vd

Har tidigare arbetat med varumärken som Maison Martin Margiela, Diesel och Marni.

Så går det för modebranschen

HABIT MARKNADSANALYS: Habit publicerar nyckeltalen för totalt 234 modeföretag 2017 och sammanfattar fjolåret här.

Så ser en hållbar ledare ut

Butiksnytt
Modetillskott i MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

1

Habit Modegalan
The Terrace nu i Göteborg

Efter drygt tio år i Stockholm har butikskonceptet öppnat ny butik. Inköparduon och konceptets grundare är nominerade till Årets inköpare i Habit Modegalan.

H&M: Ikeasfärens intåg är en "långsiktig finansiell investering"

Vestiaire Collective med nytt utseende

Habit Modegalan
Välkomna till Habit Modegalan

Nu är det bara två veckor kvar till Habit Modegalan. Under kvällen ska 12 vinnare koras. Galan leds i år av Kakan Hermansson.

Habit Modegalan
De är finalister i Årets modeexportpris

Två premiumvarumärken och ett friluftsvarumärke har chans att föräras Habits branschpris.

Jobb & Karriär
GSL lämnar över skomärke

Tidigare tillförordnad vd och exportchef hos Elvine ska ta hand om expansionen för skomärket Jim Rickey Stockholm.

VRG tvärnitade under fjärde kvartalet

Sko- och accessoarkoncernen avslutade året med tapp i försäljning och kraftigt försämrat resultat.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Så gör H&M med Nyden

Superdry vinstvarnar

Satsar på manlig fägring

Katastrofår för Kappahl

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Norsk modekedja blir dansk

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161