23948sdkhjf

”Fysiska butiker sätts under press”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Fysisk handel kommer få en tuff match när Amazon gör entré i Sverige. Det konstateras i en ny rapport från HUI och Handelsrådet.

Amazon sägs äntra den svenska marknaden lagom till Black Friday. Vad bolagets närvaro kommer att göra med svensk detaljhandel är det många som siar om. Med en omsättning på 178 miljarder dollar i fjol och med en e-handelsandel på 44 procent i USA, är det ingen tvekan om att det är en gigant som svensk detaljhandel kommer ha att göra med.

I ryggen har Amazon en enorm logistikapparat, som parallellt med lojalitetsprogrammet Prime, utgör bolagets främsta styrkor. Om nätjätten går in med full kraft i Sverige kommer den att skaka om svensk detaljhandel rejält. Men om Amazon varken satsar med egen logistik eller kundklubb, kommer konkurrensen se annorlunda ut. Det konstaterade Jonas Arnberg, vd för HUI Research, när han under onsdagsmorgonen presenterade rapporten ”Vad händer när Amazon kommer?”.

Den amerikanska e-handlaren har ännu ett trumfkort: I fjol satsades 200 miljarder kronor på forskning och innovationer.

Läs också: Klartecken för kompetenslyft

– Det kommer vara enormt tufft att möta en aktör som lägger all vinst på forskning, sade Jonas Arnberg, och hävdade att det kommer ställas helt nya krav på kompetens i svensk detaljhandel framöver.

– Det är bara att inse att Amazon kommer stressa fram ett kompetenslyft i handeln. Att addera kunskap är ett jättejobb som handeln har framför sig.

Den mest påtagliga konsekvensen är att fysisk handel sätts under press.

– Amazon kommer att accelerera e-handelns tillväxt vilket framför allt kommer påverka den fysiska handeln. Därför måste man digitalisera om man inte redan gjort det, sade Jonas Arnberg.

Läs också: Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Men även svenska e-handlare kommer att känna av Amazons närvaro.

– Från att ha haft det trevligt pressas man från flera håll; kedjorna som kommer kampanja sig in och den internationella e-handeln.

En annan konsekvens blir att detaljisterna och grossisterna kommer att rundas. Hur plattformskonsumtionen kommer att påverkas är ovisst.

– Sverige har ingen plattform att handla från i dag. Men plattformar är kanske ingenting för Sverige och då kommer Amazon inte att vara så hett.

Läs också: Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Något svar på hur stort bolaget blir i Sverige finns inte att hitta i rapporten.

– Det går inte att svara på för vi vet inte hur de satsar. Tar de inte Prime och egen logistik hit blir det inte lika häftigt, sade Jonas Arnberg, som i slutet av presentationen konstaterade att om Amazon misslyckas i Sverige kommer någon annan digital jätte att ta över.

Läs även: "10 hot och möjligheter med Amazon", Habits sammanfattning av rapporten i tio korta punkter.  

Läs även: 8 tips för att möta Amazon

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Utmanande kvartal för Asos

Nyhetsbrev

Team Sportia-butik i konkurs

Arkiv

JD Sports förvärvar sportkedja

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

MQ gör företrädesemission

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Plus

Balenciagas uttolkare

Miss Mary rekryterar från Happy Socks

Underklädesföretaget har ny finanschef och därtill förstärks bolaget med nya namn i styrelsen och i delägarkretsen.

Jobb & Karriär
Hon går till Boomerang

Hon har klivit på som operativ chef för Boomerang och kommer närmast från Newhouse.

Plus

Svenska herrmodets magnat

Att följa Roger Tjernbergs karriär är att skriva ett stycke svensk textilhistoria. Möt Habits Hederspristagare som blåst liv i två hundraåringar och fått dem att blomstra.

Full transparens för Fristads - milstolpe inom miljödeklaration av plagg

Har tagit fram nytt mätverktyg och vill sätta ny standard.

Butiksnytt
Les Deux ökar närvaron i Sverige

Wearegroup hyllar och nytolkar favoritplagg

Kreativ studio har plockat fram åtta plaggmodeller i begränsad upplaga i samarbete med AW Bauer & Co.

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Givenchy till Pitti Uomo

Plus

Care of Carl till nya nivåer

Henning Källqvist, grundare av Care of Carl, har påbörjat en ny tillväxtresa med majoritetsägaren Litorina.

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Närgången mode-vd lämnar efter internutredning

Kenzas Ivyrevel poppar upp på fler ställen

Då öppnar Uniqlo i Köpenhamn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124