23948sdkhjf

”Naiviteten gjorde att vi bara vågade tuta och köra”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Underklädesmärket Understatement expanderar och finns nu hos bland andra Åhléns City, NA-KD och Grand Hôtel.

I juni i fjol lanserade pr-konsulten Maria Lager och ingenjören Marie Stolt underklädesmärket Understatement med ambitionen ta fram underkläder som hamnar någonstans i, enligt grundarna, tomrummet mellan traditionell bas och underkläder med detaljer som pushups och hårda vadderingar.

Ett knappt år efter lansering landar nu varumärket hos Åhléns City och via varuhuskedjans e-handel. Märket säljs även via egen e-handel, Twilfit och via ett antal återförsäljare som NA-KD och Grand Hôtel.

Hur är det att lansera underklädesmärke, vad vill kunden ha och hur tänkte ni med "hålet" ni ville fylla?

- Det är helt ärligt supersvårt. Vi saknade en modern estetik som kombinerade både komfort och stil och här fanns en lucka att fylla.  Att göra något totalt från scratch inom en bransch som var helt ny för oss båda. Det har varit som en lång akademisk och praktisk utbildning i ultrarapid och vi har i stort sett bott i provrummet och på google. Samtidigt var det var nog naiviteten som gjorde att vi bara vågade tuta och köra, säger Maria Lager till Habit.

Duons vision har varit att förse marknaden med ett nytt spännande komplement för underkläder och förändra en vardaglig nödvändighet till ett aktivt stilval. Anledningen till att de startade varumärket kan närmast beskrivas som klassiskt; de älskar underkläder men upplevde det svårt att hitta ett inspirerande varumärke i segmentet som de kunde identifiera sig med som matchade deras övriga val av varumärken för kläder och accessoarer.

Läs också: Twilfit ritar om butik

Sagt och gjort utgick de från sig själva och skapade precis det som de själva saknat och önskat ha på sig.

 Hur priskänslig är den svenska konsumenten?

- Sveriges kvinnor ligger långt ner på listan över de som prioriterar underklädesshopping, så på så sätt är konsumenten priskänslig. Vi har försökt att hitta ett prisläge som känns rätt för vår målgrupp och som möjliggör att vi kan sourca allt material från leverantörer som är och best-in-class inom sitt område samt fortsätta ha produktion i Europa under bra och socialt ansvarsfulla förhållanden.

Nu ska den egna e-handeln utvecklas ytterligare och därtill satsar duon på expansion internationellt, närmast i Norden.

Hur har ni paketerat varan?

- Just paketeringen har varit en viktig del av vårt koncept. Vi vill att våra produkter även ska kunna exponeras och säljas på samma vis som accessoarer. Våra underkläder behöver nödvändigtvis inte exponeras på ett traditionellt sätt på galge. I stället för ”vanliga” presentboxar och silkespapper så har vi valt att paketera produkterna i en svart slät kuvertliknande plastförpackning som kontrasterar till produkternas material och som konsumenten gärna kan spara och återanvända.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tar in kapital för expansion

Här stänger Åhléns också

Jobb & Karriär
Han går till Nelly

Atelier Saman Amel för Mr Porter

Stockholmsbaserad måttsömnadsateljé aktuell med kollektion för herrmodehandlare.

Wood Wood öppnar i London

Han ska omdefiniera begreppet sportbutik

”Det saknas en premiumdestination för sportprodukter i Sverige”.

Nyhetsbrev

Uppstickare tror på ny retailmodell

Det nya konceptet ruskar om de traditionella affärsmodellerna för retail. Sverige är premiärmarknaden.

Arkiv

Så mycket växte e-modehandeln

Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Indiskas vd på topplista över kvinnliga ledare

Ny yta för reseffekter

Jobb & Karriär
Från Nelly till Lyko

Hon kampanjar för Gina Tricot

Influencer och entreprenör i modekedjans sommarkampanj.

Modetalanger hyllas av VA

Entreprenörer bakom klädvårdsföretag, duo bakom It's Re:Leased och NA-KD:s expansionschef nådde Veckans Affärers lista för Supertalanger.

Butiksnytt
Aplace återöppnar i ny miljö

Bygger om ytan efter nio år i Brunogallerian.

Skapar smycken till & Other Stories

Stockholmsbaserad juvelerare gör smyckeskollektion åt modekedjan.

Plus

Så ska hon vässa Lindex modeaffär

Bolagets vd, Susanne Ehnbåge, ska utveckla Lindex digitala affärer och stärka intäkter och lönsamhet efter två utmanande år. Habit har träffat henne.

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

WeSC minskade förlusten och ökade försäljningen

Remake gästar Ringen

Ökad rörelseförlust för Boozt

Branschprofiler till Habits nyhetsstudio – streama intervjuerna live

Dystert för Tiger of Sweden

Nettoomsättning och rörelseresultat backade rejält under tredje kvartalet.

Så många får gå från Gina Tricot – fackliga förhandlingar avslutade

Jobb & Karriär
Han går till Day et

Odd Molly väljer Norrköping

Utmärkelse till Kavat

Ny tillfällig butik för CQP

Får ansvar för Jacket Required och Moda

Jobb & Karriär
Före detta landschef hos H&M till Cervera

Jobb & Karriär
Kliver in i Stig Fram

Campadre fälld av RO

Uniqlo i restaurangsamarbete

Butiksnytt
Nu öppnar Valentino

Butik och kreativ studio i LA för strumpjätte

Jobb & Karriär
Underklädeskedja med ny designchef

Se alla Företagens egna nyheter

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.203