8 tips för att möta Amazon

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Så kan du förbereda dig för nätjätten.

Vissa handelsaktörer står väl rustade för en konkurrent som Amazon - många konkurrerar redan i dag med nätgiganten på sina exportmarknader. För den som inte har förberett sig följer här åtta tips från HUI Research och Handelsrådet.

1. Se över ditt erbjudande och sortiment. Sämst till ligger aktörer som priskrigar med ett brett och grunt sortiment. 

2. Satsa på egna varumärken. Detaljist- och grossistledet pressas hårdast. Att enbart vara en återförsäljare av varumärken kommer att vara svårt när aktörer som Amazon och Zalando är större, snabbare och billigare. 

3. Specialicera dig. Amazon är en maskin som inte är bäst på allt. Nischade aktörer som specialicerat sig på ett intresse, bygger forum och communitys, är vinnare. 

4. Addera tjänster och bjud på kunskap. Med hög servicegrad och engagerad och kunnig personal kan du möta Amazon.

5. Lär av andra aktörer. Till exempel NA-KD och Daniel Wellington som via sociala medier och influencer når en enorm marknad. 

6. Butiken har fortfarande relevans. Med rätt läge och en digital strategi kan den ha den fördel framför Amazon. 

7. Förkovra dig. Förstå Amazons plattform och hur du säljer via denna; det kan bli ett fönster till världen. 

8. Bli digital. 

Läs även: "Fysiska butiker sätts under press"

Läs även: "10 hot och möjligheter med Amazon"

 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mingel med systermärke - Weekly

Style Sweden lanserar nytt varumärke.

Vill växa med fler butiker

Jumperfabriken gör sitt bästa kvartal någonsin. Nu ska det tioårsjubilerande modeföretaget fortsätta satsa på e-handel och letar även lokaler för fler butiker.

Han lämnar också Nelly

Efter Göteborg väntar Malmö

Ny ägare till Rådhuset

Cos till Pitti Uomo

Nyhetsbrev

Plus

Widell och Schulman siktar internationellt

Medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman är på god väg att byta epitet. Med eget klädvarumärke och en internationell e-handelssajt i startgroparna ger de sig in i modebranschen på allvar.

Arkiv

Modemässa satsar hållbart

IC Group höjer resultatprognos

Medalj till House of Dagmars grundare

På måndagskvällen förärades en av modemärkets grundare Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj.

Nya märken hos Molino pr

JC-granskningen: Otillåtna affärer kan ha förekommit

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

J.Lindeberg öppnar nytt

Här nyetableras modemärket med fysisk butik i veckan.

Asket gör upp med ursprungsmärkning - Utmanar fler till transparens

Under en vecka - var fjärde handlare utsatt för stöld

Nystart för Hackett i Norden

Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Bubble London läggs ned

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Plus

Genombrott för Swedish Stockings

Med ny delägare satsar strumpbyxvarumärket på en aggressiv tillväxttakt 2018. Drivkraften är bland annat den nyligen påbörjade exportoffensiven i USA, medan miljötänkandet alltjämt är grunden.

Tillfälligt för skomärke

Skovarumärket CQP öppnar ny pop up-butik i Stockholm.

Han är Kronabys ansikte utåt

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Dit går VRG

Sneakeraktör mot nya händer?

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Dags att anmäla brott i butik

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Plus

Nytändning på Topeco

Oförändrat i Footway Group

Pitti Uomo byter representant

Ny Sverigechef till H&M

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162