23948sdkhjf

Kissie-domen: ”Viktigt med praxis på området”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Konsumentombudsmannen överklagar dom om Kissies blogginlägg.

Konsumentombudsmannen vill se över möjligheten att få även ett tredje blogginlägg prövat av Patent- och marknadsöverdomstolen och överklagar därmed domen mot bloggaren och influencern Kissie, Alexandra Nilsson, och Alexandra Media Sweden.

I ett pressmeddelande beskriver Konsumentombudsmannen den tidigare domen, när två av tre anmälda inlägg dömdes, som en delseger. Nu vill konsumentombudsmannen få reklammarkeringen på det tredje och friade inlägget, som var märkt ”sponsored post”, prövat.

Anledningen till överklagan är att Konsumentombudsmannen inte tycker att det framgår tillräckligt tydligt i inlägget att det handlar om köpt reklam för en tjänst. Som det är formulerat nu ser det ut att vara en personlig recension menar Konsumentombudsmannen och åberopar förbudet mot att agera som konsument när man inte är det.

–Som följare måste man kunna veta om det influencern skriver är något personligt, självupplevt, eller om det är ett reklaminlägg som hon eller han får betalt för. Det handlar om trovärdighet och tydlighet, säger Gunnar Wikström, processråd vid Konsumentombudsmannen.

Därtill vill Konsumentombudsmannen även att mediebolaget Tourn, som friades helt från ansvar, ska få sitt ansvar prövat.

Konsumentombudsmannen behöver nu få prövningstillstånd av Patent- och marknadsdomstolen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiksnytt
Story – början på en ny modehistoria i Jönköping

De tog över Best of Brands lokaler och öppnar ny modebutik i veckan.

Prisad modebutik öppnar webbutik

Butiksnytt
Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butiksnytt
Ombonat med värme hos Stylein

Elin Alemdar förbereder sig för öppning av modemärkets yta på Åhléns city i Stockholm.

The Kooples mot ny ägare?

Brixtol Textiles för Ung Cancer

Nyhetsbrev

Plus

En gränslös modevärld

TRENDSPANING VÅR 2020. Framtidssiaren David Shah är andra man ut i Habits serie om nästa vårs modebild.

Arkiv

Filippa K lanserar ny e-handel

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

Butiksnytt
Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl: Resultatförbättringsprogram väntas kosta 40 miljoner kronor

H&M planerar inbrytning på företagsmarknaden

Trendspaning vår 2020

Habit satt på första parkett när världens främsta trendorakel presenterade våren 2020. Först ut i Habits serie är Li Edelkoorts guldkorn.

Utmanande kvartal för Asos

En av fem för Uniqlo

Använder liknande kampanjgrepp som inför öppningen i Stockholm.

Tillskärarakademi i nya händer

NA-KD till Kompassen

Team Sportia-butik i konkurs

JD Sports förvärvar sportkedja

New Black blir deras plus en

Modemärke inleder samarbete med mobilvarumärket OnePlus.

NK-kvarter kan utökas - ska bli självklar modedestination

MQ gör företrädesemission

Blekt kvartal för MQ - fortsätter rasa

Plus

Balenciagas uttolkare

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt projekt väcker liv i kasserat läder

Givenchy till Pitti Uomo

Twilfit till Åhléns

Levi Strauss bekräftar börsplaner

Han föreslås till designhögskola

Molino pr fyller på portföljen

XXL rekryterar två - ny Sverigechef på plats

MQ gör nedskrivning

Hon föreslås till H&M

Plus

"Mode har förlorat trendfaktorn"

Etablerar en butik i månaden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134