23948sdkhjf

Minskade rabatter stärkte bolagets bruttomarginal

Både omsättning och rörelseresultat ökade under andra kvartalet. 

Omsättningen ökade med 3 procent till 165,6 miljoner kronor under bolagets andra kvartal, april till juni. Det framgår av delårsrapporten. De produktområden som ökade under kvartalet var sportkläder som var upp 14 procent samt väskor som ökade med 3 procent. Försäljningen backade för skosegmentet med 4 procent och lika mycket för underkläder. För övriga produktområden steg försäljningen med 19 procent.

”Framför allt är det vår sportkollektion som gör mig enormt stolt, med en otrolig utveckling i vår egen e-handel och inte bara under årets andra kvartal med 98 procents ökning, utan för hela första halvåret med en ökning om 100 procent”, skriver Henrik Bunge i en kommentar.

I rapporten lyfter vd, Henrik Bunge, fram Tyskland, Nederländerna, Danmark och Finland som marknader med bra utveckling. Däremot går det kärvare på hemmaplan där försäljningen backade. Minskningen förklaras av utmaningar hos de fysiska grossistkunderna. 

Rörelseresultatet uppgick till 8,1 miljoner kronor, en ökning från 5,2 från kvartalet i fjol. Bruttovinstmarginalen ökade till från 54,5 procent till 55,6 procent, detta som ett led av minskade rabatter, både i grossistledet och i Björn Borg egna butiker och egen e-handel. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079