När handeln är tillväxtmotor

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Handeln kan driva tillväxt, särskilt i mindre och medelstora städer. Det visar en ny rapport.

I ett forskningsprojekt har HUI Research och Högskolan i Dalarna undersökt hur Ikea-varuhus som etablerades under åren 2004-2007 har påverkat handeln i området runt omkring. De fyra varuhus som har följts ligger i Göteborg, Karlstad, Kalmar och Haparanda.

Läs också: Sportjätte för Ikea

Resultaten visar att handeln kan driva tillväxt, särskilt i mindre orter som Haparanda. Förhoppningen är att resultaten ska leda till politiska diskussioner om hur handelsbranschen i Sverige kan främjas. Annars ligger fokus vanligtvis på tillverkningsindustrin, enligt rapporten.

Resultaten visar bland annat att etableringen av Ikea-varuhusen hade positiva överspillningseffekter på produktivitet hos redan befintliga handlare i Kalmar och Haparanda. Ökningen var där 38 respektive 10 procent. Det kan jämföras med överspillningseffekter från etableringar inom tillverkningsindustrin, som enligt tidigare studier uppgår till 10-20 procent.

Etableringarna var främst bra för de handlare som sålde komplementprodukter som inte konkurrerade med Ikeas sortiment. För de som bedrev konkurrerande verksamhet sågs inga positiva effekter. Effekterna syntes dessutom endast i området runt de nya varuhusen.

När nyetablerade verksamheter runt Ikea också räknades med blev produktivitetsökningen i Haparanda högre: 80 procent. I Kalmar och Karlstad var ökningen 8 respektive 4 procent.

Läs också: 8 tips för att möta Amazon

Sämst effekt hade Ikea-varuhusen på hotell- och restaurangbranschen. I Haparanda minskade produktiviteten med 30 procent, i Kalmar med 12 och i Karlstad med 9 procent. I Göteborg sågs inga signifikanta effekter.

När det gäller etableringarnas effekt på partihandeln så låg den inte på en signifikant nivå i någon av regionerna.

Etableringarnas effekt på tillväxten i området var störst i områden där sällanköpsvaruhandeln var mindre utvecklas vid start. Den största positiva effekten sågs som sagt i Haparanda. Där omsatte sällanköpsvaruhandeln 140 miljoner kronor år 2005. Året efter slog Ikea upp dörrarna i området och år 2010 hade omsättningen ökat till 1 078 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning med 772 procent. För de redan befintliga handlarna ökade produktiviteten med 38 procent – motsvarande 50 miljoner kronor.

I den region som hade mest utvecklad sällanköpsvaruhandel – Göteborg – kunde ingen signifikant positiv effekt påvisas.

Handeln utgör 11 procent av den svenska bruttonationalprodukten och det är även den bransch som sysselsätter flest ungdomar i åldrarna 16-24 år. Totalt sysselsätter svensk handel cirka en halv miljon arbetstagare.

Mer om: Handelsrådet | Ikea


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stutterheim i nytt samarbete

Modemärket har ett nytt samarbete med ett italienskt märke skapat och ritat av namnkunnig designer.

Välkommen till Habit Modegalan 2018

"Ambitionen är att sammanföra de svenska modeveckorna"

Inför kommande mode- och inköpsveckor i Stockholm ställde Habit frågan till Swedish Fashion Councils vd Jennie Rosén om det snart är aktuellt att arrangera veckorna samtidigt.

Tungt för modebolag?

The Cords & Co ska befinna sig i kris, rapporterar Breakit på torsdagsmorgonen.

Londré Textiles med ny vd

Han väntar färre returer med ny teknik

I veckan berättade Chiquelle att e-handlaren nu ska börja använda AR- teknik kopplad till nätbutik och sociala medier.

Nyhetsbrev

Hon ser växande intresse för produktion i Indien

Indiskas tidigare vd Sofie Gunolf hjälper företag med produktion i landet via ett nystartat sourcingföretag. Därtill satsar hon vidare med det egna varumärket.

Arkiv

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Butik för Holebrook

Här öppnar modeföretaget första permanenta butiken.

Här är Svensk Digital Handels nya vd

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

Love Stories i svenskt samarbete

Amsterdambaserat underklädesmärke ritar åt svensk modekedja.

Ellos blandat med vintageklassiker – samarbetar med Bukowskis

E-handlaren samarbetar med auktionshuset i höst.

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Förvärv i skönhetsbranschen

Två onlineaktörer inom skönhet blir en när Eleven förvärvar Nordicfeel.

Chiquelle hoppar på AR-tåget

Lanserar shoppingupplevelse i 3D och släpper AG-app i samarbete med Figuratic.

Plus

Miljardsatsning i ny galleria

Citycon investerar 120 miljoner euro i Mölndal galleria som öppnar i höst.

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Fortsatt trögt för MQ - omorganiserar inom inköp

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

Han kan prisas av NK

Varuhuset presenterar nu inför NK Galan tre nominerade vardera i kategorierna framtidslöfte och innovationspris.

Stort intresse för Odd Molly

Spansk modemästare till Borås

Textilmuseet i Borås välkomnar internationell utställning om modeskaparen Cristóbal Balenciaga. Invigs i mitten av december.

WeSC stänger citybutik

Oförändrad försäljning för H&M

H&M: Ingen bäring i uppköpsrykten

Från Billabong till Gap

Inditex ångar på

Anklagas för sexuella ofredanden – tvingas avgå

Vinner rätten till röda sulan

Ur & Penn vann - nu överklagar Daniel Wellington domen

Han tar över Bergendahls

Svensk modeduo till Woolmark Prize

Så ska varuhuskedja undvika kollaps

De startar Unique Social

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.482