23948sdkhjf

”Fysiska butiker sätts under press”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Fysisk handel kommer få en tuff match när Amazon gör entré i Sverige. Det konstateras i en ny rapport från HUI och Handelsrådet.

Amazon sägs äntra den svenska marknaden lagom till Black Friday. Vad bolagets närvaro kommer att göra med svensk detaljhandel är det många som siar om. Med en omsättning på 178 miljarder dollar i fjol och med en e-handelsandel på 44 procent i USA, är det ingen tvekan om att det är en gigant som svensk detaljhandel kommer ha att göra med.

I ryggen har Amazon en enorm logistikapparat, som parallellt med lojalitetsprogrammet Prime, utgör bolagets främsta styrkor. Om nätjätten går in med full kraft i Sverige kommer den att skaka om svensk detaljhandel rejält. Men om Amazon varken satsar med egen logistik eller kundklubb, kommer konkurrensen se annorlunda ut. Det konstaterade Jonas Arnberg, vd för HUI Research, när han under onsdagsmorgonen presenterade rapporten ”Vad händer när Amazon kommer?”.

Den amerikanska e-handlaren har ännu ett trumfkort: I fjol satsades 200 miljarder kronor på forskning och innovationer.

Läs också: Då backar köpcentrumen

– Det kommer vara enormt tufft att möta en aktör som lägger all vinst på forskning, sade Jonas Arnberg, och hävdade att det kommer ställas helt nya krav på kompetens i svensk detaljhandel framöver.

– Det är bara att inse att Amazon kommer stressa fram ett kompetenslyft i handeln. Att addera kunskap är ett jättejobb som handeln har framför sig.

Den mest påtagliga konsekvensen är att fysisk handel sätts under press.

– Amazon kommer att accelerera e-handelns tillväxt vilket framför allt kommer påverka den fysiska handeln. Därför måste man digitalisera om man inte redan gjort det, sade Jonas Arnberg.

Läs också: Amazons garderob till Europa

Men även svenska e-handlare kommer att känna av Amazons närvaro.

– Från att ha haft det trevligt pressas man från flera håll; kedjorna som kommer kampanja sig in och den internationella e-handeln.

En annan konsekvens blir att detaljisterna och grossisterna kommer att rundas. Hur plattformskonsumtionen kommer att påverkas är ovisst.

– Sverige har ingen plattform att handla från i dag. Men plattformar är kanske ingenting för Sverige och då kommer Amazon inte att vara så hett.

Läs också: Kedjorna som driver omsättningen

Något svar på hur stort bolaget blir i Sverige finns inte att hitta i rapporten.

– Det går inte att svara på för vi vet inte hur de satsar. Tar de inte Prime och egen logistik hit blir det inte lika häftigt, sade Jonas Arnberg, som i slutet av presentationen konstaterade att om Amazon misslyckas i Sverige kommer någon annan digital jätte att ta över.

Läs även: "10 hot och möjligheter med Amazon", Habits sammanfattning av rapporten i tio korta punkter.  

Läs även: 8 tips för att möta Amazon



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Boomerang söker ny vd

Fredrik Larsson har slutat som vd på Boomerang efter drygt ett halvår på posten.

Så sålde Lexington Company

Minskad omsättning för Björn Borg

Fördjupat samarbete för kreativa branscher

Vinnare av Show Up Fashion Award

Modeduo bakom märket Johannes Adele vann nationella entreprenörstävlingen i mode. Priset delades ut i Borås på torsdagen.

Butiksnytt
Ganni öppnar butik i Stockholm

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

”Utan Altor är resan omöjlig”

Expansion i USA och Asien ska bana väg för Revolutionraces tillväxt. Men grundarna riskerar att tappa kontrollen över företaget nästa år när riskkapitalisten Altor kan bli majoritetsägare.

Arkiv

Chiquelle etablerar bolag i Norge

E-modehandlaren expanderar med tullfria leveranser.

Butiksnytt
Maska med butik

Ny studiobutik ska också serva e-handelskunder.

Handlarna tror på julen

Imaginärt för Carlings

Vestiaire Collective med ny vd

Butiksnytt
Nya under i Solna

Plus

Revolutionrace växer rekordsnabbt

Med en tillväxt på 150 procent var e-handlaren Revolutionrace en av förra årets tillväxtraketer. Boråsföretaget, som har revolutionerat outdoorbranschen med både färg och pris fortsätter ökningstakten tillsammans med riskkapitalisten Altor. Om drygt fyra år är målet en miljard kronor.

Mässfusion i Berlin

Skräddarsydda kartonger i e-handlarens nya lager

Kläder i topp under Black Friday

Så mycket ökar omsättningen mot i fjol, enligt Svensk Handel.

Hon är ett stjärnskott

Butiksnytt
Efter Best of Brands - satsar med ny butik

Kedjans tidigare vd Henrik Hultman satsar med ny multibrandbutik i Asecs. Därtill är han aktuell som delägare i en butik för Jeansbolaget i Jönköping.

Här lägger Åhléns ned – efter 59 år

Jobb & Karriär
ATP Ateliers grundare till e-modehandlare

Hon går in i Nellys styrelse och lägger därmed ytterligare styrelseuppdrag på CV:et.

Oförändrat hos VRG

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Jobb & Karriär
Från Houdini Sportswear till Texstar

Jobb & Karriär
Han lämnar Scorett

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Jobb & Karriär
Elektronikjättens vd till sportkedjan

Ny styrelse till SFC

Butiksnytt
Här öppnar Esprit

Zara drar upp farten online

Logistikpris till Zalando

Här byter Team Sportia läge

Oförändrat hos Kappahl

Canada Goose förvärvar skobolag

Jobb & Karriär
Twilfits vd lämnar företaget

Habit Modegalan
De har den bästa logistiken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.202