Från modevärlden till Svenskt Tenn

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modedesignern Lars Nilsson har tagit fram kollektion med inredningstextilier till det anrika textil- och inredningsföretaget.

Modedesignern Lars Nilsson har tagit fram en textilkollektion bestående av sju tyger, fyra tryckta och tre vävda mönster, som bygger på olika kombinationer av breda eller smala ränder i flera färger och med ett mönster som närmast liknar blyertsstreck.

Mönstren är ritade för hand med akvarell, krita och tuschpenna. Inspirationen till kollektionen, som även innefattar mattor, fick Lars Nilsson på Villa San Michele på italienska Capri där ha tillbringat tid som en del i ett konstnärsstipendium.

Läs också: Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn


– Jag har alltid tyckt om ränder– framför allt randiga herrskjortor – men här kom inspirationen också från de nästan grafiska mönster som bildas av horisonten mot Neapelbukten och de dramatiska bergen. Färgerna kommer från naturen och blommorna på Capri, säger Lars Nilsson i en kommentar.

Lansering sker med utställning i butiken på Strandvägen 5 i Stockholm 23 mars till 27 maj.

Lars Nilsson har arbetat för stora modehus som Nina Ricci, Christian Dior, Bill Blass, Ralph Lauren, Christian Lacroix och Balmain och också skapat den egna herrlinjen Mr Nils.

Textilierna för Svenskt Tenn blir han första giv inom inredning.

Lars Nilsson har förärats Damernas Världs Guldknappen för sina designgärningar.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Peak Performance tappar vd - lämnar modebranschen

Efter fyra år lämnar vd:n modesportföretaget. Peak Performance fick nyligen nya ägare.

Plus

NA-KD i stor butiksoffensiv

Tillväxtraketen på nätet gör offlinesatsning som ska dra upp omsättningen.

Colettes final hos Afound

Snart startar utförsäljning av den parisiska modedestinationens kvarvarande lager i butik och digitalt.

E-handlare sponsrar visningsvecka

Chiquelle blir officiell sponsor till kommande Fashion Week Stockholm.

Framgång för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Nyhetsbrev

Tar över hotell i New York

Så ska mode- och inredningsbolaget synas under modeveckan i New York.

Arkiv

Dags för nytt innehåll i The Lobby

På hotell med Panos Emporio

Plus

Modekvartett om våren 2019

Fyra tongivande kreatörer i samtal med Habit om nedskalade kollektioner och långsiktiga, mindre säsongsbundna produkter.

Velour by Nostalgi nystartar efter konkurs

Nu börjar ett nytt kapitel för märket med grundaren Per Andersson som ensam ägare.

Jobb & Karriär
Nytt designteam hos Daily Sports

Odd Molly tappar - satsar mot nya marknader

Trögt andra kvartal för Odd Molly som nu planerar stänga butiker och lägga ökat fokus på att nå nya marknader.

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Hårt och urbant - nu öppnar Junkyard butik i Stockholm

Så ser street- och sportmodeföretagets butik i Stockholm ut.

Hållbart mode extra värt att premiera

På onsdagen tilldelades fyra mode- och textilföretag nyinstiftade utmärkelsen Encouragement for Action 2018. Utmärkelserna delades ut under pågående mode- och inköpsvecka i Nacka strand.

Han ska ta Outnorth till nya höjder - ny vd på plats

Från ABB till Coloreel

Värmen sänker tron på framtiden

Ny butik och nya varumärken

Butiksnytt
Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Butiksnytt
Stureplan för Från Ö till A

Sju för Uniqlo

Inför butiksöppningen på Hamngatan i Stockholm kampanjar den japanska modekedjan med sju ambassadörer.

Möter kundernas önskan med utökat storleksspann

Mode- och inredningskedjan justerar storlekarna upp och ned och lägger till rymligare passform.

Livsmedelsmärke med klädkollektion

Billigare kläder och skor

Nya hos MQ

Selfridges storsatsar på accessoarer

Scorett på turné

Från John Henric till Najell

Multiarena för Jaktia

Så sålde Zalando

WeSCs kassaproblem fortsätter

Mörkt halvår för WeSC

Kedjan storsatsar på direktleveranser

Efter 94 år – nu tar klädbutiken ner skylten

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124