Så blir MoS en bättre plats

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Köpcentrum lyfter fram hållbart mode med hjälp av livsstilsbloggare och välgörenhetsorganisation.

Med hjälp av interaktiv klädbox där tackinslag aktiveras när besökaren återvinner, livstilsbloggaren Michaela Forni och välgörenhetsorganisationen Human Bridge vill köpcentrumet Mall of Scandinavia sätta fokus på hållbart mode under perioden 23 februari till 4 mars.

Ambitionen är att kunderna ska återvinna kläder som sedan plockas upp av Human Bridge och säljas vidare i second hand-butiker eller används till att bistå humanitära hjälpinsatser och inspireras av Michaela Fornis klädinstallationer med "hållbara" favoriter.

– Mall of Scandinavia har ett starkt modeutbud och det är viktigt för oss att uppmuntra till hållbara alternativ. Genom kampanjen vill vi ge våra besökare möjligheten att ge sina gamla kläder ett nytt liv samt att få inspiration till att handla mer hållbart mode, säger Sophie Karls, köpcentrumchef Mall of Scandinavia i en kommentar.

Initiativet är en del av fastighetsägaren Unibail Rodamcos globala CSR-strategi ”Better Places 2030”.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Efter larmrapporten - här är Daniel Wellingtons svar

De satsar på företagen

Arbetsklädesföretag startar e-handel för B2B.

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Zalando större än H&M

Minskad framtidstro hos handlarna

Nyhetsbrev

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Arkiv

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Levi's lanserar Pride-kollektion

Röda siffror för Intersport

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174