23948sdkhjf

Trögt i Björn Borgs butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Björn Borg tappar trafik i de egna butikerna i Sverige och Benelux där försäljningen backade med över 20 procent under fjärde kvartalet.

I jämförbara butiker i Sverige minskade omsättningen med 21 procent under fjärde kvartalet och totalt med 22 procent under perioden.

Läs också: Björn Borg kampanjar för jämställd sport och kärlek

Även i Benelux minskade försäljningen i jämförbara och egna butiker med 23 procent under kvartalet medan försäljningen ökade i de finska jämförbara butikerna med 16 procent. God tillväxt i Finland drivs enligt rapporten av breddad distribution av sport- och underkläder både via återförsäljare och egna butiker. Även grossistverksamheten i Sverige för under- och sportkläder beskrivs ha haft ett bra fjärde kvartal.

E-handelsförsäljningen ökade under kvartalet med 2 procent och tidigare strul med sajten som påverkade trafik och försäljning mycket negativt på helåret uppges  under fjärde kvartalet vara åtgärdade.

I rapporten skriver bolaget att det är framförallt inom e-handel och den svenska detaljhandeln som utvecklingen varit svag. I den egna e-handeln minskade omsättningen med 16 procent till 41,1 miljoner kronor för helåret.

För fjärde kvartalet, perioden oktober till december, uppgick koncernens nettoomsättning till 170,3 miljoner kronor (171,4) vilket var en minskning med 0,7 procent.

Läs också: Minskad omsättning för Björn Borg

Bruttovinstmarginalen uppgick till 58,3 procent (48,0) och rörelseresultatet uppgick till 16,9 miljoner kronor(21,4). Resultat efter skatt minskade under fjärde kvartalet och uppgick till 11,0 miljoner kronor (17,9).

Totalt finns 41 varumärkesbutiker varav 35 egna butiker i Sverige, Finland, Holland, Belgien och England. Ökningen av antalet egna butiker beror på förvärvet av i Benelux dit 13 butiker hör.

För helåret ökade koncernens nettoomsättning med 10,3 procent till 696,5 miljoner kronor (631,6). En omsättningsutveckling som är god och härrör i huvudsak till förvärvet av tidigare distributör i Benelux i början av 2017.


Framförallt inom e-handel och samt den svenska detlajhandeln utvecklas svagt E-handeln minskade omsättningen med 16 procent 41,1 miljoner kronor

Finska retail ökade under året med 25 procent 5 procent i jämförbara

Mer om: Björn Borg
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vad händer hos Bruno?

Jobb & Karriär
Hon är ny vd för Wiges

Efterträder Lars Bodin som verkat på vd-posten i 17 år.

Oscar Jacobson öppnar i London

Butiksnytt
Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Pep blir Peppercorn igen

Modestipendiater utsedda

Nyhetsbrev

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Arkiv

Textilservicejätte i hållbarhetssamarbete

I dig denim väljer byrå

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Habit Modegalan 2019 i anrika salonger

Årets upplaga äger rum den 23 oktober i Spegelsalen i Grand Hôtel Stockholm.

Den välklädda mannens återkomst

Habits chefredaktör, Katarina Angelin: Renässans för det skräddade herrmodet.

Här stänger River Island

Butiksnytt
Afound aviserar nya lägen

Nu öppnar sjätte butiken för Afound och modekoncernen meddelar därtill ytterligare två lägen för outletkonceptet.

H&M dementerar nedläggning av Nyden

Har slagit ihop märket med H&M.

Expansionschef lämnar H&M efter 17 år

NK dubblerar anrik yta för herrmode

Stenströms blir största leverantör när NK presenterar klassiskt herrmodekoncept i ny form på varuhuset i Stockholm i höst.

Stilduo för MQ

Gudrun Sjödén siktar mot Kina

Plus

Jeansälskarna i medvind

Svensk-australiensiska Neuw Denim är modebranschens tillväxtbolag i denimsegmentet. Habit träffade märkets vd och säljchef för Europa.

Prisas för sjal

Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

Butiksnytt
Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Best of Brands konkurs: "Förhoppningen är att hitta en köpare"

Hoppet lever för den tidigare modekedjan. På måndagen stängdes dock en av de kvarvarande tre butikerna.

Herrmodemässa i siffror

Lululemon höjer prognos

Prisökning på mode

Ikeasfären fortsätter öka i H&M

Tar plats i hållbarhetskrets

Butiksnytt
Här öppnar H&M

Butiksnytt
Här öppnar Avavav

Omställning och kampanjer tynger VRG

Jobb & Karriär
Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Polarn o Pyret och Brothers blir självständiga

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108