Varumärket som är kung av denim

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

HABIT MODEGALAN. Göteborgsvarumärket Dr Denim prisades i kategorin Årets Denimleverantör. Årets Sportleverantör är Daily Sports och Årets Leverantör Our Legacy.

Efter två år som finalist i kategorin Årets Denimleverantör var det Dr Denims år i år – varumärket som omsätter över 200 miljoner kronor och som för ett par år sedan på allvar gjorde en USA-offensiv. Premiärkollektionen lanserades av grundarna och bröderna Alexander och Johannes Graah 2004.
”Genom ett starkt och långsiktigt entreprenörskap och med ett tydligt exportdriv och kommersiell framgång är årets vinnare inte bara en succé inom Sveriges gränser utan också en internationell spelare av rang”, lyder juryns motivering.
Övriga finalister var Hanna Clavegårds varumärke för barn och dam, I dig Denim, även det med bas i Göteborg, samt ett år gamla Adnym Atelier vars grundartrio är Frippe Persson, Johni Tadi och Stefan Söderberg.

Finalisterna i kategorin Årets Sportleverantör var Daily Sports, Five Seasons och Didriksons. Det var golf- och sportvarumärket Daily Sports som tilldelades priset med motiveringen: ”Med ett inkluderande och inspirerande förhållningssätt till målgruppen och stor förståelse för återförsäljarnas behov har årets vinnare skaffat sig en ledande position i sin nisch. Årets Sportleverantör är en lagspelare som kombinerar skarpt affärstänkande med ett stort hjärta.”
Varumärket som vänder sig till kvinnor startades 1995, men ägs sedan 2016 av Ulrika Skoghag som varit vd i företaget sedan 2010. Efter flera år av tillväxt har hon fokuserat på att sätta strukturen för bolaget för att bli starkare i alla led: produktion, design och försäljning, och för att stå redo för att nå sjuårsmålet om 100 miljoner kronor.

Finalisterna i Årets Leverantör var sko- och accessoarvarumärket ATP Atelier, Tretorn och Our Legacy. Priset tilldelades Our Legacy med motiveringen: ”Ett komplett och omedelbart igenkännligt varumärke som vågar vara både experimentellt och tillgängligt för modeintresserade män i Sverige och utomlands. Årets Leverantör visar att originalitet och kreativ oräddhet kan gå hand i hand med ett starkt resultat.”

Mer om: Habit Modegalan


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Lindex stänger i Tidaholm

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Nyputsat hos GSL

Nyhetsbrev

Helomvändning krävs för Lindex

Arkiv

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Hon jobbar för Puma

Så blir de nya avgifterna

Lyko till Finland

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och ut och välkomnar nya hyresgäster som Balenciaga och Valentino. Därtill gör varuhuset en herrmodesatsning med förändringar på bland annat herrmodeplanet.

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Hon kommer till Köpenhamn

Digitalt skifte pressar handlarna

Bergans med butik

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Pandora till Linden

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Ökning för köpcentrumjätte

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.276