Expansion för Deadwood

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Läder- och denimföretaget firar fem år med att plocka in namnkunnig trio med stor kompetens från mode-, reklam- och detaljhandeln. Därtill siktar företaget på tillväxt på befintliga och nya marknader.

Deadwood, grundat av Carl Ollson och Felix Von Bahder, har under året tagit in kompetens i form av en rådgivande kommitté, advisory board, bestående av Paul Frankenius, Fabian Månsson och Jimmy Johansson. Trion, med gedigen erfarenhet från detaljhandel, e-handel och marknadsföring,  ska hjälpa företaget att på en ”semi-aktiv” nivå utveckla verksamheten och expandera i bland annat Storbritannien, där varumärket i dag bland annat finns på varuhuset Selfriges, och Nordamerika där ett drygt tiotal butiker säljer varumärket.

Stommen i kollektionen är jackor i 100 procent återvunnet läder och företaget siktar på att växa i nischen men varumärket rymmer även överdelar, denim och accessoarer.

- Att använda befintligt material gör att Deadwood kringgår läderindustrins smutsigabaksida och skonar både miljön, djuren och människorna. En annan fördel är att materialet kan köpas in till lägre priser än vanliga nygarvade hudar. Både etiskt ochekonomiskt vettigt helt enkelt! Dessutom får produkten lite inarbetad look och känsla, något som uppskattas hos kunderna. Varje plagg eller accessoar får en egen historia och “själ”, säger Felix Von Bahder, medgrundarna till Deadwood i en kommentar.

Varumärket säljs i dag 160 butiker i ett drygt tiotal länder världen över och har egen butik vid Hornstull i Stockholm. Omsättningen i fjol uppgick till 5,5 miljoner kronor där egen butik och webb stod för en tredjedel och och innevarande år siktar modeföretaget på att nå omkring 10 miljoner kronor i omsättning.

Mer om: Deadwood


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Istället för droger träningskläder

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Linköpingsgalleria byter ägare

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med JC och levererar varor till kedjans butiker med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear".

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188