23948sdkhjf

Kall vår förlamade modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Färre försäljningsdagar, stark jämförelsemånad och segdragen vinter slog mot modehandeln i mars och skoförsäljningen dök. Stilindex inkluderar nu även företagens e-handel.

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och på nätet mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 4,5 procent i mars jämfört med samma månad förra året.

Läs också: Tapp i klädhandeln - tillväxt i skohandeln

Motsvarande siffra för skoförsäljningen visar en minskning om hela 19,6 procent enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Med start i mars visar Stilindex försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker med deras e-handel inkluderad.


– Vi kan se att e-handeln ökar mycket i procent men ganska lite i kronor. Och även om e-handeln bättrade på försäljningsutfallet i mars något blev det en kylig start på vårförsäljningen, inte minst för skohandelns del, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil i en kommentar.

Hittills i år har klädförsäljningen minskat med 5,7 procent, med e-handelssiffrorna inräknade, och försäljningen av skor minskat med 12,2 procent för skor.

– Utfallet är en dyster läsning för modeföretagen. Med detta sagt törs jag dock sticka ut hakan och påstå att april kommer att visa positiva siffror med en försäljningsdag mer, svaga jämförelsesiffror från 2017 och ett vårväder som åtminstone för stunden värmer modebutikerna. Kort sagt, allt som gjorde mars till en trist historia kan göra april till en solskenshistoria, säger Mikael Sandström.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nyhetsbrev

Från RMPR till Presskontakterna

Arkiv

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Skandinaviskt under ett tak

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Så sålde Inditex

Hon ska guida till rätt klapp

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Prisad frack på Nobelmiddagen

Boråsbaserat modeföretag klär Volvos chefer till Nobelfestligheterna.

Återvunnet klär kultur- och demokratiministern

Alice Bah Kuhnke väljer klänning från Stockholms Stadsmission Remake till årets Nobelfest.

De åker till Pitti Uomo

Holzweiler, Indigofera och Klättermusen bland de nya när Revolver och Pitti Immagine presenterar 17 varumärken som deltar i Scandinavian Manifesto i januari.

1

Osund returkultur i modebranschen - tre sätt att bryta negativ trend

Julklappar för 23 miljarder

Nya krav på modeindustrin

Nu lanseras UN Fashion Industry Charter for Climate Action vid klimattoppmöte COP24. Och det står klart att en gemensam kraftsamling krävs för att minska enorma växthusgasutsläpp.

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Zalando skrotar Bread & Butter

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Kunderna valde bort köpcentrumen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.284