Deadwood söker vd

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Grundarduon letar vd som kan axla ansvaret och växla upp modeföretagets expansion ytterligare.

Modemärket Deadwood söker vd. Det bekräftas av Felix von Bahder som till Habit och säger att även om han axlat ansvaret menar att företaget till dags dato snarare drivits av två språkrör.

- Vi känner att vi nått en brytpunkt nu och behöver någon som kan se på företaget med nya fräscha ögon och komma med ny energi, äga budget och resultat och se vilka möjligheter vi har med till exempel samarbeten. Vi behöver och vill också kunna fokusera på det kreativa, säger Felix von Bahder som grundat och driver modeföretaget tillsammans med Carl Ollson till Habit.

Sedan i höstas har duon draghjälp av en rådgivande kommitée, ett advisory board, bestående av Paul Frankenius, Fabian Månsson och Jimmy Johansson.

Men Felix von Bahder säger att det inte är ovan nämnda trio som drivit på rekryteringen av en vd utan det är något som kommit från ett behov som grundarduon känt själva.

Han menar att det är en sak att driva upp ett bolag från 0 till 10 miljoner men en helt annan sak att gå från 10 till 100 miljoner. Rekryteringsprocessen är i gång men Felix von Bahder är samtidigt ödmjuk inför det faktum att en rekrytering kan ta ett slag.

Läs också: Expansion för Deadwood

- Jag tror att den nya vd:n arbetar första dagen hos oss någon gång precis efter sommaren. Då tror jag också att vi kan presentera ett ännu starkare team kring varumärket för vi behöver bli fler. Men första ska den viktiga nyckelspelaren som en vd är finnas på plats.


I höstas firade varumärket fem år och har en omsättning på omkring 10 miljoner kronor. Försäljningen sker via ett stort antal återförsäljare runt om i världen samt via de egna kanalerna som butiken i Hornstull i Stockholm.


- Det är ju inte så att vi på något vis känner oss gamla eller färdiga med det här utan vi känner ju att allt egentligen precis bara börjat. Vi är mitt inne i en införsäljning och om vi kan snärja bara en bråkdel av de prestigekonton som vi har på gång så skulle jag vara mycket nöjd. Vi är inte ett i stil skandinaviskt bundet varumärke varför vi ser att vi har bra potential att växa internationellt, inte minst i USA och Asien. Framtiden finns i återvunnet läder!

Mer om: Deadwood


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny vd för Åhléns Outlet

Han går till Intersport

Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

De skor Åhléns kunder i höst

Minimarket har plockat fram en skokollektion exklusivt för varuhuskedjan. Lansering sker i augusti.

Så blir MoS en bättre plats

Rand central i Polarns nya inredning

Barnklädeskedjan Polarn O. Pyret presenterar nytt inredningskoncept i mars.

Jobb & karriär
Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Nyhetsbrev

Jack & Jones lanserar barnmode

Arkiv

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm. Habit fick följa med på en förhandsvisning.

Modell för Ellos

Kissie-domen: ”Viktigt med praxis på området”

Då väntas WeSC ur rekonstruktion

Jobb & karriär
Lundhags med ny marknadschef

Han slår ett slag för Frank Dandy

Underklädesmärket har ett nytt ansikte.

Så ska Stayhard sälja mer denim

Jobb & karriär
Indiska hämtar kompetens från Åhléns

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Jobb & karriär
Regionchef på Kappahl till Indiska

Mode- och inredningskedjan får ny försäljningschef.

Här öppnar Deichmann igen

Sällanköpen ökar på nätet - står för 80 procent av tillväxten

Mode stod för överlägset mest online i fjol.

Grandpa öppnar och stänger

I veckan återöppnar prisbelönta Grandpa moderbutiken på Södermannagatan på Södermalm. Samtidigt stängs en av butikerna i vår.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Tillfälligt för Isbjörn

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Gap till svensk varuhuskedja

Åhléns plockar in baby- och barnkläder från Gap i sortimentet.

Jobb & karriär
Edblad ser över varumärket - rekryterar trio

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Coop säger upp avtal med Postnord

Osäkra lönelägen i etiopisk textilindustri

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Hon jobbar för Puma

Bergans med butik

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Pandora till Linden

River Island öppnar barnmodekoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144