23948sdkhjf

Grandpa öppnar och stänger

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Som tidningen Scandinavian Man berättade i slutet av förra veckan så både nyöppnar och stänger Grandpa butiker i vår.

Butiken på Södermannagatan 21 i Stockholm, öppnad 2003, har fått en total ansiktslyftning med ny el, belysning, färg och nytt golv och därtill helt ny inredning.

Butiksytan blir i och med renoveringen något större och blir enligt vd och medgrundaren Jonas Pelz mer "effektiv och lättöverskådlig". Butiken öppnar  igen torsdag 22 februari.

- Vi är väldigt måna om att behålla Grandpa-känslan så man kommer känna igen sig. Ingenting förändras i sortimentet som förvisso alltid är under förändring. Vi är också stolta över att vi gör all inredning själva i vår egen verkstad här på söder, skriver Jonas Pelz till Habit.

Butiken, som öppnade våren 2007, på Fridhemsgatan 43 på Kungsholmen i Stockholm stänger i maj. Halva lokalytan utgörs i dag av restaurangen Sixten & Frans.

- Det är ett beslut som var svårt men samtidigt logiskt att ta. Utvecklingen har avstannat och vi har stort behov av att renovera även den butiken men ser inte att en sån investering skulle löna sig, skriver Jonas Pelz till Habit.

Istället ska Grandpa satsa på de befintliga butikerna och planer och drömmar finns även kring en framtida etablering utomlands. När och var är inte bestämt men Jonas Pelz säger att de har ”öron och ögon öppna på andra marknader”. 

Anledningen är också att butikerna lockar mycket utländska besökare och framförallt har Grandpa noterat många utländska ordrar online vilket ger ett sug att göra en ordentligt satsning på något eller några länder.

Jonas Pelz skriver till Habit att grundarna är väldigt säkra med butikens grundidé i stil och uttryck men har behov av att nå nya kunder.

I dagsläget finns tre butiker i Stockholm och en butik vardera i Göteborg och Malmö samt webbutik.

Mer om: Grandpa
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Kappahl på sommarturné med Newbie

Plus

De vill skapa hållbara under

Arina Woron lämnade dammodekarusellen för att skapa miljövänliga underklädesmärket Woron tillsammans med systern Anya Woron.

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Jobb & Karriär
Danskt barnklädesmärke tar in en ny designer

Nyhetsbrev

50 miljoner kronor till start up – ska återvinna textilier

Arkiv

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Branschprofil moderator för Retaildagen

H&M testar biobränsle med Maersk

Glasögonmärke först ut i ny pop up-yta

Plus

De sätter färg på barnmodet

Johanna Törnebohm och Ellinor Nilsen är designerduon från Göteborg som sade upp sig från Monki för att starta Blaou. Nu är de aktuella på Aplace i Stockholm.

Finansman ökar innehav i skohandlare

Odd Molly-grundare startar nytt dammodemärke

River Island med ny vd

Jobb & Karriär
I dig denim med ny vd

Grundaren och tidigare vdn stannar i bolaget men ska ha mer fokus på design, produktion och utveckling.

Adidas förlorar ensamrätt till ränder i EU

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Utmärkelser ska uppmuntra till hållbarhet och förnyelse – här är de nominerade

Nygammal ägare driver JC vidare

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

Nu är affären i hamn och nya ägare har tagit över den konkursade modekedjan.

Nya hot mot hårt pressad modehandel

Besparingsprogram för Tiger of Sweden

Treksta flyttar in i Skohuset – satsar mot skofackhandeln

Röjk och Filippa K i ullsamarbete

Pitti Uomo i siffror

Avslappnad silhuett i Florens

Stockmann säger upp 150

Blickar mot öst

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Dags för Pitti Uomo

Missa inte årets branschseminarium

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Inventera enkelt med din mobil

Möbelsammet

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Julie josephine chooses BeX as ERP and Retail system

BeX WMS

Utbildning i Textil Materiallära 27/11 i Göteborg

Nytt brand på nordiska marknaden

Sänd till en kollega

0.154