Varumärket som är kung av denim

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

HABIT MODEGALAN. Göteborgsvarumärket Dr Denim prisades i kategorin Årets Denimleverantör. Årets Sportleverantör är Daily Sports och Årets Leverantör Our Legacy.

Efter två år som finalist i kategorin Årets Denimleverantör var det Dr Denims år i år – varumärket som omsätter över 200 miljoner kronor och som för ett par år sedan på allvar gjorde en USA-offensiv. Premiärkollektionen lanserades av grundarna och bröderna Alexander och Johannes Graah 2004.
”Genom ett starkt och långsiktigt entreprenörskap och med ett tydligt exportdriv och kommersiell framgång är årets vinnare inte bara en succé inom Sveriges gränser utan också en internationell spelare av rang”, lyder juryns motivering.

Läs också: Hallå där...Kakan Hermansson
Övriga finalister var Hanna Clavegårds varumärke för barn och dam, I dig Denim, även det med bas i Göteborg, samt ett år gamla Adnym Atelier vars grundartrio är Frippe Persson, Johni Tadi och Stefan Söderberg.

Finalisterna i kategorin Årets Sportleverantör var Daily Sports, Five Seasons och Didriksons. Det var golf- och sportvarumärket Daily Sports som tilldelades priset med motiveringen: ”Med ett inkluderande och inspirerande förhållningssätt till målgruppen och stor förståelse för återförsäljarnas behov har årets vinnare skaffat sig en ledande position i sin nisch. Årets Sportleverantör är en lagspelare som kombinerar skarpt affärstänkande med ett stort hjärta.”
Varumärket som vänder sig till kvinnor startades 1995, men ägs sedan 2016 av Ulrika Skoghag som varit vd i företaget sedan 2010. Efter flera år av tillväxt har hon fokuserat på att sätta strukturen för bolaget för att bli starkare i alla led: produktion, design och försäljning, och för att stå redo för att nå sjuårsmålet om 100 miljoner kronor.

Finalisterna i Årets Leverantör var sko- och accessoarvarumärket ATP Atelier, Tretorn och Our Legacy. Priset tilldelades Our Legacy med motiveringen: ”Ett komplett och omedelbart igenkännligt varumärke som vågar vara både experimentellt och tillgängligt för modeintresserade män i Sverige och utomlands. Årets Leverantör visar att originalitet och kreativ oräddhet kan gå hand i hand med ett starkt resultat.”

Mer om: Habit Modegalan


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

"Vi är som ett start up-bolag med globalt varumärke att vårda och återlansera"

I juni förvärvade Aligro group konkursade brittiska Henri Lloyd. Nu byggs varumärket upp från grunden igen från nya kontoret i Göteborg. Habit har pratat med vd Magnus Liljeblad om märkets relansering.

Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd med ett förflutet från Axstores och Twilfit.

NK storsatsar på skönhet

Mikrovaruhus i Mölndal

H&M tar in självbetalningskassor

Plus

"Stick ut för att lyckas"

Therese Zetterberg är nominerad i Habit Modegalans kategori Årets Kreativa Kundupplevelse. Det personliga står i fokus när hon möter konsumenten.

Nyhetsbrev

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

Arkiv

Itab vinstvarnar

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Istället för droger träningskläder

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Hon lämnar Ellos

Beckmans till Paris

Nattklubb för New Black

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

Hit flyttar Moda Gent

Vändning för H&M

1

Handeln hungrar efter personal

Handlarna tror på framtiden

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.244