23948sdkhjf

Expansion för Deadwood

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Läder- och denimföretaget firar fem år med att plocka in namnkunnig trio med stor kompetens från mode-, reklam- och detaljhandeln. Därtill siktar företaget på tillväxt på befintliga och nya marknader.

Deadwood, grundat av Carl Ollson och Felix Von Bahder, har under året tagit in kompetens i form av en rådgivande kommitté, advisory board, bestående av Paul Frankenius, Fabian Månsson och Jimmy Johansson. Trion, med gedigen erfarenhet från detaljhandel, e-handel och marknadsföring,  ska hjälpa företaget att på en ”semi-aktiv” nivå utveckla verksamheten och expandera i bland annat Storbritannien, där varumärket i dag bland annat finns på varuhuset Selfriges, och Nordamerika där ett drygt tiotal butiker säljer varumärket.

Stommen i kollektionen är jackor i 100 procent återvunnet läder och företaget siktar på att växa i nischen men varumärket rymmer även överdelar, denim och accessoarer.

- Att använda befintligt material gör att Deadwood kringgår läderindustrins smutsigabaksida och skonar både miljön, djuren och människorna. En annan fördel är att materialet kan köpas in till lägre priser än vanliga nygarvade hudar. Både etiskt ochekonomiskt vettigt helt enkelt! Dessutom får produkten lite inarbetad look och känsla, något som uppskattas hos kunderna. Varje plagg eller accessoar får en egen historia och “själ”, säger Felix Von Bahder, medgrundarna till Deadwood i en kommentar.

Varumärket säljs i dag 160 butiker i ett drygt tiotal länder världen över och har egen butik vid Hornstull i Stockholm. Omsättningen i fjol uppgick till 5,5 miljoner kronor där egen butik och webb stod för en tredjedel och och innevarande år siktar modeföretaget på att nå omkring 10 miljoner kronor i omsättning.

Mer om: Deadwood
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Frank Dandy växer digitalt

Butiksnytt
Jumperfabriken väljer varuhus

Fortsätter öppna pop up-butiker för att nå nya kunder.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar Varuhuset

En blinkning till en tidigare hyresgäst.

H&M bjuder på transparens på produktnivå

Jobb & Karriär
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Nyhetsbrev

Stockmann sänker prognos

Arkiv

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen: "syftet antas inte bli uppnått"

Studio för Eduards Accessories

Daniel Wellington ökar utdelningen

"Konsumenten vilseleds om hållbar bomull"

Snedvriden konkurrens när ickehållbar bomull marknadsförs som hållbar, enligt färsk debattartikel.

Trög utveckling för Åhléns modedel

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Plus

Only på butiksoffensiv i Sverige

Danska Only Stores storsatsar med flera hundra butiksöppningar i Europa och ett femtiotal i Sverige. – Vi tror på fysisk retail, säger Jens Kristian Holberg, regionchef på Only Stores i Sverige.

Plus

Hundraåring återuppstår i Kiruna

När Kirunas stadskärna rivs och en ny byggs, väntar en ny era för handlarna. Följ med till staden som genomgår en världsunik omvandling.

Jobb & Karriär
Från NA-KD till Yaytrade

Marknadsplatsen rekryterar från modehandlaren.

Tre modebutiker i Helsingborg i konkurs på kort tid

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Danska Zizzi sålt

Återvinn med Arket

By Malina lanserar barnkläder

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Jobb & Karriär
Hon ska arbeta med Morris Stockholm

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Vilka vinner i år? - gör din röst hörd

Lågprismodekedja i konkurs

Prisad modeduo inspireras av eget bröllop

Datum för tre kommande CFW släppta

Levi Strauss planerar öppna 100 butiker

Föreslås till skohandlaren

Prisas av Divas och Svenskt Sportforum

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Butiksnytt
Esprit öppnar nytt i Linköping

Vintagemode hos & Other Stories

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136