”Försämringar med Brexit”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Vad innebär Brexit för svensk modebransch? Några klara besked kunde EU- och handelsminister Ann Linde (S) inte lämna, när hon samlade branschen under måndagen. I bästa fall kommer svaret i oktober nästa år.

Utrikesdepartementet hade bjudit in modebranschen till ett seminarium för att reda ut vad britternas utträde ur EU kommer att innebära för den svenska textil- och modebranschen. Huvudpersonen för dagen var EU- och handelsminister Ann Linde (S). På plats fanns även Kommerskollegium, Business Sweden och Svensk Handel Stil.

Ann Linde inledde med att konstatera att Brexit är en sorglig historia som inte är bra för någon part, varken EU, Sverige eller framför allt inte för Storbritannien.

Läs också: Modeexit med Brexit?

– Brexit kommer att innebära kostnader för alla inblandade. Mitt jobb är försöka få det bästa möjliga av en i grunden dålig situation.

Storbritannien är världens femte största ekonomi och står för cirka 10 procent av den svenska tekoexporten, enligt Linde. Tusen svenska företag är verksamma i landet.

Ministern var tydlig med att Brexit kommer att innebära försämringar jämfört med nuvarande situation – oavsett vilken lösning britterna väljer.

– Effekterna blir: mer administration, längre ledtider och ökade kostnader.

Läs också: Varumärkesintrång ett växande problem

Ann Linde målade upp möjliga scenario. Ett troligt utfall, enligt ministern, är att förhandlingarna mellan EU och Storbritannien utmynnar i ett frihandelsavtal, vilket ”förhoppningsvis” innebär tullfrihet för textilprodukter med ursprung i EU och Storbritannien.

– Men vi kan inte räkna med att så blir fallet, inte heller att det blir en överenskommelse i utsatt tid.

Om förhandlingarna inte går i lås innan britterna lämnar EU den sista mars 2019, börjar WTO-regelverket, Världshandelsorganisationens regelverk, att gälla.

– Det innebär att EU tillämpar tullar som finns med tredje land. För tekoprodukter skulle tullen bli cirka 12 procent, sade Ann Linde.

Administrationen skulle också öka betydligt.

Ann Linde passade på att berätta vad den svenska regeringen gör för att påverka förhandlingarna.

– Vi kommer att verka för smidiga och lätthanterliga export- och importregler, att de är säkra. Grundpelarna är att det blir allmänt goda förutsättningar för företagande och för att svensk modenäring också fortsättningsvis ska vara ett viktigt bidrag till svensk konkurrenskraft. Jag är övertygad om att vi kommer att lyckas. Modefrågorna står högt på regeringens agenda.

Svaret på vilka konsekvenserna blir av Brexit, kommer att dröja. Skilsmässoförhandlingarna mellan EU och Storbritannien har dragit ut på tiden. Handelsministern rådde därför modebranschen att redan nu förbereda sig väl.

– Ni måste måste göra en riskanalys, vad det innebär för just ert företag, därför det är risk att det blir stora störningar i handeln när Brexit införs.

Åke Weyler, ordförande för Textilimportörerna, som var på plats, konstaterade att Brexit redan har hänt.

– 2015 var Storbritannien den näst största importören av svenska kläder, nu är de på sjätte plats. Marknaden har berett sig genom att flytta handeln.

På Habits fråga när Brexit-förhandlingarna tidigast kan bli klara, svarade Ann Linde så här:

– Förhoppningsvis vet vi i oktober 2018 hur linjerna för ett frihandelsavtal kommer att se ut. Allt hänger på hur utträdesförhandlingarna i december går.

Mer om: Ann Linde | Brexit


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Camilla Malmströms i rekonstruktion

Ännu en modekedja ansöker om rekonstruktion; denna gång bolaget bakom Skånebaserade modekedjan Camilla Malmströms.

Butiksnytt
Livsstil à la Gina Tricot - välkomnar externa varumärken

Nattklubb för New Black

Beckmans till Paris

Hon är Årets Förebildsentreprenör

Istället för droger träningskläder

Nyhetsbrev

Butiksnytt
När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Arkiv

Hon lämnar Ellos

Butiksnytt
Nu har Rodebjer öppnat i Oslo

I veckan öppnade modeföretaget butik och showroom i Oslo. Butiken är den första utanför Sverige för modemärket.

Plus

Från kamplust till stjärnglitter

Här är trenderna för vintern 2019-2020.

Butiksnytt
Första butiken i södra Sverige för Haglöfs

Ivyrevel går fysiskt med hjälp av VRG

Modekedja testar nytt entrégrepp - "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

Jobb & Karriär
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Har efterträtt Tina Rolén på posten som global marknadschef för sportföretaget.

Linköpingsgalleria byter ägare

Butiksnytt
Vill etablera fler butiker i Sverige

WeSC får ytor hos JC

Sportmodemärket satsar i samarbete med modekedjan och levererar varor till butikerna med start i höst. Blir "stöttepelare i vår ambition att utöka vårt sortiment med modern och intressant streetwear", uppger JC.

Prisas för ny design i viskos

Han kammade hem nyinstiftade utmärkelsen CTF Award för kreativ design i viskos.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar fjärde butiken i Sverige

I vår kommer butikskonceptet till västkusten.

Utmanande handelsklimat för Zalando - sänker helårsprognos

Hit flyttar Moda Gent

Butiksnytt
Byredo öppnar i London

Efter butiker i Stockholm och New York har parfym- och accessoarhuset nu öppnat butik i London.

Regnkläder som tar ansvar

Tretorn samarbetar med Naturkompaniet inom ramen för konceptet Eco Essentials.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Scorett digitaliserar sneakerkoncept

Jobb & Karriär
Ny styrelseledamot i Stadium

Röhnisch till mini

Popduo hjälper modekedja dra upp partystämningen

Varsel på Ellos - ska spara 100 miljoner

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Herrmodemärke öppnar webbutik

Trio i märken till Molino pr

Anine Bing ska accelerera tillväxt

Twist & Tango ökar takten digitalt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.321