23948sdkhjf

Från modevärlden till Svenskt Tenn

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modedesignern Lars Nilsson har tagit fram kollektion med inredningstextilier till det anrika textil- och inredningsföretaget.

Modedesignern Lars Nilsson har tagit fram en textilkollektion bestående av sju tyger, fyra tryckta och tre vävda mönster, som bygger på olika kombinationer av breda eller smala ränder i flera färger och med ett mönster som närmast liknar blyertsstreck.

Mönstren är ritade för hand med akvarell, krita och tuschpenna. Inspirationen till kollektionen, som även innefattar mattor, fick Lars Nilsson på Villa San Michele på italienska Capri där ha tillbringat tid som en del i ett konstnärsstipendium.

Läs också: Anrikt inredningsföretag öppnar sömnadsateljé


– Jag har alltid tyckt om ränder– framför allt randiga herrskjortor – men här kom inspirationen också från de nästan grafiska mönster som bildas av horisonten mot Neapelbukten och de dramatiska bergen. Färgerna kommer från naturen och blommorna på Capri, säger Lars Nilsson i en kommentar.

Lansering sker med utställning i butiken på Strandvägen 5 i Stockholm 23 mars till 27 maj.

Lars Nilsson har arbetat för stora modehus som Nina Ricci, Christian Dior, Bill Blass, Ralph Lauren, Christian Lacroix och Balmain och också skapat den egna herrlinjen Mr Nils.

Textilierna för Svenskt Tenn blir han första giv inom inredning.

Lars Nilsson har förärats Damernas Världs Guldknappen för sina designgärningar.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

"Vi kommer se början på en e-handelsdöd"

TRENDER 2019: Det spår Lars-Åke Tollemark, vd för Unibal Rodamco Westfield i Norden.

Ny hemvist för Ida Sjöstedt

Modeföretaget huserar numera på Kungsholmen och har därtill ny presskontakt.

Naturnära långsiktighet - möt Ores

Lisa Thörnqvist väljer omsorgsfullt ekologiska och naturnära material i en finstämd palett till nystartade varumärket Ores.

Jobb & Karriär
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Björn Borg avslutar i fin form

Rörelseresultatet ökade med nära 30 procent i fjol.

Jobb & Karriär
Går till Daily Sports

Har förflutet från Whyred, Acne Studios och Gant.

Nyhetsbrev

Retrostrumpbyxor i ny tappning

Terezia Prazska lanserar klassiska tjeckiska barntajts med hängslen i Sverige under märket Silly Silas.

Arkiv

Butiksnytt
Nytt mode- och inredningskoncept till Växjö

Butiken följer på den första etableringen i Jönköping.

Så sålde Sportamore

XXL tappar chef

Plus

”Ge kunden upplevelser”

Lindex digitala satsning över förväntan

Modekedjan uppges vara nöjd med närvaron på Asos.

Opinionsbildare inom hållbart mode prisas

Hon är Sveriges Second Hand Profil 2019.

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

Satsar fysiskt och med e-handel i Europa

Minskad modeförsäljning för Lexington Company

Stinaa.J till Åhléns

Skomärket satsar med första återförsäljare.

Syskonduo ska ge Odd Molly ny glans

Karl Lagerfeld död

Så mycket växte e-modehandeln 2018

Tillväxten i e-modehandeln i linje med 2017, enligt e-barometern.

Plus

Sara Danius – en stilförebild i tiden

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Ny vd till Pandora

Så ska Lager 157 charma Norge

Nya idéer för hållbar hantering av textilier

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Butiksnytt
Mer yta för Chanel

Ska stärka startups inom fashiontech

Rejält resultattapp för sportkedjan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

E-handlare satsar på brudar

SFD: "Vårt motto är att värna den fysiska butiken"

Utmanande år för Fenix outdoor

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114