Grandpa öppnar och stänger

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Som tidningen Scandinavian Man berättade i slutet av förra veckan så både nyöppnar och stänger Grandpa butiker i vår.

Butiken på Södermannagatan 21 i Stockholm, öppnad 2003, har fått en total ansiktslyftning med ny el, belysning, färg och nytt golv och därtill helt ny inredning.

Butiksytan blir i och med renoveringen något större och blir enligt vd och medgrundaren Jonas Pelz mer "effektiv och lättöverskådlig". Butiken öppnar  igen torsdag 22 februari.

- Vi är väldigt måna om att behålla Grandpa-känslan så man kommer känna igen sig. Ingenting förändras i sortimentet som förvisso alltid är under förändring. Vi är också stolta över att vi gör all inredning själva i vår egen verkstad här på söder, skriver Jonas Pelz till Habit.

Butiken, som öppnade våren 2007, på Fridhemsgatan 43 på Kungsholmen i Stockholm stänger i maj. Halva lokalytan utgörs i dag av restaurangen Sixten & Frans.

- Det är ett beslut som var svårt men samtidigt logiskt att ta. Utvecklingen har avstannat och vi har stort behov av att renovera även den butiken men ser inte att en sån investering skulle löna sig, skriver Jonas Pelz till Habit.

Istället ska Grandpa satsa på de befintliga butikerna och planer och drömmar finns även kring en framtida etablering utomlands. När och var är inte bestämt men Jonas Pelz säger att de har ”öron och ögon öppna på andra marknader”. 

Anledningen är också att butikerna lockar mycket utländska besökare och framförallt har Grandpa noterat många utländska ordrar online vilket ger ett sug att göra en ordentligt satsning på något eller några länder.

Jonas Pelz skriver till Habit att grundarna är väldigt säkra med butikens grundidé i stil och uttryck men har behov av att nå nya kunder.

I dagsläget finns tre butiker i Stockholm och en butik vardera i Göteborg och Malmö samt webbutik.

Mer om: Grandpa


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Starkt varumärke väntas vinna över snabbt mode

Habit Modebranschens Dag
Han skapar upplevelser i handeln

Så blir den fysiska butiken mer attraktiv. Lyssna på Nicklas Jakobsson, grundare av Suteki, på Habit Modebranschens Dag.

Så mycket ska JC:s butiksförsäljning ökat

De planerar expansion i Sverige

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Gap: Resultat under förväntan

Nyhetsbrev

Hon ska också samarbeta med Nyden

H&M group släpper fler samarbetspartner för nya varumärket.

Arkiv

Regeringen prisar Acne Studios

Modeföretaget mottog på torsdagen regeringens nyinstiftade exportpris. ”Det ger kraft att fortsätta”, säger vd Mattias Magnusson till Habit.

Plus

Varumärkenas väg till butikshyllan

Med färre mässor och specialistbutiker är det en kamp för nya sportvarumärken att slå sig in på den nordiska marknaden. Habit har följt tre aktörer i matchen om inköparna.

Carven i konkurs

Missa inte Habit Modebranschens Dag

H&M backar ånyo sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

De har sålt miljoner aktier i Boozt

Dansk skilsmässa - DAFI splittras

En blir två när DAFI delas upp i två sällskap som får skilda fokusområden. Nytt dotterbolag ska sköta modeveckan i Köpenhamn.

Muji i egen regi

Modekoncern i nybildad transportkoalition

Han kampanjar för Stayhard

Kollektivavtal för Rodebjer

Soya Concept förvärvar skoföretag

Modeverksamheten slås samman med danskt skomärke och skapar ny dansk modejätte.

Här öppnar OAS

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Tictail öppnar butik

Efter New York har Tictail öppnat fysisk butik i Stockholm.

Kedjan, e-handlarna och butikerna som höll hela vägen

Jobb & karriär
Hon går till 2NDDAY

Lager 157 hyr in sig i Härlöv

Wish-kunder slipper avgift

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Mässa närmare branschen

Intresset stort för att bli del av Uniqlos svenska team

Den nya Uniqlobutiken kommer att fylla fyra våningar och 1580 kvadratmeter i Sverigehuset på Hamngatan i centrala Stockholm. Arbetet med att rekrytera medarbetare har precis inletts. Intresset är stort för att jobba i den nya butiken.

Lekfullt och kreativt

Designduos kläder miljömärks

Samarbete för Nikben

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Solglasögon för Oscar Magnuson

The Lobby satsar på bröllop i sommar

H&M: Stefan Persson har köpt ytterligare 6 miljoner aktier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172