”Försämringar med Brexit”

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Vad innebär Brexit för svensk modebransch? Några klara besked kunde EU- och handelsminister Ann Linde (S) inte lämna, när hon samlade branschen under måndagen. I bästa fall kommer svaret i oktober nästa år.

Utrikesdepartementet hade bjudit in modebranschen till ett seminarium för att reda ut vad britternas utträde ur EU kommer att innebära för den svenska textil- och modebranschen. Huvudpersonen för dagen var EU- och handelsminister Ann Linde (S). På plats fanns även Kommerskollegium, Business Sweden och Svensk Handel Stil.

Ann Linde inledde med att konstatera att Brexit är en sorglig historia som inte är bra för någon part, varken EU, Sverige eller framför allt inte för Storbritannien.

– Brexit kommer att innebära kostnader för alla inblandade. Mitt jobb är försöka få det bästa möjliga av en i grunden dålig situation.

Storbritannien är världens femte största ekonomi och står för cirka 10 procent av den svenska tekoexporten, enligt Linde. Tusen svenska företag är verksamma i landet.

Ministern var tydlig med att Brexit kommer att innebära försämringar jämfört med nuvarande situation – oavsett vilken lösning britterna väljer.

– Effekterna blir: mer administration, längre ledtider och ökade kostnader.

Ann Linde målade upp möjliga scenario. Ett troligt utfall, enligt ministern, är att förhandlingarna mellan EU och Storbritannien utmynnar i ett frihandelsavtal, vilket ”förhoppningsvis” innebär tullfrihet för textilprodukter med ursprung i EU och Storbritannien.

– Men vi kan inte räkna med att så blir fallet, inte heller att det blir en överenskommelse i utsatt tid.

Om förhandlingarna inte går i lås innan britterna lämnar EU den sista mars 2019, börjar WTO-regelverket, Världshandelsorganisationens regelverk, att gälla.

– Det innebär att EU tillämpar tullar som finns med tredje land. För tekoprodukter skulle tullen bli cirka 12 procent, sade Ann Linde.

Läs också: Varumärkesintrång ett växande problem

Administrationen skulle också öka betydligt.

Ann Linde passade på att berätta vad den svenska regeringen gör för att påverka förhandlingarna.

– Vi kommer att verka för smidiga och lätthanterliga export- och importregler, att de är säkra. Grundpelarna är att det blir allmänt goda förutsättningar för företagande och för att svensk modenäring också fortsättningsvis ska vara ett viktigt bidrag till svensk konkurrenskraft. Jag är övertygad om att vi kommer att lyckas. Modefrågorna står högt på regeringens agenda.

Svaret på vilka konsekvenserna blir av Brexit, kommer att dröja. Skilsmässoförhandlingarna mellan EU och Storbritannien har dragit ut på tiden. Handelsministern rådde därför modebranschen att redan nu förbereda sig väl.

– Ni måste måste göra en riskanalys, vad det innebär för just ert företag, därför det är risk att det blir stora störningar i handeln när Brexit införs.

Åke Weyler, ordförande för Textilimportörerna, som var på plats, konstaterade att Brexit redan har hänt.

– 2015 var Storbritannien den näst största importören av svenska kläder, nu är de på sjätte plats. Marknaden har berett sig genom att flytta handeln.

På Habits fråga när Brexit-förhandlingarna tidigast kan bli klara, svarade Ann Linde så här:

– Förhoppningsvis vet vi i oktober 2018 hur linjerna för ett frihandelsavtal kommer att se ut. Allt hänger på hur utträdesförhandlingarna i december går.

Mer om: Ann Linde | Brexit


Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar Caliroots

Mode- och streetwearföretaget presenterar nytt koncept i ny butik, en satsning som beskrivs som Caliroots 2.0.

Zalando blir mer fysiskt

Lindex stänger i Tidaholm

Nyputsat hos GSL

Lyko till Finland

Så blir de nya avgifterna

Nyhetsbrev

Newhouse bygger om butiker

Modeföretaget lanserar ny logotyp och butiksinredning.

Arkiv

Esprit tar över butiker

Två franchisebutiker övergår i modeföretagets regi och därtill nyöppnar Esprit butiken i Täby centrum som gick i konkurs i höstas.

Hon jobbar för Puma

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Bergans med butik

Helomvändning krävs för Lindex

Syskonduo hos Björn Borg

Modemärket sätter fokus på prestationsförmågan med hjälp av välkända syskonpar.

Digitalt skifte pressar handlarna

Här öppnar Lyko

Byredo öppnar i London

Hon kommer till Köpenhamn

Så ser Asos sportmodesatsning ut

E-handlaren lanserar egen sportkollektion.

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av koncernens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Pandora till Linden

Rivia Sports växlar upp

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

River Island öppnar barnmodekoncept

Ny riktning för Depeche

H&M behåller utdelning

Denimfokus i London

Klarna stöttar London College of Fashion

Valentin ger försäljningsskjuts

Uppåt för Zalando

Välkomnar förslagen mot stöldligor

Svea skor sig

Boozt rekryterar

Ny chef på Citycon

Kungens Kurva Shoppingcenter byggs ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154