23948sdkhjf

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mode- och inredningsbolaget Lexington Company stänger olönsamma butiker och lägger utökat fokus digitalt. Försäljningen minskade under fjärde kvartalet och tappet stod återförsäljarna för.

Försäljningen i de egna fysiska butikerna ökade med 2 procent och i den egna webbutiken ökade försäljningen med 31 procent under fjärde kvartalet. Bolaget ser att försäljningen ökar digitalt även via externa partner och ska vidareutveckla erbjudandet via starka e-handlare.

Läs också: Digital retail för Lexington Company

Under innevarande år fortsätter bolaget att anpassa verksamheten för nya konsumentbeteenden och håller samtidigt i kostnaderna enligt tidigare kommunicerad plan.

I september presenterade mode- och inredningsföretaget ny webbutik som nu ska fortsätta att anpassas till lokala marknader och därtill ska omnikanalerbjudandet utvecklas.

”Sammanfattningsvis ökar vi vår totala onlinehandel och har en stabil omsättning i våra egna butiker, men tappar försäljning till de fysiska återförsäljarna", skriver vd Kristina Lindhe i rapporten.

I återförsäljarledet minskade försäljningen med drygt 4 procent 2017 jämfört med föregående helår.

För årets fjärde kvartal, oktober till december,uppgick nettoomsättningen till 76,7 miljoner kronor (84,1). Rörelseresultatet blev 6,2 miljoner kronor (8,4) och rörelsemarginalen uppgick till 8,1 (9,9) procent för perioden. Resultatet efter skatt blev 4,0 miljoner kronor (5,5). Bruttomarginalen förbättrades uppgick till 68,4 (63,3) procent.

Under 2018 planerar bolaget att stänga ett par mindre lönsamma butiker i Norden. Samtidigt öppnar nya butiker som i Sandvika Storcenter och Storo Storcenter i Oslo. Butikerna öppnar i början av mars. Norge är en växande och prioriterad marknad för Lexington Company.

”En starkare bruttomarginal och kontroll på de övriga kostnaderna skapar bra förutsättningar för att kunna fokusera organisationen på att få igång tillväxten igen under 2018. Det kommer att ta tid att genomföra strukturförändringen, och det är svårt att veta när det är fullt genomfört, men vi är på god väg och vi har full fokus på att komma tillbaka till våra historiska tillväxtnivåer”, skriver bolaget i rapporten.



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Butiksnytt
Maska med butik

Ny studiobutik ska också serva e-handelskunder.

Plus

Revolutionrace växer rekordsnabbt

Med en tillväxt på 150 procent var e-handlaren Revolutionrace en av förra årets tillväxtraketer. Boråsföretaget, som har revolutionerat outdoorbranschen med både färg och pris fortsätter ökningstakten tillsammans med riskkapitalisten Altor. Om drygt fyra år är målet en miljard kronor.

Butiksnytt
Nya under i Solna

Imaginärt för Carlings

Vestiaire Collective med ny vd

Handlarna tror på julen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 3 gånger per vecka.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mässfusion i Berlin

Arkiv

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Skräddarsydda kartonger i e-handlarens nya lager

Hon är ett stjärnskott

Kläder i topp under Black Friday

Så mycket ökar omsättningen mot i fjol, enligt Svensk Handel.

Butiksnytt
Efter Best of Brands - satsar med ny butik

Kedjans tidigare vd Henrik Hultman satsar med ny multibrandbutik i Asecs. Därtill är han aktuell som delägare i en butik för Jeansbolaget i Jönköping.

Här lägger Åhléns ned – efter 59 år

Jobb & Karriär
ATP Ateliers grundare till e-modehandlare

Hon går in i Nellys styrelse och lägger därmed ytterligare styrelseuppdrag på CV:et.

Från Houdini Sportswear till Texstar

Oförändrat hos VRG

Jobb & Karriär
Han lämnar Scorett

Så fortskrider Best of Brands rekonstruktion - vd lämnar

Tre butiker och e-handel kvarstår för kedjan vars tidigare vd nu klivit av. Butiken i Göteborg blir kvar.

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Byter läder mot papper

Jobb & Karriär
Lämnar Kappahl för Nelly

Sortiment- och designdirektör går till tjänsten som inköpschef hos e-handlaren.

Ska växa med fler modekunder

E-handelsplattform nischas mot mode- och lisvsstilsföretag. I portföljen finns kunder som Nudie Jeans, Frank Dandy, Triwa och Lexington Company.

Jobb & Karriär
Elektronikjättens vd till sportkedjan

Tonen skärps mot Jollyrooms reor och kampanjer

Ny styrelse till SFC

Butiksnytt
Här öppnar Esprit

Zara drar upp farten online

Logistikpris till Zalando

Här byter Team Sportia läge

Oförändrat hos Kappahl

Canada Goose förvärvar skobolag

Jobb & Karriär
Twilfits vd lämnar företaget

Habit Modegalan
Han är Årets Hederspristagare

Habit Modegalan
De har den bästa logistiken

Habit Modegalan
Modeexportpris till Fjällräven

Habit Modegalan
Hon är Årets Butikssäljare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.269