23948sdkhjf

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

The Lobby är en helt ny typ av marknadsplats för handlare. Eller som Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter, själv uttrycker det:

– Det är som ett livsstilsmagasin som varje månad byter innehåll. The Lobby är en testplattform för framtidens butik- och shoppingupplevelse. Vi vill skapa värde för bolag, kunder och handlarna i framtiden.

Läs också: Svenska modetalanger till The Lobby

I takt med att e-handeln har vuxit och ny teknik har utvecklats har The Lobby vuxit fram. Det har tagit fastighetsbolaget tre år att utveckla konceptet och inneburit mycket research.

– Vi har följt trender, gjort djupintervjuer av kunder, retailers, konsumenter och techbolag. Vi har varit i Asien, USA, Europa och Norden, säger Annelie Gullström och konstaterar att handeln står inför ett nytt och avgörande skifte.

– The Lobby är en plats för handlare som brottas med frågor kopplat till att gränsen mellan fysisk handel och e-handel suddas ut. Verkligheten är komplex för dem. De ska klara av att leverera och överleva. Då ställs det ökade krav på flexibilitet, bland annat hos oss fastighetsägare.

– Handeln går från att fokusera på transaktion till upplevelse. Många är stressade i dag. Det handlar inte bara om att kränga produkter utan om att skapa upplevelser på nätet och i den fysiska butiken.

Läs också: Här är finalisterna i Årets kreativa kundupplevelse

The Lobby ligger på Regeringsgatan 59. Den totala retailytan är 700 kvadratmeter fördelat på två våningar. Kontrakten är korta, minimum en månad. Aktörerna ska avlösa varandra och marknadsytan ständigt förändras.

– Vi går ifrån att skriva långa hyreskontrakt på flera år. Vi till och med rekommenderar handlarna att inte stanna mer än två, tre månader utan hellre komma tillbaka.

AMF paketerar färdiga lösningar som spänner från 2–20 kvadratmeter.

– Vi kallar dem small, medium, large och xl.

Läs också: Dags för nytt innehåll i The Lobby

I priset ingår personal, inredning, städning och säkerhet.

– Det ska bara var att plugga in.

Vilka aktörer som är tilltänkta till premiären den 5 april, är Annelie Gullström förtegen om.

– Vi för diskussioner med superspännande bolag, med Japan som vill testa Sverige. Med The Lobby sänker vi trösklarna.

Läs mer i nummer 3 av Habit.

Ett provrum ska bland annat serva de kunder som hämtar ut e-handlade paket.

Foto Kajsa Åström

Ett utlämningsställe för e-handelsvaror tar form.

Foto: Kajsa Åström

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos Eivy

Vill skapa skoklassiker

Ny designutbildning i Åre

Balenciaga à la Provrummet

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Nyhetsbrev

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Arkiv

Our Legacys väg mot toppen

Cristopher Nying har satt svenskt herrmode på världskartan. Habit har besökt Our Legacy på Östermalm i Stockholm för en exklusiv inblick i designarbetet.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Ritar skor och kläder åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Schnayderman's hjälpande hand

Stockholmsbaserat modemärke väcker liv i klassisk kampanj och skänker pengar till organisation.

Modemässa med hållbart i fokus

Pris till kreativ chef

Han är Årets Designer när tidningen Café får välja.

Från RMPR till Presskontakterna

Lanserar leveranstjänst för kläder i 36 svenska städer

Skandinaviskt under ett tak

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

"Pekskärmarna har blivit ett extra försäljningsverktyg"

Så sålde Inditex

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

De ger randen ny hemvist

Så har Polarn O. Pyret förenklat köpresan och gjort butikerna lättnavigerade.

Hon ska guida till rätt klapp

Ras för skohandeln

Minussiffror i modehandeln i november, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil. Därtill har december inte heller inletts bra.

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Hon vann H&M Design Award

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Zalando skrotar Bread & Butter

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187