”Naiviteten gjorde att vi bara vågade tuta och köra”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Underklädesmärket Understatement expanderar och finns nu hos bland andra Åhléns City, NA-KD och Grand Hôtel.

I juni i fjol lanserade pr-konsulten Maria Lager och ingenjören Marie Stolt underklädesmärket Understatement med ambitionen ta fram underkläder som hamnar någonstans i, enligt grundarna, tomrummet mellan traditionell bas och underkläder med detaljer som pushups och hårda vadderingar.

Ett knappt år efter lansering landar nu varumärket hos Åhléns City och via varuhuskedjans e-handel. Märket säljs även via egen e-handel, Twilfit och via ett antal återförsäljare som NA-KD och Grand Hôtel.

Hur är det att lansera underklädesmärke, vad vill kunden ha och hur tänkte ni med "hålet" ni ville fylla?

- Det är helt ärligt supersvårt. Vi saknade en modern estetik som kombinerade både komfort och stil och här fanns en lucka att fylla.  Att göra något totalt från scratch inom en bransch som var helt ny för oss båda. Det har varit som en lång akademisk och praktisk utbildning i ultrarapid och vi har i stort sett bott i provrummet och på google. Samtidigt var det var nog naiviteten som gjorde att vi bara vågade tuta och köra, säger Maria Lager till Habit.

Duons vision har varit att förse marknaden med ett nytt spännande komplement för underkläder och förändra en vardaglig nödvändighet till ett aktivt stilval. Anledningen till att de startade varumärket kan närmast beskrivas som klassiskt; de älskar underkläder men upplevde det svårt att hitta ett inspirerande varumärke i segmentet som de kunde identifiera sig med som matchade deras övriga val av varumärken för kläder och accessoarer.

Läs också: Twilfit ritar om butik

Sagt och gjort utgick de från sig själva och skapade precis det som de själva saknat och önskat ha på sig.

 Hur priskänslig är den svenska konsumenten?

- Sveriges kvinnor ligger långt ner på listan över de som prioriterar underklädesshopping, så på så sätt är konsumenten priskänslig. Vi har försökt att hitta ett prisläge som känns rätt för vår målgrupp och som möjliggör att vi kan sourca allt material från leverantörer som är och best-in-class inom sitt område samt fortsätta ha produktion i Europa under bra och socialt ansvarsfulla förhållanden.

Nu ska den egna e-handeln utvecklas ytterligare och därtill satsar duon på expansion internationellt, närmast i Norden.

Hur har ni paketerat varan?

- Just paketeringen har varit en viktig del av vårt koncept. Vi vill att våra produkter även ska kunna exponeras och säljas på samma vis som accessoarer. Våra underkläder behöver nödvändigtvis inte exponeras på ett traditionellt sätt på galge. I stället för ”vanliga” presentboxar och silkespapper så har vi valt att paketera produkterna i en svart slät kuvertliknande plastförpackning som kontrasterar till produkternas material och som konsumenten gärna kan spara och återanvända.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Asos - nu på svenska

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Jobb & Karriär
Bodyshop tar chef från Adidas

Han blir ny vd för Sverige och Danmark.

Svenska modebolaget fortsätter att växa

Ökade omsättningen med över 20 miljoner kronor.

Framgång för spansk modejätte

Zaras moderbolag skördar framgångar på nätet.

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Nyhetsbrev

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M under sommaren

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Röda siffror för Intersport

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151