Expansion för Deadwood

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Läder- och denimföretaget firar fem år med att plocka in namnkunnig trio med stor kompetens från mode-, reklam- och detaljhandeln. Därtill siktar företaget på tillväxt på befintliga och nya marknader.

Deadwood, grundat av Carl Ollson och Felix Von Bahder, har under året tagit in kompetens i form av en rådgivande kommitté, advisory board, bestående av Paul Frankenius, Fabian Månsson och Jimmy Johansson. Trion, med gedigen erfarenhet från detaljhandel, e-handel och marknadsföring,  ska hjälpa företaget att på en ”semi-aktiv” nivå utveckla verksamheten och expandera i bland annat Storbritannien, där varumärket i dag bland annat finns på varuhuset Selfriges, och Nordamerika där ett drygt tiotal butiker säljer varumärket.

Stommen i kollektionen är jackor i 100 procent återvunnet läder och företaget siktar på att växa i nischen men varumärket rymmer även överdelar, denim och accessoarer.

- Att använda befintligt material gör att Deadwood kringgår läderindustrins smutsigabaksida och skonar både miljön, djuren och människorna. En annan fördel är att materialet kan köpas in till lägre priser än vanliga nygarvade hudar. Både etiskt ochekonomiskt vettigt helt enkelt! Dessutom får produkten lite inarbetad look och känsla, något som uppskattas hos kunderna. Varje plagg eller accessoar får en egen historia och “själ”, säger Felix Von Bahder, medgrundarna till Deadwood i en kommentar.

Varumärket säljs i dag 160 butiker i ett drygt tiotal länder världen över och har egen butik vid Hornstull i Stockholm. Omsättningen i fjol uppgick till 5,5 miljoner kronor där egen butik och webb stod för en tredjedel och och innevarande år siktar modeföretaget på att nå omkring 10 miljoner kronor i omsättning.

Mer om: Deadwood


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

H&M får inte plagiera Adidas-konceptet

EU-domstolen fastslår att H&M inte får använda parallella streck på sina sportkläder. Konceptet tillhör Adidas.

Black Friday blir Green och går till välgörenhet

Newbie öppnar första butiken i London

Black Friday hetare än någonsin

Black Friday väntas slå nya försäljningsrekord i år.

Nytt flaggskepp från Twilfit i Gallerian

Wagner expanderar i Sverige

Nyhetsbrev

Här är alla vinnare i Habit Modegalan 2017

På torsdagskvällen utsågs 13 vinnare under Habit Modegalan som ägde rum på Berns Salonger i Stockholm under ledning av Ebba Kleberg von Sydow.

Arkiv

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

H&M faller på börsen

Hon är Årets Hederspristagare

HABIT MODEGALAN. Galan avslutades på torsdagskvällen med att prisa en person som betytt mycket för branschen.

Aim’n är Årets Nykomling

HABIT MODEGALAN. Sportvarumärket från Halmstad kammande hem priset Årets Nykomling. Vagabond tilldelades Årets Modeexportpris.

Ida Sjöstedt är Årets Designer

HABIT MODEGALAN. Ida Sjöstedt tilldelades under torsdagen priset Årets Designer på Habit Modegalan. Året Hållbarhetspris gick till barnmodevarumärket Mini Rodini.

Varumärket som är kung av denim

HABIT MODEGALAN. Göteborgsvarumärket Dr Denim prisades i kategorin Årets Denimleverantör. Årets Sportleverantör är Daily Sports och Årets Leverantör Our Legacy.

Kavat har bästa inredningskonceptet

HABIT MODEGALAN. Skoleverantören Kavat tilldelades Årets Inredningkoncept medan Årets Modebutik vanns av Stockholmsbutiken Adisgladis.

Lindex vann Årets Omnikanal-pris

HABIT MODEGALAN. På torsdagskvällen samlades branschen till Habit Modegalan på Berns i Stockholm. Först ut att ta emot pris var Lindex. Därefter avslöjades Årets Butikssäljare och Årets Modekedja.

Samarbete för New Black

Trögt kvartal för IC Group

Minskad försäljning för bland annat Tiger of Sweden sänkte IC Groups omsättning för första kvartalet. Koncernen fortsätter se över ägandet av Peak Performance.

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Rfid-teknik för spårning och återvinning

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

H&M får rätt i Högsta förvaltningsdomstolen

Intersport pudlar om kampanj

Fördubblad orderingång – under en dag

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Helsingborgscentrum byter namn

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Svagt kvartal för Lexington Company

Modeinkubatorn med nytt namn

Virtuellt designmuseum

Frankenius ny i Sandströms styrelse

Dyrare skor i oktober

Vinnova stöttar We are Spindye

Tiger of Sweden till Pelican Studio

Med sikte på C4 Shopping

Lyko satsar eget

Kvällsleverans från Åhléns

Sänd till en kollega

0.131