”Fysiska butiker sätts under press”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Fysisk handel kommer få en tuff match när Amazon gör entré i Sverige. Det konstateras i en ny rapport från HUI och Handelsrådet.

Amazon sägs äntra den svenska marknaden lagom till Black Friday. Vad bolagets närvaro kommer att göra med svensk detaljhandel är det många som siar om. Med en omsättning på 178 miljarder dollar i fjol och med en e-handelsandel på 44 procent i USA, är det ingen tvekan om att det är en gigant som svensk detaljhandel kommer ha att göra med.

I ryggen har Amazon en enorm logistikapparat, som parallellt med lojalitetsprogrammet Prime, utgör bolagets främsta styrkor. Om nätjätten går in med full kraft i Sverige kommer den att skaka om svensk detaljhandel rejält. Men om Amazon varken satsar med egen logistik eller kundklubb, kommer konkurrensen se annorlunda ut. Det konstaterade Jonas Arnberg, vd för HUI Research, när han under onsdagsmorgonen presenterade rapporten ”Vad händer när Amazon kommer?”.

Den amerikanska e-handlaren har ännu ett trumfkort: I fjol satsades 200 miljarder kronor på forskning och innovationer.

Läs också: Swedish Hasbeens får draghjälp på Amazon

– Det kommer vara enormt tufft att möta en aktör som lägger all vinst på forskning, sade Jonas Arnberg, och hävdade att det kommer ställas helt nya krav på kompetens i svensk detaljhandel framöver.

– Det är bara att inse att Amazon kommer stressa fram ett kompetenslyft i handeln. Att addera kunskap är ett jättejobb som handeln har framför sig.

Den mest påtagliga konsekvensen är att fysisk handel sätts under press.

– Amazon kommer att accelerera e-handelns tillväxt vilket framför allt kommer påverka den fysiska handeln. Därför måste man digitalisera om man inte redan gjort det, sade Jonas Arnberg.

Läs också: Därför räds inte Lager 157 Amazon

Men även svenska e-handlare kommer att känna av Amazons närvaro.

– Från att ha haft det trevligt pressas man från flera håll; kedjorna som kommer kampanja sig in och den internationella e-handeln.

En annan konsekvens blir att detaljisterna och grossisterna kommer att rundas. Hur plattformskonsumtionen kommer att påverkas är ovisst.

– Sverige har ingen plattform att handla från i dag. Men plattformar är kanske ingenting för Sverige och då kommer Amazon inte att vara så hett.

Läs också: "Utmanande och sporrande"

Något svar på hur stort bolaget blir i Sverige finns inte att hitta i rapporten.

– Det går inte att svara på för vi vet inte hur de satsar. Tar de inte Prime och egen logistik hit blir det inte lika häftigt, sade Jonas Arnberg, som i slutet av presentationen konstaterade att om Amazon misslyckas i Sverige kommer någon annan digital jätte att ta över.

Läs även: "10 hot och möjligheter med Amazon", Habits sammanfattning av rapporten i tio korta punkter.  

Läs även: 8 tips för att möta Amazon



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Istället för droger träningskläder

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Hon lämnar Ellos

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204