23948sdkhjf

”Naiviteten gjorde att vi bara vågade tuta och köra”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Underklädesmärket Understatement expanderar och finns nu hos bland andra Åhléns City, NA-KD och Grand Hôtel.

I juni i fjol lanserade pr-konsulten Maria Lager och ingenjören Marie Stolt underklädesmärket Understatement med ambitionen ta fram underkläder som hamnar någonstans i, enligt grundarna, tomrummet mellan traditionell bas och underkläder med detaljer som pushups och hårda vadderingar.

Ett knappt år efter lansering landar nu varumärket hos Åhléns City och via varuhuskedjans e-handel. Märket säljs även via egen e-handel, Twilfit och via ett antal återförsäljare som NA-KD och Grand Hôtel.

Hur är det att lansera underklädesmärke, vad vill kunden ha och hur tänkte ni med "hålet" ni ville fylla?

- Det är helt ärligt supersvårt. Vi saknade en modern estetik som kombinerade både komfort och stil och här fanns en lucka att fylla.  Att göra något totalt från scratch inom en bransch som var helt ny för oss båda. Det har varit som en lång akademisk och praktisk utbildning i ultrarapid och vi har i stort sett bott i provrummet och på google. Samtidigt var det var nog naiviteten som gjorde att vi bara vågade tuta och köra, säger Maria Lager till Habit.

Duons vision har varit att förse marknaden med ett nytt spännande komplement för underkläder och förändra en vardaglig nödvändighet till ett aktivt stilval. Anledningen till att de startade varumärket kan närmast beskrivas som klassiskt; de älskar underkläder men upplevde det svårt att hitta ett inspirerande varumärke i segmentet som de kunde identifiera sig med som matchade deras övriga val av varumärken för kläder och accessoarer.

Läs också: Twilfit ritar om butik

Sagt och gjort utgick de från sig själva och skapade precis det som de själva saknat och önskat ha på sig.

 Hur priskänslig är den svenska konsumenten?

- Sveriges kvinnor ligger långt ner på listan över de som prioriterar underklädesshopping, så på så sätt är konsumenten priskänslig. Vi har försökt att hitta ett prisläge som känns rätt för vår målgrupp och som möjliggör att vi kan sourca allt material från leverantörer som är och best-in-class inom sitt område samt fortsätta ha produktion i Europa under bra och socialt ansvarsfulla förhållanden.

Nu ska den egna e-handeln utvecklas ytterligare och därtill satsar duon på expansion internationellt, närmast i Norden.

Hur har ni paketerat varan?

- Just paketeringen har varit en viktig del av vårt koncept. Vi vill att våra produkter även ska kunna exponeras och säljas på samma vis som accessoarer. Våra underkläder behöver nödvändigtvis inte exponeras på ett traditionellt sätt på galge. I stället för ”vanliga” presentboxar och silkespapper så har vi valt att paketera produkterna i en svart slät kuvertliknande plastförpackning som kontrasterar till produkternas material och som konsumenten gärna kan spara och återanvända.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Frank Dandy med ny vd

Styrelsemedlem och operativt ansvarig för företagets digitala utveckling kliver in som ny vd. Tidigare vd stannar och får ny roll.

Club Xprs i konkurs: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Vd Victor Appelqvist berättar för Habit om konkursbeslutet.

Filippa K till Amazons fysiska butik

Skandinaviska märken i e-handlarens fysiska pop up-butik i London.

H&M tar klädvårdskoncept till Norge

Plus

Nischade noviser vinner mark

HABITS MARKNADSNUMMER DEL 8/8: Det är uppstickarna som toppar fjolårets tillväxtliga. Den absoluta snabbväxaren är All Tomorrow’s Parties.

Club Xprs konkursförvaltare: "Vi hoppas hitta en köpare"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs, skriver Market.

Arkiv

Butiksnytt
Fullföljer butiksetableringsplan - öppnar två butiker i Stockholm

I torsdags öppnade de nederländska modeföretaget butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Så gör H&M med Nyden

Habit Modegalan
Här är finalisterna i Årets kreativa kundupplevelse

De nominerade i Habits Modegalans Årets kreativa kundupplevelse riktar sig till olika målgrupper.

Designar åt Uniqlo

Samarbetskollektionen ska värma kunder i höst.

Superdry vinstvarnar

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Köper tillbaka eget märke

Johan Lindeberg får modejätte med sig när han nu förvärvar varumärke han grundat.

Flattered med ny storägare

Butiksnytt
I dag öppnar D.Brand x Friends

Här är Kim och David Pirzadehs nya butikskoncept.

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Habit Modegalan
Här öppnar Our Legacy

Galanominerade Our Legacy intar en ny marknad med sin femte butik.

Habit Modegalan
Snart dags för Habit Modegalan

Plus

Bra fart för profilleverantörerna

Tar Y/Project till herrmodemässa

Han gästar Pitti Uomo med Parisbaserat varumärke.

Kändispar för Ellos

De har plockat fram två kollektioner i samarbete med Ellos och syns även i e-handlarens julkampanj.

Cos växer upp och ned

Katastrofår för Kappahl

Satsar på manlig fägring

Butiksnytt
Tillfälligt för Jumperfabriken

De kampanjar för modekedjan

Utmanar med underjordisk lokal

Intersport slipper returerna 

H&M köper in sig i Klarna

Norsk modekedja blir dansk

Fejkstreetmärke i JC-butik

Care of Carl lägger till ny marknad

Jobb & Karriär
Tar över kreativt på Lacoste

En modern man

MoS mot trend

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.206