23948sdkhjf

Deadwood söker vd

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Grundarduon letar vd som kan axla ansvaret och växla upp modeföretagets expansion ytterligare.

Modemärket Deadwood söker vd. Det bekräftas av Felix von Bahder som till Habit och säger att även om han axlat ansvaret menar att företaget till dags dato snarare drivits av två språkrör.

- Vi känner att vi nått en brytpunkt nu och behöver någon som kan se på företaget med nya fräscha ögon och komma med ny energi, äga budget och resultat och se vilka möjligheter vi har med till exempel samarbeten. Vi behöver och vill också kunna fokusera på det kreativa, säger Felix von Bahder som grundat och driver modeföretaget tillsammans med Carl Ollson till Habit.

Sedan i höstas har duon draghjälp av en rådgivande kommitée, ett advisory board, bestående av Paul Frankenius, Fabian Månsson och Jimmy Johansson.

Men Felix von Bahder säger att det inte är ovan nämnda trio som drivit på rekryteringen av en vd utan det är något som kommit från ett behov som grundarduon känt själva.

Läs också: Expansion för Deadwood

Han menar att det är en sak att driva upp ett bolag från 0 till 10 miljoner men en helt annan sak att gå från 10 till 100 miljoner. Rekryteringsprocessen är i gång men Felix von Bahder är samtidigt ödmjuk inför det faktum att en rekrytering kan ta ett slag.

- Jag tror att den nya vd:n arbetar första dagen hos oss någon gång precis efter sommaren. Då tror jag också att vi kan presentera ett ännu starkare team kring varumärket för vi behöver bli fler. Men första ska den viktiga nyckelspelaren som en vd är finnas på plats.


I höstas firade varumärket fem år och har en omsättning på omkring 10 miljoner kronor. Försäljningen sker via ett stort antal återförsäljare runt om i världen samt via de egna kanalerna som butiken i Hornstull i Stockholm.


- Det är ju inte så att vi på något vis känner oss gamla eller färdiga med det här utan vi känner ju att allt egentligen precis bara börjat. Vi är mitt inne i en införsäljning och om vi kan snärja bara en bråkdel av de prestigekonton som vi har på gång så skulle jag vara mycket nöjd. Vi är inte ett i stil skandinaviskt bundet varumärke varför vi ser att vi har bra potential att växa internationellt, inte minst i USA och Asien. Framtiden finns i återvunnet läder!

Mer om: Deadwood
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efter Norrmalmstorg Florens

Jobb & Karriär
De går till WearColour och Void

Ny duo på marknadsavdelningen hos sportmode- och cyklingsföretaget.

Kan bli årets designer

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

Årets modetalanger korade

Modedesigner, modeduo och skodesigner prisades av Swedish Fashion Council på måndagen.

Underklädesmärke breddar ägandet med riskkapital

Scope blir majoritetsägare i tidigare privatägt underklädesmärke.

Nyhetsbrev

Peking för Acne Studios

Arkiv

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Balenciaga à la Provrummet

1

Ny designutbildning i Åre

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.094