23948sdkhjf

Kall vår förlamade modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Färre försäljningsdagar, stark jämförelsemånad och segdragen vinter slog mot modehandeln i mars och skoförsäljningen dök. Stilindex inkluderar nu även företagens e-handel.

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och på nätet mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 4,5 procent i mars jämfört med samma månad förra året.

Läs också: Tapp i klädhandeln - tillväxt i skohandeln

Motsvarande siffra för skoförsäljningen visar en minskning om hela 19,6 procent enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Med start i mars visar Stilindex försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker med deras e-handel inkluderad.


– Vi kan se att e-handeln ökar mycket i procent men ganska lite i kronor. Och även om e-handeln bättrade på försäljningsutfallet i mars något blev det en kylig start på vårförsäljningen, inte minst för skohandelns del, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil i en kommentar.

Hittills i år har klädförsäljningen minskat med 5,7 procent, med e-handelssiffrorna inräknade, och försäljningen av skor minskat med 12,2 procent för skor.

– Utfallet är en dyster läsning för modeföretagen. Med detta sagt törs jag dock sticka ut hakan och påstå att april kommer att visa positiva siffror med en försäljningsdag mer, svaga jämförelsesiffror från 2017 och ett vårväder som åtminstone för stunden värmer modebutikerna. Kort sagt, allt som gjorde mars till en trist historia kan göra april till en solskenshistoria, säger Mikael Sandström.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Karl Lagerfeld död

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Sportamore lägger till marknad

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Nyhetsbrev

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Arkiv

Our Legacy bygger ut

Butiken i London utökas.

Butiksnytt
Här öppnar Veronica Virta nytt

1

Vd-skifte hos Eton

Hans Davidson lämnar över vd-posten efter 30 år. Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Tvärstopp för Odd Molly

Stickad elegans

Grundare av pr- och kommunikationsbyrå ligger bakom nytt stickatmärke.

Bubbleroom blickar mot öst

Artist ansikte för Oscar Jacobson i vår

Sverigeaktuell artist i modeföretagets vårkampanj.

Jobb & Karriär
Åhléns smälter samman marknad och försäljning - då får marknadschefen gå

Hon kliver in i ny och utökad roll hos varuhuskedjan.

Plus

6 trender, utmaningar och rock’n roll

TRENDER 2019: Digitaliseringen rör upp och ställer till, men skapar också nya möjligheter. Här spanar Moon-Suck Song om året.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Ny vd till Pandora

Plus

”Förbered en Amazon-strategi”

TRENDER 2019. Blir 2019 året då Amazon kommer till Sverige? Oavsett vad, gäller det att tackla e-handelsjättens framfart. Har du inte någon strategi på plats är det hög tid.

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Stärkt Lindex

Ska göra accessoarer åt WeSC

Butiksnytt
Eton flyger högt

Öppnar fler flygplatsbutiker. Sålde 1,2 miljoner skjortor i fjol.

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

SFD: "Jag får nerv och spännande affärsidéer"

SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"

Här bygger H&M om och ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.197