23948sdkhjf

Kall vår förlamade modehandeln

Färre försäljningsdagar, stark jämförelsemånad och segdragen vinter slog mot modehandeln i mars och skoförsäljningen dök. Stilindex inkluderar nu även företagens e-handel.

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och på nätet mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 4,5 procent i mars jämfört med samma månad förra året.

Motsvarande siffra för skoförsäljningen visar en minskning om hela 19,6 procent enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Med start i mars visar Stilindex försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker med deras e-handel inkluderad.


– Vi kan se att e-handeln ökar mycket i procent men ganska lite i kronor. Och även om e-handeln bättrade på försäljningsutfallet i mars något blev det en kylig start på vårförsäljningen, inte minst för skohandelns del, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil i en kommentar.

Hittills i år har klädförsäljningen minskat med 5,7 procent, med e-handelssiffrorna inräknade, och försäljningen av skor minskat med 12,2 procent för skor.

– Utfallet är en dyster läsning för modeföretagen. Med detta sagt törs jag dock sticka ut hakan och påstå att april kommer att visa positiva siffror med en försäljningsdag mer, svaga jämförelsesiffror från 2017 och ett vårväder som åtminstone för stunden värmer modebutikerna. Kort sagt, allt som gjorde mars till en trist historia kan göra april till en solskenshistoria, säger Mikael Sandström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094