Expansion för Deadwood

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Läder- och denimföretaget firar fem år med att plocka in namnkunnig trio med stor kompetens från mode-, reklam- och detaljhandeln. Därtill siktar företaget på tillväxt på befintliga och nya marknader.

Deadwood, grundat av Carl Ollson och Felix Von Bahder, har under året tagit in kompetens i form av en rådgivande kommitté, advisory board, bestående av Paul Frankenius, Fabian Månsson och Jimmy Johansson. Trion, med gedigen erfarenhet från detaljhandel, e-handel och marknadsföring,  ska hjälpa företaget att på en ”semi-aktiv” nivå utveckla verksamheten och expandera i bland annat Storbritannien, där varumärket i dag bland annat finns på varuhuset Selfriges, och Nordamerika där ett drygt tiotal butiker säljer varumärket.

Stommen i kollektionen är jackor i 100 procent återvunnet läder och företaget siktar på att växa i nischen men varumärket rymmer även överdelar, denim och accessoarer.

- Att använda befintligt material gör att Deadwood kringgår läderindustrins smutsigabaksida och skonar både miljön, djuren och människorna. En annan fördel är att materialet kan köpas in till lägre priser än vanliga nygarvade hudar. Både etiskt ochekonomiskt vettigt helt enkelt! Dessutom får produkten lite inarbetad look och känsla, något som uppskattas hos kunderna. Varje plagg eller accessoar får en egen historia och “själ”, säger Felix Von Bahder, medgrundarna till Deadwood i en kommentar.

Varumärket säljs i dag 160 butiker i ett drygt tiotal länder världen över och har egen butik vid Hornstull i Stockholm. Omsättningen i fjol uppgick till 5,5 miljoner kronor där egen butik och webb stod för en tredjedel och och innevarande år siktar modeföretaget på att nå omkring 10 miljoner kronor i omsättning.

Mer om: Deadwood


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hon lämnar modebranschen

Emma Ohlson blir vd i ny bransch.

Så sålde RNB i december

Modekoncernen överväger emission och släpper med anledning därav en försäljningsuppdatering mitt i kvartalet.

Nu bildas ny modeorganisation

ASFB och SFC går samman. Emma Ohlson avgår som generalsekreterare för ASFB. Organisationen får nytt namn under våren.

Från Fenix till Houdini

Hon är ny i Houdini Sportswears produktutvecklingsteam och kommer närmast från Fenix Outdoor.

"Skandinavien är en krävande marknad"

Deichmann Nordens nya vd Ann Katrin Faurschou om nya jobbet, marknaden och framtiden för kedjan i Skandinavien.

Hon yogar för Stadium

Nyhetsbrev

Varumärkesintrång ett växande problem

Arkiv

Stockmann säger upp - och anställer

Vitt, sammet och stickat

På söndagen öppnade så Fashion Week Stockholm och bjöd på visningar i både stora och mer intima format.

Guldbagge till dansk kostymör

Duo för Ellos

Skandia säljer i H&M

Möblerar om i ledningsgruppen

Här väntar jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

Jättebud i e-modehandeln

”Social hållbarhet är fokus”

Hopes prisade chefsdesigner Frida Bard om samhällsrelevant mode.

JLL internrekryterar

Jobb & karriär
Han går till NN07

Modemärket får ny kreativ chef. Därtill kliver en tidigare chef från G-Star in i bolaget.

Årets designer enligt Elle

Välkomnar Postnords åtgärder

New Look mot ny ägare?

Modekedjor till Mölndal

Hon ska få fart på kedjans e-handel

Jobb & karriär
Från Internetstore till Frank Dandy

Meriterad e-handelschef och Addnatures tidigare vd tar plats i teamet som ska stärka modebolagets e-handel.

Outnorth med ny majoritetsägare

Hon kan få EY-pris

Pälsdjursfarmning kan förbjudas i Norge

Trio till Global Fashion Group

H&M rekryterar för mångfald

Bootskompaniet plockar in nytt

Julen lyfte Marimekko

Boob gör peppt-shirt

Dystert efter julen

Sparkar 5 000

Hon lämnar Fashionink

Myrorna nyöppnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114