”Fysiska butiker sätts under press”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Fysisk handel kommer få en tuff match när Amazon gör entré i Sverige. Det konstateras i en ny rapport från HUI och Handelsrådet.

Amazon sägs äntra den svenska marknaden lagom till Black Friday. Vad bolagets närvaro kommer att göra med svensk detaljhandel är det många som siar om. Med en omsättning på 178 miljarder dollar i fjol och med en e-handelsandel på 44 procent i USA, är det ingen tvekan om att det är en gigant som svensk detaljhandel kommer ha att göra med.

I ryggen har Amazon en enorm logistikapparat, som parallellt med lojalitetsprogrammet Prime, utgör bolagets främsta styrkor. Om nätjätten går in med full kraft i Sverige kommer den att skaka om svensk detaljhandel rejält. Men om Amazon varken satsar med egen logistik eller kundklubb, kommer konkurrensen se annorlunda ut. Det konstaterade Jonas Arnberg, vd för HUI Research, när han under onsdagsmorgonen presenterade rapporten ”Vad händer när Amazon kommer?”.

Den amerikanska e-handlaren har ännu ett trumfkort: I fjol satsades 200 miljarder kronor på forskning och innovationer.

Läs också: Därför räds inte Lager 157 Amazon

– Det kommer vara enormt tufft att möta en aktör som lägger all vinst på forskning, sade Jonas Arnberg, och hävdade att det kommer ställas helt nya krav på kompetens i svensk detaljhandel framöver.

– Det är bara att inse att Amazon kommer stressa fram ett kompetenslyft i handeln. Att addera kunskap är ett jättejobb som handeln har framför sig.

Den mest påtagliga konsekvensen är att fysisk handel sätts under press.

– Amazon kommer att accelerera e-handelns tillväxt vilket framför allt kommer påverka den fysiska handeln. Därför måste man digitalisera om man inte redan gjort det, sade Jonas Arnberg.

Läs också: "Utmanande och sporrande"

Men även svenska e-handlare kommer att känna av Amazons närvaro.

– Från att ha haft det trevligt pressas man från flera håll; kedjorna som kommer kampanja sig in och den internationella e-handeln.

En annan konsekvens blir att detaljisterna och grossisterna kommer att rundas. Hur plattformskonsumtionen kommer att påverkas är ovisst.

– Sverige har ingen plattform att handla från i dag. Men plattformar är kanske ingenting för Sverige och då kommer Amazon inte att vara så hett.

Läs också: "Amazon kommer ta betydande marknadsandelar"

Något svar på hur stort bolaget blir i Sverige finns inte att hitta i rapporten.

– Det går inte att svara på för vi vet inte hur de satsar. Tar de inte Prime och egen logistik hit blir det inte lika häftigt, sade Jonas Arnberg, som i slutet av presentationen konstaterade att om Amazon misslyckas i Sverige kommer någon annan digital jätte att ta över.

Läs även: "10 hot och möjligheter med Amazon", Habits sammanfattning av rapporten i tio korta punkter.  

Läs även: 8 tips för att möta Amazon



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Nyhetsbrev

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151