Varumärkesintrång ett växande problem

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Undersökningar visar att tre fjärdedelar av alla varumärken utsatts för varumärkesintrång under 2017.

Rapporten, som gjorts av CompuMark, visar även att fyra av tio upplever att problemen ökar. Det orsakar förvirring bland kunderna, förlust av intäkter, sänkt kundlojalitet och skadat rykte. En tredjedel av företagen hävdar även att de blivit tvungna att byta namn på ett av sina varumärken som ett resultat av intrånget. 56 procent inledde rättsliga processer mot intrång av tredje part.

– I och med enkelheten i att göra affärer på en global skala, en fortsatt ökning av nya spelare på marknaden och utbredningen av ytterligare kanaler som sociala medier, är det svårare än någonsin idag att hitta ett unikt varumärke att registrera. Varumärkesägare kommer att behöva arbeta hårdare än någonsin för att slåss mot intrång och med att minimera riskerna som de associeras med. Ett resultat av detta blir att övervakning av och sökningar på varumärken blir allt mer betydande och kommer att fortsätta vara det framöver, säger

Läs också: ”Försämringar med Brexit” Jeff Roy, chef hos CompuMark i en kommentar.

Föga förvånande visar undersökningen att majoriteten av varumärkesansökningarna berör produkter eller tjänster, logotyper och bilder samt företagsnamn. Undersökningen avslöjar också intressanta internationella resultat kring ovanligare varumärkesansökningar.

Yrkesverksamma inom varumärkesrelaterade frågor i Frankrike visade i högre utsträckning ett intresse kring varumärken för hashtags och ljud.
Tyska svaranden ansökte för fler färg- och doftrelaterade varumärken

Yrkesverksamma identifierade också en rad utmaningar som påverkar ansökningsprocessen, inklusive tidspress, budget, globalisering och brist på verktyg och resurser. Större budgetar, bättre teknologi och mer resurser var frekvent förkommande bland svaren, som lösningar på dessa problem.

Även Brexit har haft en påverkan på ansökningarna. 22 procent av urvalet säger att de ansöker om fler brittiska varumärken, medan ytterligare 31 procent nu ansöker om varumärken inom EU i högre utsträckning än tidigare.

 



Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om Tumis första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Sneakeraktör mot nya händer?

Plus

Nätjätten redan här

Amazon gör redan avtryck i handeln: Så mycket klickade svenskar hem varor för det senaste året.

Trio lämnar Modeverket

Rekryteringsbolaget tappar tre medarbetare som alla går vidare till nya uppdrag.

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Medgrundare blir vd för Happy Plugs i USA

Nyhetsbrev

Teater blir cykelbutik – Planerar 40 butiker i Skandinavien

Arkiv

Dags att anmäla brott i butik

Bik Bok bygger om

Nyrenoverad butik på Kungsgatan i Stockholm återinvigs i slutet april.

Hon lyser klarast i svensk sportbransch

Vd är årets affärskvinna inom svensk sportbransch om nätverket Divas får välja.

”Butiken kommer ha hög sportmodegrad”

I slutet av augusti öppnar Sportringen butik om 1 400 kvadratmeter i Stadiums tidigare lokal i Halmstad.

Vd-skifte på Nelly

Hon går in som tillförordnad vd när Jan Wallsin lämnar e-modehandlaren efter mindre än ett år.

Plus

Nytändning på Topeco

Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Ny Sverigechef till H&M

Pitti Uomo byter representant

Nytt nummer av Habit

Möt Hannah Widell och Amanda Schulman - modebranschens nya entreprenörer.

Jobb & karriär
Hon föreslås till Kinneviks styrelse

Styrelseproffs och ledamot i Aktiemarknadsnämnden till Kinnevik.

Nividas öppnar nytt i Stockholm - Därför lämnar 8848 Altitude butikslokalen

Oförändrat i Footway Group

Digital plattform för resttyger

De vet hur 800 miljoner doftar

Han ritar åt modemärke - Fler än fyra elefanter

Modemärket A Day`s March samarbetar med illustratören, formgivaren och konstnären Owe Gustafson.

Jobb & karriär
Ny ordförande hos Babyshop

Jobb & karriär
Hon tar över på Eleven

Kläder och skor – Varugrupper med störst prisökning

Salming stänger och öppnar

Tre lämnar Qliro - Styrelseordförande kliver av

Ny duo till Björn Borg

Butik för Meindl

Här öppnar Wagner

Gant tappar finanschef

Stayhard fortsätter designsamarbete

Presskontakterna plockar in nytt

Jobb & karriär
Han lämnar Kicks

Modekedja poddar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157