”Försämringar med Brexit”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Vad innebär Brexit för svensk modebransch? Några klara besked kunde EU- och handelsminister Ann Linde (S) inte lämna, när hon samlade branschen under måndagen. I bästa fall kommer svaret i oktober nästa år.

Utrikesdepartementet hade bjudit in modebranschen till ett seminarium för att reda ut vad britternas utträde ur EU kommer att innebära för den svenska textil- och modebranschen. Huvudpersonen för dagen var EU- och handelsminister Ann Linde (S). På plats fanns även Kommerskollegium, Business Sweden och Svensk Handel Stil.

Ann Linde inledde med att konstatera att Brexit är en sorglig historia som inte är bra för någon part, varken EU, Sverige eller framför allt inte för Storbritannien.

Läs också: Varumärkesintrång ett växande problem

– Brexit kommer att innebära kostnader för alla inblandade. Mitt jobb är försöka få det bästa möjliga av en i grunden dålig situation.

Storbritannien är världens femte största ekonomi och står för cirka 10 procent av den svenska tekoexporten, enligt Linde. Tusen svenska företag är verksamma i landet.

Ministern var tydlig med att Brexit kommer att innebära försämringar jämfört med nuvarande situation – oavsett vilken lösning britterna väljer.

– Effekterna blir: mer administration, längre ledtider och ökade kostnader.

Ann Linde målade upp möjliga scenario. Ett troligt utfall, enligt ministern, är att förhandlingarna mellan EU och Storbritannien utmynnar i ett frihandelsavtal, vilket ”förhoppningsvis” innebär tullfrihet för textilprodukter med ursprung i EU och Storbritannien.

– Men vi kan inte räkna med att så blir fallet, inte heller att det blir en överenskommelse i utsatt tid.

Om förhandlingarna inte går i lås innan britterna lämnar EU den sista mars 2019, börjar WTO-regelverket, Världshandelsorganisationens regelverk, att gälla.

– Det innebär att EU tillämpar tullar som finns med tredje land. För tekoprodukter skulle tullen bli cirka 12 procent, sade Ann Linde.

Administrationen skulle också öka betydligt.

Ann Linde passade på att berätta vad den svenska regeringen gör för att påverka förhandlingarna.

– Vi kommer att verka för smidiga och lätthanterliga export- och importregler, att de är säkra. Grundpelarna är att det blir allmänt goda förutsättningar för företagande och för att svensk modenäring också fortsättningsvis ska vara ett viktigt bidrag till svensk konkurrenskraft. Jag är övertygad om att vi kommer att lyckas. Modefrågorna står högt på regeringens agenda.

Svaret på vilka konsekvenserna blir av Brexit, kommer att dröja. Skilsmässoförhandlingarna mellan EU och Storbritannien har dragit ut på tiden. Handelsministern rådde därför modebranschen att redan nu förbereda sig väl.

– Ni måste måste göra en riskanalys, vad det innebär för just ert företag, därför det är risk att det blir stora störningar i handeln när Brexit införs.

Åke Weyler, ordförande för Textilimportörerna, som var på plats, konstaterade att Brexit redan har hänt.

– 2015 var Storbritannien den näst största importören av svenska kläder, nu är de på sjätte plats. Marknaden har berett sig genom att flytta handeln.

På Habits fråga när Brexit-förhandlingarna tidigast kan bli klara, svarade Ann Linde så här:

– Förhoppningsvis vet vi i oktober 2018 hur linjerna för ett frihandelsavtal kommer att se ut. Allt hänger på hur utträdesförhandlingarna i december går.

Mer om: Ann Linde | Brexit


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Zalando större än H&M

Louis Vuitton expanderar i Kina

Efter sänkt skatt – nu bygger företaget ut sin e-handel.

Minskad framtidstro hos handlarna

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

De kan köpa Acne Studios

Intressenterna som vill förvärva svenska modevarumärket.

Nyhetsbrev

Röda siffror för Intersport

Arkiv

Levi's lanserar Pride-kollektion

Försäljningen dalade i juni

Varubrist bakom negativa siffror för kläd- och skohandeln.

Freddy Store fälls för halvnaken modell

Internationella ägare till JC

Iliya Meric har inte ensamt förvärvat bolaget. Det kan Habit avslöja.

Svenska modeexporten växer kraftigt

Positiva vindar blåser i svenska modebranschen, trots kritik, visar ny rapport.

De medverkar på Fashion Week

Arrangören har släppt listan.

De är första modemärket med HBTQ-certifieringen

Skandinaviens nya digitala plattform för premiummode

Svenska Seezona satsar på ny teknik och nya designers.

Första sportskon med grafen

Jobb & Karriär
Från kanslichef till vd

Efterträder Marika Waern hos NCSC.

Polarn O. Pyret lyfte på nätet

Brothers onlineraket - ökade med 95 procent

Morris med ny huvudägare – ska satsa internationellt

Nya norska storägaren ska etablera klädmärket på nya marknader.

H&M ökar takten med nya butiker

Bistert för H&M

Klädjätten nådde inte upp till förväntningarna och varulagret fortsätter att växa.

Ny ledning i Nilson Group

Skogiganten presenterar ny styrelseordförande och interim vd.

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Så gick det för RNB

Jobb & Karriär
Isbjörn tar in ny exportsäljare

Han blir nästa att lämna MQ

Kedja tar över Marta & Co:s lokal

The Cords & Co har försatts i konkurs

Kerber byter läge

Så mycket ökade NA-KD i fjol

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Reparationsservice och jättebutik i Paris för H&M

Brittisk varuhuskedja vinstvarnar igen

Stort intresse för Odd Molly

WeSC stänger citybutik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149