23948sdkhjf

Expansion för Deadwood

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Läder- och denimföretaget firar fem år med att plocka in namnkunnig trio med stor kompetens från mode-, reklam- och detaljhandeln. Därtill siktar företaget på tillväxt på befintliga och nya marknader.

Deadwood, grundat av Carl Ollson och Felix Von Bahder, har under året tagit in kompetens i form av en rådgivande kommitté, advisory board, bestående av Paul Frankenius, Fabian Månsson och Jimmy Johansson. Trion, med gedigen erfarenhet från detaljhandel, e-handel och marknadsföring,  ska hjälpa företaget att på en ”semi-aktiv” nivå utveckla verksamheten och expandera i bland annat Storbritannien, där varumärket i dag bland annat finns på varuhuset Selfriges, och Nordamerika där ett drygt tiotal butiker säljer varumärket.

Stommen i kollektionen är jackor i 100 procent återvunnet läder och företaget siktar på att växa i nischen men varumärket rymmer även överdelar, denim och accessoarer.

- Att använda befintligt material gör att Deadwood kringgår läderindustrins smutsigabaksida och skonar både miljön, djuren och människorna. En annan fördel är att materialet kan köpas in till lägre priser än vanliga nygarvade hudar. Både etiskt ochekonomiskt vettigt helt enkelt! Dessutom får produkten lite inarbetad look och känsla, något som uppskattas hos kunderna. Varje plagg eller accessoar får en egen historia och “själ”, säger Felix Von Bahder, medgrundarna till Deadwood i en kommentar.

Varumärket säljs i dag 160 butiker i ett drygt tiotal länder världen över och har egen butik vid Hornstull i Stockholm. Omsättningen i fjol uppgick till 5,5 miljoner kronor där egen butik och webb stod för en tredjedel och och innevarande år siktar modeföretaget på att nå omkring 10 miljoner kronor i omsättning.

Mer om: Deadwood
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efter Norrmalmstorg Florens

Jobb & Karriär
De går till WearColour och Void

Ny duo på marknadsavdelningen hos sportmode- och cyklingsföretaget.

Kan bli årets designer

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

Årets modetalanger korade

Modedesigner, modeduo och skodesigner prisades av Swedish Fashion Council på måndagen.

Underklädesmärke breddar ägandet med riskkapital

Scope blir majoritetsägare i tidigare privatägt underklädesmärke.

Nyhetsbrev

Peking för Acne Studios

Arkiv

Jobb & Karriär
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Asos vinstvarnar

Handlarna tappar tron till jul

Jobb & Karriär
Trio till Eivy

De är nya hos sportmodeföretaget och kommer in med kompetens från bland andra Sportamore, Skincity och Wakakuu.

H&M nära förväntningarna

Modekoncernens försäljning steg med 6 procent under fjärde kvartalet.

Så vill Scorett uppmana till hållbar konsumtion

Jobb & Karriär
"Jag är en bra parhäst till entreprenörer"

Hon går från reklambyråvärlden till en nyinrättad post hos modeföretaget.

Butiksnytt
Här öppnar XXL

Balenciaga à la Provrummet

1

Ny designutbildning i Åre

Jobb & Karriär
Hon har bytt roll hos sportmodeföretaget

Vill skapa skoklassiker

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Kedjan som är mästare på inspiration

En temporär blomavdelning, selektiva designsamarbeten eller popup-gästspel av små nischmärken. Resultatet blir en modedestination som kunderna älskar och konkurrenterna avundas.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina med hjälp av webbutik, sociala medier och pop up-butik.

Jobb & Karriär
Finansdirektör blir tillförordnad vd

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder som ny vd för Kappahl kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen med fuskpäls, poncho och lättviktsdunjackan flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Från RMPR till Presskontakterna

Modemässa med hållbart i fokus

Hon ska guida till rätt klapp

Julklappar för 23 miljarder

Plockar in ny kompetens

Jobb & Karriär
Hon byter byrå

Denimmässa till Milano

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Nya i Gallerian

Noa Noas vd lämnar

Kraftig ökning av konkurser

Outdoormärke får ny ägare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129